Sivu 1/9

hdj80 uuden käyttöpelin räpellystä...

Lähetetty: La Kesä 04, 2011 3:33 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tossa tuli keväällä hommattua tollanen jo 680tkm ajettu hdj.
ja vähän pitänyt jo kaikenmoista pikkuremonttia tehdä.

viikkookaan en ihan kerinnyt ajaa kun posahti kuskinpuolen etupyöränlaakeri jumiin ja parin pamauksen jälkeen oli navassa vähän enmpikin laittoo.

siinä laakereita odoteelessani vaihdoin etuvarsiin kasterinkorjaus puslat.
kun oli niin villi ajaa.
Kuva

ajettavuus parani huomattavasti!

taas viikon ajelin ja hämmästelin kun vaihdelaatikko kahisee kuumana paikallaankäydessä vapaalla.
no laatikot irti ja tutkimaan väljyyksiä, aika sikahintasten laakereiden takia en vaihtanut silläkertaa kun kytkinakselin laakerin joka vaikutti olevan hivenen väljä. kahina jatkuu vieläkin...

seurasin siinä ajellessa että tehostin nestettä kuluu säiliöllinen viikossa. ja kun ei vuotoa näy niin paikallistin sen menevän moottoriöljyjen sekaan.
tiiviste sarja makso toyotalla 95€ ja pieni kuulalaakeri 5€
nyt on pysynyt öljyt säiliössään.

takajarruihin piti vaihtaa uudet tiivisteet ja jarrupalat.
männät on kyllä aikapahasti ruostunut. uusia ei taida saada mistää?
halkasija 48mm. täytyy varmaan sorvata ruostumattomasta...

toiset vanteetkin tuli hommattua.
10x15 et-10
Kuva

vähän maalia päälle, kun musta voisi olla liian tylyn näkönen.
kumit vielä puuttuu. piti hommata bfg km2 mt mutta saatavuudessa ongelmia.


suunnitelmissa olisi kesän aikan hitsata lattiasta ruostereijät, jota näkyy olevan taka akselin takapuolella. muuten kori on kohtuu ruosteeton.

takaluukut täytyis maalata ettei ruostu pahemmin.
yläluukussa on lasin ympärillä ruostetta.
alaluukku täytyy varmaan vaihtaa kokonaan.

niin ja takaa runkopalkit täytyisi putsata sisältä kun ovat aivan täynnä hienosta hiekkaa/savee.

sitten vielä helmapalkit ja vinssi yms.

Lähetetty: La Kesä 04, 2011 9:09 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tarvis tota takalukkoo räplätä.
väliin menee päälle ja väliin ei.
eikös moottorille tulevista johdoista pitäis tulla virtaa kun kääntelee katkasijaa?
aattelin että olisko johto poikki?

Re: hdj80 uuden käyttöpelin räpellystä :D

Lähetetty: Ti Kesä 07, 2011 8:10 am
Kirjoittaja maraani
pemaripoju kirjoitti:...
männät on kyllä aikapahasti ruostunut. uusia ei taida saada mistää?
halkasija 48mm. täytyy varmaan sorvata ruostumattomasta...
Turun Jarruosasta hain jokunen vuosi sitten HDJ:n takajarrun männän. Sai heti, kun Toyotan lähin osa oli jossain Euroopassa.

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2011 4:21 pm
Kirjoittaja pemaripoju
minkäkokosta putkee ootte tavannu tinata helmapalkikisi tollaseen hdjhin?
aattelin jos pistäis jotain 120x60x3

tuli tilattua tamgearsista ne parannetut etuvetoakselin stefat ja murroksen pronssiholkit.
tossa laitoin silloin melkein heti tuoreeltaan uudet normi stefat, mutta on akselit jo niin syvillä urilla, että valuu sen takia öljyt aika vauhtia napaan. kai tää lämmin kesäkelikin tekee osansa.

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2011 8:01 pm
Kirjoittaja bj45lava
Muista, et korjaamokäsikirjassa on sitten virhe, se käskee vetämään laakerin kiristysmutterin 86Nm kiinni, kun takapäässä sama mutteri vedetään 8,6Nm, jotenkin tuntu toi 86 kovalta minusta kun sitä kattelin ja vertasin tosiaan takapään samanlaiseen rakenteeseen, ja sama kummajainen lukee myös hj60 tehtaan kirjassa...

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2011 8:05 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
pemaripoju kirjoitti:minkäkokosta putkee ootte tavannu tinata helmapalkikisi tollaseen hdjhin?
aattelin jos pistäis jotain 120x60x3
Toi 3mm. seinämällä kuulostaa ohuelta ton painoiseen autoon jos sillä on tarkotus joskus jymytä muuallakin kun parkkiksella.
Itte laittasin 5mm.seinämällä se helemaputken ja muu kokohan tulee sen orggishelman koon mukaan eli mikä olis soppeli siihen tilalle...

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2011 8:26 pm
Kirjoittaja pemaripoju
sillain käsivarasesti mä noi laakerit olen tiukannut.
siinä vaiheessa kun loppuu väljyydet niin siitä ihan vähäsen kireemmäksi, kumminkin että napa pyörii vai takertelematta.

hjhin tein aikanaan helmapalkit 90x60x2,7 palkista ja hyvin on kestänyt kevyttä ajoo...
tossa hdj vaan on toi vakiohelma niin levee että joutuu laittaan aika isoo palkkia että saa edes jotenki järkevästi hitsattua sisäreunasta myös kiinni.
ja vois siihen turata samalla rock sliderin

takana on toi runko aika pitkällä. sitä joutuu varmaan vähän lyhentään että saa siihen tehtyä mieleisen puskurin ja irrotettavan koukkuvirityksen.

Lähetetty: To Kesä 09, 2011 6:43 am
Kirjoittaja Hessu
bj45lava kirjoitti:Muista, et korjaamokäsikirjassa on sitten virhe, se käskee vetämään laakerin kiristysmutterin 86Nm kiinni, kun takapäässä sama mutteri vedetään 8,6Nm, jotenkin tuntu toi 86 kovalta minusta kun sitä kattelin ja vertasin tosiaan takapään samanlaiseen rakenteeseen, ja sama kummajainen lukee myös hj60 tehtaan kirjassa...
Eikös se ole ohjekirjassa selostettu yksinkertaistettuna niin, että vedetään eka 86Nm, jotta navan ja laakerin saa asettumaan paikalleen, sitten sen jälkeen mutteria löysätään niin paljon, että pyörii käsin. HJ:ta kun kasailin uusilla osilla ja mittailin ne kaikki newtonit ja tein kaiken ohjeiden mukaan, niin kyllä niihin tehtaan "laakerien pyörimisvastuksien" ohjearvoihin pääsee.

Lähetetty: To Kesä 09, 2011 4:10 pm
Kirjoittaja pemaripoju
semmonenkin on vähän mieltä askarruttanut kun puoltaa oikeelle.
renkaita olen vaihtanut eri paikkaan. kaikki pyöränlaakerit rasvattu ja säädetty. jarrut ei hinkkaa. aurausta säädetty, ja raidetankoo myös että on rattikin suorassa.

voiko se johtua tosta pienestä korotuksesta?
että pitäiskö panhardin kiinnikkeitä laskee 2" rungosta?

Lähetetty: To Kesä 09, 2011 5:50 pm
Kirjoittaja hj60
Laakerin kiristysmutteri vedetään 4...6,8 Nm, sitte väliin laitetaan se haittasakaralla varustettu pyörimätön rikka (ehjä) ja se lukitusmutteri vedetään tuonne 80 Nm huitteille.

J6:n täyskevennetyn taka-akselin laakerimutterin lukitus on ihan erilainen, J8:n en oo perehtyny...

Lähetetty: To Kesä 09, 2011 5:58 pm
Kirjoittaja pemaripoju
hj60 kirjoitti:Laakerin kiristysmutteri vedetään 4...6,8 Nm, sitte väliin laitetaan se haittasakaralla varustettu pyörimätön rikka (ehjä) ja se lukitusmutteri vedetään tuonne 80 Nm huitteille.

J6:n täyskevennetyn taka-akselin laakerimutterin lukitus on ihan erilainen, J8:n en oo perehtyny...
saman moinen tatapyöränlaakerin lukitus on tossa 80 kuin täyskevennetyssä hjn akselissa...

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2011 6:01 pm
Kirjoittaja pemaripoju
vaihdoin hanttarin puolelle vetoakselin stefan ja pronssiholkin.
vanha holkki oli miltein millin väljä. ihme ettei normi stefa pitäny yhtään.
toivottavasti toi marlin krawler stefa pitää.

holkin jäädytin pakkasessa ja napaa pidin parituntia auringossa, niin meni holkki aika helposti vasaralla naputtaen paikoillensa.
ei tarvinnu isontaa holkkia, vähän vaan viistettä hioin lisää.

taitaa se holkki litistyä ja mennä kasaan jos paasaa väkisinsä paikoillensa, ja joutuu sen jälkeen hion väljemmäksi että mahtuu nivel reikäänsä.

helvetinmoinen homma siivota öljyn ja vaseliinin sekotusta navoista ja laakereista. ja pihalla melkein 30 lämmintä...

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2011 7:39 pm
Kirjoittaja Jussi
oletko nyt ihan varma että se holkki on riittävän väljä ettei se lähde pyörimään vetarin mukana. Kannatasko tarkastaa jotenkin jonkin ajan kuluttua.

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2011 8:06 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tamgearsista oli laitettu oikeen ohje mukaan että pitää jäädä 0,05mm välys.
kyllä sinne ainakin se jäi, kun heiluu akseli päästä siellä napaosan sisällä.
ja meni paikoilleen kuivanakin hyvin.

Lähetetty: La Kesä 11, 2011 5:25 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tuli vaihdettua toisellekin puolelle stefat ja holkit.
tälle puollle joutu vähän hioon holkkia...

kuinkas jos irrottaa ton taka yläluukun niin saako ne johdot jotenki pois, vai joutuuko pujotteleen luukun sisältä asti irti?
että onko josain välissä liitintä?