Sivu 1/1
Ketä tässä nyt huijataan?
Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 1:56 pm
Kirjoittaja jpesala
Moi, osaisiko joku professori selittää, miksi punaista ja vihreää pakkasnestettä ei saa sekoittaa keskenään?
Lainasin isältäni autoa ,missä oli paisuntasäiliö tyhjä. Lisäsin siihen 2 litraa vihreää nestettä ja ajelin tyytyväisenä, kunnes isäni kertoi ,että siinähän on punaset nesteet! Olin siis tehnyt sekoituksen mitä ei saa tehdä. Yleinen mielipide oli, että tais mennä puuroksi pakkasnesteet. Laskin seokset pois koneesta ja se neste oli vain vaalean punaista. Ei mitään puuroa tai kummallisuutta havaittavissa? Huuhdoin järjestelmän vedellä ja laitoin uudet punaset nesteet koneeseen. Ok.
Mulla on nyt 3 eri merkkistä pönttöä pakkasnestettä.
Punainen sisältää monoetyleeniglykolia 91% silikaattivapaa soveltuu myös alumiinikansille.
Toinen punainen sisältää monoetyleeniglykolia 93% ei saa sekoittaa perinteiseen pakkasnesteeseen.
Ja vihreässä pöntössä lukee sis monoetyleeniglykolia.
Kaikissa pöntöissä siis täysin samaa kamaa ! Vähän eri saate teksteillä.
Että miksi ei saa sekoittaa keskenään?
Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 3:07 pm
Kirjoittaja janski79
Muistaakseni punainen oli alkujaan VAG-konsernin vehkeissä, mutta käsittääkseni nykyiset punainen ja vihreä on sekoitettavia keskenään, tai ainakin näin kertoivat diesel-korjaamolla kun käytin tuota Volvoa mikä on pilattu volkkarin koneella
Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 4:46 pm
Kirjoittaja Luke86
Nythän se on hyvä kokeilla ja sekottaa niitä keskenään pulloon ja kattoa meneekö ne puuroksi tai velliksi, vai tapahtuuko mitään

Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 6:55 pm
Kirjoittaja A-P
Töistä olen oppinut ettei etyleeni- (perinteinen) ja propyleeniglykoleita ("bio") sovi sekoittaa keskenään. Värillä ei väliä.
Alkuperäiseen kysymykseen: kuluttajaa. Kauppa, varsinkin lisenssikauppa kannattaa.

Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 7:35 pm
Kirjoittaja Krisse
Luke86 kirjoitti:Nythän se on hyvä kokeilla ja sekottaa niitä keskenään pulloon ja kattoa meneekö ne puuroksi tai velliksi, vai tapahtuuko mitään

No tota menetelmää työkaverini taannoin testasivat kun ei niillä ollut muutakaan tekemistä. Diagnoosi oli et 'ei tapahtun mitää', mutta väittäsin että toi ei ihan vastaa jäähdytinnesteen normaaleja käyttöolosuhteita ainakaan lämpötilan, paineen ja ajan osalta.
Itsekin olen tuota varmaa tietoa funtsinut tässä vuosien mittaan, mutta kerran sattui kohdalle asiakas joka oli vääriä liemiä sekoittanut ja siinä todellakin oli käynyt ohraisesti. Eli kyllä siinä tosiaan mahdollisuudet ongelmiin on.
Valvolinen Max-Life taitaa olla ainoa jäähdytinneste jonka luvataan pelaavan sekaisin kaikkien värien kanssa, ja niitä värejähän on nykyvehkeissä niin paljon ettei yhden käden sormilla voi laskea. Eri asia sitten kuka haluaa sinne syyläriinsä jonkun epämääräisen värisen liemen
Aikanaan kun VW osti Skodan niin nehän alkoivat käyttää VAGin pakkasnesteitä noissakin (=Skodan omissa koneissa, en muista mikä malli oli kyseessä) ja kansipahviongelmia rupesi esiintymään, eli edes systeemin huuhtelu ja täyttö yhdellä aineella ei vielä riitä vaan olisi suotavaa olla ihan sitä mikä sinne kuuluu.
Lähetetty: Su Helmi 12, 2012 10:46 pm
Kirjoittaja Arwi
Jokusen kerran kohdannu erivärejä sekoteltavan ja ainoo missä havainnu todellisia näkyviä muutoksia oli aikoja sitten kun skoda:ssa punaset liemet oli melko uutta oli shellillä lisänneet sinistä lientä sekaan ja siitä tuli valkosia hiutaleita kuin kalan suomuja olis ollu.
Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 8:28 pm
Kirjoittaja kzj
Jotkut nesteet voi mennä puuroksi sekoitettaessa, joissain taas pakkaskestävyyden mittaus ei kuulemma onnistu enää.
Zeron vihreä on ilmeisesti emäksinen ja punaisen 5v korroosionesto perustuu orgaaniseen happoteknologiaan, eli sekoitettaessa korroosiosuojaus menee pilalle.
Toyotallakin ollut 3 eriväristä nestettä nestettä käytössä (vihreä,punainen ja pinkki)
Toyotan pinkki vuotaa tosi herkästi jostain. Itsellä 3l D4D koneessa vaihdettiin Toyotalla vesipumppu ja uudet pinkit nesteet. Aina vaan hulisi lämmityslaitteessa käynnistyksen jälkeen.
Kun vaihdoin Valvolinen Max-lifet loppui kaikki ilmaongelmat.
Nesteitä hävittäneessä Volvossakin loppui nesteen kulutus Max-lifella.
Tiedä sitten noita mainospuheita että "elvyttää" kumiletkut ja tiivisteet, mutta ainakin 2 eri auton kokemuksella ei ihan huono vaihtoehto.
Minä mistään mitään tiedä, mutta itse aina vesien kanssa huuhdellut jos nestelaatu vaihtuu ja mahdollisuuksien mukaan samaa nestettä lisää mitä järjestelmässä ennestään.
Mistä sen sitten vanhasta tietää mitä siellä on??
Lähetetty: Pe Helmi 17, 2012 8:57 pm
Kirjoittaja Nallentalli
Renaultin keltaiseen nesteeseen ei voi sekoittaa mitään muuta nestettä.
Sillä rupeaa vaahtoamaan kuin shamppoo. Syytä en tiedä, mutta näin kaverin autossa tapahtuman.
Karkeasti.
Vihreä= tarkoitettu valurautamoottoreihin.
Sininen= tarkoitettu alumiini kannella varustettuihin valurauta moottoriin.
Punainen= täysalumiinimoottorit
suosittelen vanhoihin -90 ja vanhemmat, vihreää.
-00 ja vanhemmat sinistä
-00 ja uudemmat punaista
Kaikki värit löytyy tallin hyllyltä, ikävää, mutta totta.
HOX!!! ÄLKÄÄ KOSKAAN LAITTAKO MITÄÄN NESTETTÄ MEHUPULLOON!!!
LAPSET SAATTAVAT MAISTAA UTELIAISUUTTAAN !!!
