Kuva Kuva

Kysymyksiä HJ61 Lukoista

General chat

Valvoja: Käyttäjä

EzCruiser
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 12:21 pm
Paikkakunta: Kerava

Kysymyksiä HJ61 Lukoista

Viesti Kirjoittaja EzCruiser »

Olenko käsittänyt oikein? HJ-60 kitkalukko takana edessä ei lukkoa.
HJ-60 neliveto kytkeytyy sisältä mutta napalukot ulkoa.

HJ-61 Kitkalukko takana, edessä ei lukkoa.
HJ-61 sisältä kytkettävä neliveto "napalukot toimii napilla"

Olen hankkimassa HJ-61:n tässä lähitulevaisuudessa ja haluan ajaa sitä takaveto päällä, onhan siinä kitkalukko?

Ajan tällä hetkellä lukotonta takavetoa, toivottavasti se jää viimeiseksi omistameksi "invalidiksi".

Ja vielä lopuksi, onko HJ-60 ja HJ-61 perissä erivälitykset?

Kiitoksia etukäteen tiedoista...
Alkuperäinen on kaunista.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Välitykset ovat samat 60 ja 61:ssä (3,7:1). 61:ssä on (pääsääntöisesti - poikkeuksia on ylimenovuosina suuntaan jos toiseenkin) lukittavat tasauspyörästöt edessä ja takana, ja 60:ssä kitkalukko on vain takana (onko muissa kuin täyskevennetyissä akseleissa? ei kai). Jos perässä on kytkettävä lukko, ei sieltä löydy kitkapakkaa.

Aika harvassa ovat tilanteet joissa napalukot auki ajellessaan olisi kitkalukosta suunnatonta hyötyä verrattuna avoimeen tasauspyörästöön, lähinnä jos jää jumiin eikä jaksa nousta autosta napoja kytkemään, voi takalukon heittää päälle ja yrittää suditella eteenpäin se päällä.

61:ssäkin napalukot toimivat kädellä, eturenkaan keskipisteen tietämiltä. Nappineliveto kytkee vain sähkön kautta alipaineella etukardaania päälle ja irti vanhanmallisen käsikäyttöisen vivun sijasta.

Ei ole tainnut Cruisereissa ollakaan samaa nappinapalukkohässäkkää kuin 4Runnereissa/harvinaisissa Hiluxeissa?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo totta puhut ero ei ole iso, mutta mielestäni kitkalukon kanssa ajettavuus sekä ohjautuvuus ovat paremmat. Tarkoitan ajamista normaali liikenteessä takaveto kytkettynä, nelivetoa en käyttänyt koskaan muualla kuin metsässä. Esim. talvella auton kääntäminen kaasulla. Onko sillä sitten suurta merkitystä, eipä kai...


Onko siis taka-akselin kytkettävä lukko 100% vakiona?


Kiitos pikaisesta vastauksesta.
EzCruiser
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 12:21 pm
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja EzCruiser »

Ups, unohdin kirjautua...
Alkuperäinen on kaunista.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Anonymous kirjoitti:

Onko siis taka-akselin kytkettävä lukko 100% vakiona?


Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Tarkotakko 61:stä? Ensimmäisis 61 eli vm. -86 ei lukkoja esiinny, mutta jossain vaiheessa armonvuonna 1987 alako kuulumaan vakiovarustukseen . Tai ainakin luulen niin koska kaikissa näkemissäni ja kokemissani -87 tai uudempi (myös 60) ne on löytynyt. Ja kuten JF jo kertoikin poikkeuksia löytyy varmasti.
1987 LJ70
EzCruiser
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 12:21 pm
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja EzCruiser »

Joo, nimenomaan 61:stä tarkoitan. Tossa on nettiautossa myynnissä yks 1986 HJ-61 ja sisäkuvassa näytti olevan samanlainen vipu kun mun "vanhassa" 1982 HJ-60:ssä (L4,H4,N,L2) vai miten nyt olikaan. Eli 1987 ja uudemmat napilla, aikaisemmissa vivulla sisältä... Ja kertauksen vuoksi 1986 HJ-61 siis taka-akselissa kitkalukko?
Alkuperäinen on kaunista.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

juu niissä täyskevennetyissä takaakseleissa missä ei ole kytkettävää lukkoa voi löytyä kitka.puolikevennetyn akselin ja täyskevennetyn erottaa siitä että täyskevennetyn takselin päät muistuttaa etunapaa siinä on semmonen pultattava laippa päässä.
myös öljyn täyttö reijän luona on semmonen punavalkea tarra mikäli tallella.
täyskevennetyn vetareissa on boori vetarin molemmissapäissä,kun taas puolikevennetyssä on ulkopäissä laippa mihin on kiinitetty pyöränpultit.
myös bj42 löytyy kitka murikka takaa välitys on vain 4,11.toi sopii heittämällä hj.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 25, 2004 1:38 pm
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

jjtp kirjoitti:täyskevennetyn vetareissa on boori vetarin molemmissapäissä,kun taas puolikevennetyssä on ulkopäissä laippa mihin on kiinitetty pyöränpultit.
.

Tuota tuota kyllä täyskevennetyssäkin on laippa kanssa toisessa päässä mutta siinä ei ole pyöränpultit kiinni vaan se on pienempihalkaisialtaan ja tulee kiinni pienemmillä pulteilla pyörän napaan.
Kyllä se siitä menee.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

EzCruiser kirjoitti:Joo, nimenomaan 61:stä tarkoitan. Tossa on nettiautossa myynnissä yks 1986 HJ-61 ja sisäkuvassa näytti olevan samanlainen vipu kun mun "vanhassa" 1982 HJ-60:ssä (L4,H4,N,L2) vai miten nyt olikaan. Eli 1987 ja uudemmat napilla, aikaisemmissa vivulla sisältä... Ja kertauksen vuoksi 1986 HJ-61 siis taka-akselissa kitkalukko?
Taitaa olla vaihtoloota siinä nettiauton 61ses, nimittäin siellä kyllä pitäis olla nappineliveto ja jakolaatikon vivussa H2, N, L4

Ja kertauskysymykseen: pelkkä kitka, valitettavasti mutta henk.kohtasesti aion ratkaista puutteen lätkäsemällä sinne aussielockerin ja kitka eteen 8) , sitten kun persaus kestää.
1987 LJ70
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HJ 61 -87 ylöspäin niin akseleissa on Kytkettävät 100% lukot
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

juu tojo4wd hyvä kun korjasit kömmähdyksen! t:jjtp
Vastaa Viestiin