Sivu 1/2

mitä käytät talvirenkaana?

Lähetetty: Ma Loka 30, 2006 8:09 pm
Kirjoittaja pemaripoju
itsellä on alla bfg all-terrainit ja on mietityttänyt että onko noissa mutakuvioisissa renkaissa kuinkapaljon huonompi pito talvella?
onko bfg mutiainen kovempaa kumia kuin esim savero, bridgestone tai good year.

Lähetetty: Ti Loka 31, 2006 11:16 am
Kirjoittaja hector
Allterraineilla on tullut pääasiassa cruisereilla ajettua siedettävällä fiiliksellä. Mutiaisella mitä vähän ajanut talvikeleillä niin oikeastaan yllätti ettei ollut paljon huonompi kuin Allterrain.
Cooperin AT:t olivat mielestäni liukkaat.

Mutta lauantaina pohjanmaalla tuli kokemusta kerrakseen. HDJ:n alla Bridgestonen 275/70-16 Winter Duellerit. Eli jonkinlaiset kitkat joissa kohtuullisen suuret urat "nappuloiden" välissä. Hirven pyyntiin menossa ja matkaa 40 km ja lumiloskaa oli 5-10cm ja en meinannut pysyä tiellä millään. 10 kertaa oli likipiti, enkä oikeastaan tajua miksen joutunut ojaan, kun ei pienen kylätien leveys tahtonut riittää millään :shock: :? .

Olen hojiilla ajanut 35x12,5 allterraineilla vastaavanlaisissa oloissa eikä ole koskaan ollut vastaavanlaisia ongelmia auton hallittavuuden kanssa. Mulla heräs muutamia epäilyksiä auton/renkaiden suhteen (tietysti oman pururadan ongelmia mietin). Mutta hodarissani on automaattiloota ja jakolaatikko on viskolla normaaliajossa, eli voisko nämä ominaisuudet aiheuttaneet oudot hallintaongelmat verrattuna "jäykkään" hj:n jakolaatikkoon ja manuaalilootaan. Eli jos veto on vaihdellut epämääräisesti. Vai onko loppujen lopuksi vaan kyse siitä, että renkaat tilannenopeuteen nähden ovat huonot. Ne pitävät hyvin polanteella ja jäisellä maantiellä mutta lumiloska aiheutti suuria ongelmia.
Toinen ikävä ominaisuus ilmeni jarrutuksissa loskalla, kun ABS raplatti ja jarrutusmatkat meni mielettömän pitkiksi. Jos olis ollut tavallinen jarrutus niin olisi varmasti pysähtynyt paremmin. Velipoika on huomannut samaa pajerossaan kun on hiljakseen 20-30km vauhdilla ajellut liukkaita lumisia metsäautoteitä niin auto ei meinaa ABS:lla pysähtyä millään, vaan "valuu" hissukseen eteenpäin ??

Lähetetty: Ti Loka 31, 2006 2:11 pm
Kirjoittaja Viipo
Ite oon HJ:n alle metästäny 33" allterraineita, mutta eilen oli pakko pultata saharan 31" mutakumit jeepin alta, jotta ees tiellä pysys. Ja yllättävän hyvä pito noissa noissa olikin nyt pakkasella... Suvilumella nuo kiillotti sen oman uransa sitämukaa ihan peiliksi, ettei nuo kantit enää purreet mihinkään.
Urpoton HJ kyllä kulkee kun juna, teho ei riitä revittelyyn ja vauhdilla menee suoraan eteenpäin, mutta annahan olla jos pitäs pysähtyä tai kääntyä :/
Takavedolla vaan kahvassa mutkaan, ja kun keula alkaa olla oikeaan suuntaan, niin nelikko päälle ja happea...

Lähetetty: Ti Loka 31, 2006 9:44 pm
Kirjoittaja Nallentalli
Kyllä ainoa oikea talvirengas on nastoitettu, missä on sellainen "jäävuoren" kuva kyljessä. Nyt 401 Winter Hankook. Vahinko vain ettei saa 31-10.5-15 kokoisena. Muuten yllättävän hyvä rengas. (jääpito, lumipito, ajettavuus, kulutuskestävyys, hinta) Viides talvi edessä, ja näyttäisi menevän vielä kuudennen, ennen "kesärenkaaksi" joutumista.

Lähetetty: La Marras 04, 2006 6:57 pm
Kirjoittaja Hva
:( Vähän harmittaa, kun tuli ostettua 235/75-15 nastakummit ja kun vaihdoin ne 33/12.5 All-terraineitten tilalle, niin eihän ne paljon sen kummemmin pitänyt. Joten..., jos olisi ollut kokemusta enemmän, ajelisin talvenkin All-terraineilla!!

Lähetetty: La Marras 04, 2006 8:08 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Yleensä aina nelikossa ja vajaavetosessa nastallisia nokian talvikumeja...
Voittaa AT tyyppiset renkaat 5-0

Lähetetty: La Marras 04, 2006 9:33 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tuli tänään käytyä ajelemassa nokialla ja vaihdettin mun autoon veljen renkaat 35x12,5x15 mt/r ja ne tuntui pitävän jäisellä polanteella ja muissakin tilanteissa paremmin kuin bfg all-terrain!

Lähetetty: Ma Marras 06, 2006 1:34 pm
Kirjoittaja anateus
Alla on halpis nastoitetut talvirenkaat. Kyllä oli hymyssä pitelemistä kun viime tiistaina iltasella lähdettiin Teivosta hevosen kanssa kotia kohti. Ei tullut tilannetta että olisi tuntunut ettei auto kulje sinne minne pitää. Ainut haitta puoli vann oli, kun ei tahtonut paljon konepeltiä pitemälle nähdä... Oli kyllä niskat vähän kipeänä seuraavana päivänä :D Voittavat nämä halpikset kyllä 10-0 meidän "ykkös" autossa olevat vanhat michelinin Ivalot.

Lähetetty: Ma Marras 06, 2006 2:58 pm
Kirjoittaja itoola
Viime talvena oli toista talvea Runnerin alla 235/75-R15 nastakumit - en pitänyt niitä erikoisen hyvinä.
Nyt on alla 265/75-R16 AllTerrainit ja olen positiivisesti yllättynyt niistä - pitoa on enemmän kuin viime talvena. Hieman epäilin tuota leveyttä mutta luistelee tosiaan vähemmän kuin viime talvena.
FJ:ssä on ollut MT:t ja niillä on tullut ajettua sen verran talvella, että liukkailta tuntuvat.

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 7:38 pm
Kirjoittaja Wörmi
Nyt 1000 km ajeltu Nokian Hakkapeliitta LT 235/85R16 nastarenkuloilla ja hyvältä tuntuu.

renkaista

Lähetetty: Ma Tammi 29, 2007 2:25 pm
Kirjoittaja Vieras
itellä bertassa nastarattaat 205 75r16 ja hojossa 33 12.5 merkkiä en ny muista, mutta ero pidossa on kuin yöllä ja päivällä bertan eduksi.
Mahtaako bj:hin voida nakata nuita 33 eli mahtuukohan lähes orkkis berttaan. Keulassa kyllä tilaa mutta perälle en ole varma

talvirenkaat

Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 9:21 am
Kirjoittaja Hoosuu
Mulla BJ 75 alla Mutiaiset ja HJ:sä All terrainit terrainit pitää mielestäni tiellä ajaessa talvikeleillä paremmin ,tosin rengaspaineilla on ratkaiseva osuus pitoon, jo 0,3 paineen alennus kesäpaineesta tekee IHMEITÄ

Lähetetty: Ti Tammi 30, 2007 9:09 pm
Kirjoittaja joker
Hoijakassa Bridgestone Dueller 673 33/12,5-15 nastoilla
Läjässä Boggerit 33x12,5-15 LT tai Boggerit 35/16-15 LT
Patrollissa Nokian hakkapeliitta 265/75-16 nastoilla

Lähetetty: Ke Tammi 31, 2007 8:17 pm
Kirjoittaja patruuna
mikäs se on hyvä rengaspaine, 1 kilo vai vielä vähempi näin talvella.

Lähetetty: To Helmi 01, 2007 5:35 am
Kirjoittaja hj60
Mulla nastotetut 33 x 12,5 All Terrainit, tiellä ja pakkaslumipöperössä 1,8 bar, suojalumella 1 baari tai allekki.