Kuva Kuva

Hodari vai Grand Cherokee?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Hodari vai Grand Cherokee?

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

MS kirjoitti: Cruiseri (lähinnä hodari) kiinnostais kovasti, mutta olen myös yrittänyt miettiä, onko sille todellista kilpailijaa. Aika vaikea löytää. :lol:

Arvelisin, että täältä slck:n palstalta varmaan saa puolueetonta tietoa siitä, miksi Grand Cherokee ei ole kelvollinen vaihtoehto käyttikseksi. Vai onko? Vertailussa olisi NOIN 1996-mallinen hodari ja NOIN 2003-mallinen Jeeppi, jotka osuvat suunnilleen samaan hintaluokkaan.

- Metsään pääsee molemmilla, ehkä jopa poiskin? Jeeppiin ei suoraan mahdu kovin isot pyörät.

- Jeepissä taitaa olla itsekantava kori, mitä haittapuolia? (Jos ei suunnittele korinkorotusta.) Ja erillisjousitus, niinku henkilöautoissa. :lol: No, hiljaisuus ja muu mukavuus taitaa olla GC:ssä olla kohdillaan.

- Amerikanautoilijat pitävät kai jenkkipelejä vahvoina, Toyotan luotettavuus on sinänsä jo käsite. Löytyykö oleellisia eroja? (Olettaisin että vanhan GC:n sähköhimmeleistä osa toimii ja osa ei...)

- Auto saisi sietää huonolaatuista polttoainetta, siksi bensakone voisi olla turvallisempi valinta kuin diesel? Bensakoneista Jeepin 4,0 suora kutonen tai 4,7 V8 kuluttavat selvästi vähemmän kuin hodarin 4,5 suora kutonen. :oops:
No ei nuo mun mielestä oo oikein saman sarjan autoja. Toyota painaa 500 kg enemmän ja on isompi joka suuntaan.

Jeepissä on myös jäykkä etuakseli, mukavuudesta en tiedä onko muka parempi. Ahdas se on ainakin sisältä, etenkin takaa (GC).

Luotettavuus on aivan toiselta planeetalta, Jeepistä hajoo suunnilleen kaikki (enkä tarkoita nyt sähkövikoja), Toyotalla saa tikuttaa puolen miljoonaa isompia lukemia. Toki tietyt paikat pitää siitäkin korjata ajallaan.

Eiköhän se diesel ole huolettomampi ja vähemmän nuuka aineelle, etenkin Toyotan mekaaninen ruiskutus. Ja juoppo se on tuo Jeepin 4.7:kin, virallinen EU-kulutus on päälle 17 l/100 km ja päästöt sitä myöten 400 g/km.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

pt. kirjoitti:Hieman vanhempi 4.0l ollut ja janoisempaa konetta saa hakea. Joten jos valinnan mahdollisuus on, niin 4,7 V8 tai mikä tahansa V8 vie vähemmän, kuin tuo kuutonen.
Hmmm... jostain olen saanut käsityksen, että Grandin 4,0 kutosen ja 4,7 V8:n välillä ei olisi suurempaa eroa kulutuksessa. Samaa mieltä on fueleconomy.gov -sivusto. Hyvä kuulla tästäkin eri näkemyksiä. Oletko kuullut muilta samaa? Voisiko olla, että sinulla oli koneessa vikaa? :?:
pt. kirjoitti:Onhan siinä ihan oikean oloiset lukot, joita toki ei napista saa päälle ja hankinta hinta (saman ikäisessä) huomattavasti edullisempi.

Juu tuon hankintahinnan eron takia laitoin alkuperäisessä kysymyksessä vastakkain (edit: LC) vm. 1996 / GC vm. 2003.
Viimeksi muokannut MS, Ma Marras 11, 2013 12:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hodari vai Grand Cherokee?

Viesti Kirjoittaja MS »

-MaTTi- kirjoitti:No ei nuo mun mielestä oo oikein saman sarjan autoja. Toyota painaa 500 kg enemmän ja on isompi joka suuntaan.
Oho, en ollut huomannut, että niissä on noin iso ero!
1996 Toyota (edit: FZJ) 4,5 / 2003 Jeep GC 4,7 (auto-data.net):
2410 kg / 1920 kg
pxlxk 4820x1930x1890 / 4610x1845x1781
205 hv / 258 hv
12 s / 8,3 s nollasta sataan (jos se nyt kelle mitään meinaa)
-MaTTi- kirjoitti:Jeepissä on myös jäykkä etuakseli, mukavuudesta en tiedä onko muka parempi. Ahdas se on ainakin sisältä, etenkin takaa (GC).

Luotettavuus on aivan toiselta planeetalta, Jeepistä hajoo suunnilleen kaikki (enkä tarkoita nyt sähkövikoja), Toyotalla saa tikuttaa puolen miljoonaa isompia lukemia. Toki tietyt paikat pitää siitäkin korjata ajallaan.
Ok. Olen kuullut kuulopuheita taas, että GC on tosi hiljainen ja menee tärskyjen yli amerikantyyliin, en ole päässyt koittaan. HDJ:n ensikyyti yllätti minut pintakovuudella, mutta ehkä se on tottumiskysymys tai yksilön puslat olivat jo antaneet periksi ja siksi vähän kolahteli.

Luotettavuuspuolesta kaipasinkin kommentteja. Se on kuitenkin tärkeä kriteeri etenkin vanhempaa käyttistä hankkiessa. "Jeepistä hajoo suunnilleen kaikki" on aika vahvasti sanottu ja laittaa tosissaan miettimään. :shock:
-MaTTi- kirjoitti:Eiköhän se diesel ole huolettomampi ja vähemmän nuuka aineelle, etenkin Toyotan mekaaninen ruiskutus. Ja juoppo se on tuo Jeepin 4.7:kin, virallinen EU-kulutus on päälle 17 l/100 km ja päästöt sitä myöten 400 g/km.
Niin luulisi että lähinnä pumppu ja suuttimet voivat kärsiä huonosta (lue: huonosta) dieselöljystä. Kun tuostakin on vain huhuja, ei tositietoa. :roll:
1996 Toyota (edit: FZJ) 4,5 / 2003 Jeep GC 4,7 kulutus l/100km (fueleconomy.gov):
18,1 (19,8 city / 16,8 highway) /14,7 (16,8 city, 12,4 highway)
Kaverilla on tollanen 4,5 bensacruiseri, ja vie kyl arkiajossa aika paljon enemmän kuin tuo ilmoitettu... :(

Paljon kiitoksia MaTTi :!:
MS
Viimeksi muokannut MS, Ma Marras 11, 2013 12:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Mikä tuo sinun HDJ 4,5 oikein on? Bensamalli on FZJ80. Täälläpäin melkoinen harvinaisuus...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

MS kirjoitti:
pt. kirjoitti:Hieman vanhempi 4.0l ollut ja janoisempaa konetta saa hakea. Joten jos valinnan mahdollisuus on, niin 4,7 V8 tai mikä tahansa V8 vie vähemmän, kuin tuo kuutonen.
Hmmm... jostain olen saanut käsityksen, että Grandin 4,0 kutosen ja 4,7 V8:n välillä ei olisi suurempaa eroa kulutuksessa. Samaa mieltä on fueleconomy.gov -sivusto. Hyvä kuulla tästäkin eri näkemyksiä. Oletko kuullut muilta samaa? Voisiko olla, että sinulla oli koneessa vikaa? :?:
pt. kirjoitti:Onhan siinä ihan oikean oloiset lukot, joita toki ei napista saa päälle ja hankinta hinta (saman ikäisessä) huomattavasti edullisempi.

Juu tuon hankintahinnan eron takia laitoin alkuperäisessä kysymyksessä vastakkain HDJ vm. 1996 / GC vm. 2003.
Kyllä aika moni on puhunut tuosta kutosen kovemmasta kulutuksesta, verrattuna 8-koneisiin.

Kuten matti jo laittoikin, niin kyllähän tuo Jeep toki rimpulamman oloinen on, eihän siintä mihinkään pääse..

Jos amerikkaan kontaktit toimii, niin osaa ja kaikkea muuta saa varmasti riittävästi, mutta molemmat kokeilemalla varmasti oma mieltymyt piirtyy.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hodari vai Grand Cherokee?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

MS kirjoitti:Niin luulisi että lähinnä pumppu ja suuttimet voivat kärsiä huonosta (lue: huonosta) dieselöljystä. Kun tuostakin on vain huhuja, ei tositietoa. MS
Ei ole kyllä mullakaan tietoa, mutta kun noita Toyotan dieseleitä kuitenkin suositaan kaikissa maailman sotaa käyvissä vinkuintioissa ja kehitysmaissa, niin luulisi niiden toimivan millä tahansa mitä dieseliksi kehtaa kutsua.

Grand Cherokeeta näkee pikkasen vähemmän ääriolosuhteissa käytettävän =)

http://www.biyokulule.com/sawiro/sawira ... 0wars5.jpg

http://www.saudigazette.com.sa/myfiles/ ... 01-big.jpg

Mitä tulee hodarin jousitukseen, niin mun mielestä se on ehjänä pirun pehmeä ja mukava ajaa.

Ne ketkä on tutustuneet työnsä kautta TPS:ään (Toyota Production System) tai Leaniin, tietää minkä takia muut valmistajat näkee vain unta siitä luotettavuudesta ja laadusta minkä Toyota on saanut aikaan ja mitä muut yrittää 50v myöhässä saada kiinni.
#428
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

-MaTTi- kirjoitti:Mikä tuo sinun HDJ 4,5 oikein on? Bensamalli on FZJ80. Täälläpäin melkoinen harvinaisuus...
OK, korjataan terminolokijaa.
Ainakaan en puhu Lantikasta... :lol: :lol:
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

pt. kirjoitti:Kyllä aika moni on puhunut tuosta kutosen kovemmasta kulutuksesta, verrattuna 8-koneisiin.

Kuten matti jo laittoikin, niin kyllähän tuo Jeep toki rimpulamman oloinen on, eihän siintä mihinkään pääse..

Jos amerikkaan kontaktit toimii, niin osaa ja kaikkea muuta saa varmasti riittävästi, mutta molemmat kokeilemalla varmasti oma mieltymyt piirtyy.
Joo, eri sivustojen tekniset tiedot eivät aina pidä paikkaansa, joten hyvä tieto tämäkin.
Tarttis tosiaan päästä koittaan molempia...
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hodari vai Grand Cherokee?

Viesti Kirjoittaja MS »

Hessu kirjoitti:
MS kirjoitti:Niin luulisi että lähinnä pumppu ja suuttimet voivat kärsiä huonosta (lue: huonosta) dieselöljystä. Kun tuostakin on vain huhuja, ei tositietoa. MS
Ei ole kyllä mullakaan tietoa, mutta kun noita Toyotan dieseleitä kuitenkin suositaan kaikissa maailman sotaa käyvissä vinkuintioissa ja kehitysmaissa, niin luulisi niiden toimivan millä tahansa mitä dieseliksi kehtaa kutsua.

Grand Cherokeeta näkee pikkasen vähemmän ääriolosuhteissa käytettävän =)

http://www.biyokulule.com/sawiro/sawira ... 0wars5.jpg

http://www.saudigazette.com.sa/myfiles/ ... 01-big.jpg

Mitä tulee hodarin jousitukseen, niin mun mielestä se on ehjänä pirun pehmeä ja mukava ajaa.

Ne ketkä on tutustuneet työnsä kautta TPS:ään (Toyota Production System) tai Leaniin, tietää minkä takia muut valmistajat näkee vain unta siitä luotettavuudesta ja laadusta minkä Toyota on saanut aikaan ja mitä muut yrittää 50v myöhässä saada kiinni.
Käyttääkö ne tosiaan dieselversiota? No se on aika hyvä suositus, tosin niillä huoltokin pelaa, ja autokanta ei ole ihan 20 vuotta vanhaa... :roll:

Dieselin eli HDJ:n kohdalla meilläpäin täytyis näköjään mennä vielä pikkuisen vanhempaan, jos samassa hintaluokassa mielii pysyä. Siis 2003 Grandi, 1996 FZJ tai 1993 HDJ olisivat samoissa hinnoissa keskenään.
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

HDJ 2260 kg, eli 150 kg keveämpi kuin FZJ, pitäneeköhän paikkaansa... :?

Ja kyllä, TPS:iin olen hieman tutustunut entisen työn takia.
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

Vieläkin ilman cruiseria. Nyt ois FZJ100 automaatti tarjolla, vm. 2000... Omistajan mukaan hörppää maantiellä (12) - 13 - 14 litraa/100km, kaupungissa 20.
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Niin jos kuluttais oikeesti noin vähän, nin olis ok, mutta kun ei kuluta...osta ja kokeile niin huomaat et menee 30 kylällä ja 15-20 matkassa...
Tai riippuu tietty kuskista+kuormasta...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Kaasulaitteet kiinni, niin pääsee ihan inhimillisellä hintaa ajelemaan. 16 l/100 km bensaa = 10 kg kaasua = 14 €/100 km eli saman mitä 10 l/100 km kuluttava diisseli, lisäetuna kaasuautolla ajellessa muutaman satasen pienempi "diesel"vero.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

bj45lava kirjoitti:Niin jos kuluttais oikeesti noin vähän, nin olis ok, mutta kun ei kuluta...osta ja kokeile niin huomaat et menee 30 kylällä ja 15-20 matkassa...
Tai riippuu tietty kuskista+kuormasta...
OK. Kaverin 80-sarjanen (manuaali) 4500 bensarosvo vie just ton verran kuin sanot, tosin ehkä 14 matkassa. Mutta se käy kylmänä huonosti, mikä varmaan vaikuttaa lyhyen ajon kulutuksiin, ehkä paljonkin???

Lieneekö sitten 80:n ja 100:n välillä eroa... 100 on painavampi ja tässä tapauksessa automaatti, mutta väitetty kulutus on alempi... hmmm...
MS
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 10:25 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MS »

-MaTTi- kirjoitti:Kaasulaitteet kiinni, niin pääsee ihan inhimillisellä hintaa ajelemaan. 16 l/100 km bensaa = 10 kg kaasua = 14 €/100 km eli saman mitä 10 l/100 km kuluttava diisseli, lisäetuna kaasuautolla ajellessa muutaman satasen pienempi "diesel"vero.
Pidetään mielessä. Paljonko suunnilleen on kaasulle muuttamisen hinta?
Vastaa Viestiin