Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Valvoja: Käyttäjä
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Tuohon ylläpitolaturiasiaan liittyen näissä kaksiakkuisissa autoissa eli kuinkas tuo kytketäänkään? Punainen piuha toisen akun plussaan ja musta toisen akun miinusnapaan? Latautuvatko noin tasaisesti?
Ja eiköhän todella kovilla pakkaskeleillä kaikki mahdolliset keinot ole sallittuja auton käyntiin saamiseksi/ylläpitämiseksi Jos saa akut vielä jotenkin lämpenemään edes vähän niin aina parempi, jotkut kehuneet tässä suhteessa noita akkulämmittimiä. Ja moottorin viimasuojaus myös helpottaa.
Tutustuttiin siis tässä menneellä viikolla Lapin kunnon pakkasiin eli koko ajan -35 -40. Kyllä siellä hinauslavetit kelkkoivat koko ajan kalustoa sulamaan. Kyydissä uutta hienoa bemaria, vag kulkineet olivat myös hyvin edustettuja. Yksi mb sprinter oksensi ohjauksen tehostajan öljyt pihalle, samoin lähes uusi A4 A**i. Ja naapurissa oli parkissa melkein pakasta vedetty Ni**an Pathfinder mikä oli lokilämppärissä koko ajan, siihen jäi seisomaan, ei olisi lähdetty tuolla polkuja etsimään...
Meillä näitä 120 Cruisereita nyt toinen. 120kW versio lähti käyntiin kylmiltään 2 vrk seisonnan jälkeen -29 pakkasessa, -32 piti yrittää mutta ei onnistunut, oli uudet akut tuossa vaiheessa. Tätä nykyistä 127kW ei ole tarvinnut onneksi edes yrittää starttailla lämmittämättä moisissa lämpötiloissa.
Veikkaisin että sinne kyllä jäisi kennikin ja ruiseri jos tuossa -38 pakkasessa yli vrk seisonnan jälkeen yrittäisi autoa kylmiltään tahkota käyntiin Ja heitetäänpäs kehiin että semmoista Cruseriakaan ei löydy mikä lämmittelemättä starttaisi noissa lämpötiloissa, onkos kokemuksia ?
Ja eiköhän todella kovilla pakkaskeleillä kaikki mahdolliset keinot ole sallittuja auton käyntiin saamiseksi/ylläpitämiseksi Jos saa akut vielä jotenkin lämpenemään edes vähän niin aina parempi, jotkut kehuneet tässä suhteessa noita akkulämmittimiä. Ja moottorin viimasuojaus myös helpottaa.
Tutustuttiin siis tässä menneellä viikolla Lapin kunnon pakkasiin eli koko ajan -35 -40. Kyllä siellä hinauslavetit kelkkoivat koko ajan kalustoa sulamaan. Kyydissä uutta hienoa bemaria, vag kulkineet olivat myös hyvin edustettuja. Yksi mb sprinter oksensi ohjauksen tehostajan öljyt pihalle, samoin lähes uusi A4 A**i. Ja naapurissa oli parkissa melkein pakasta vedetty Ni**an Pathfinder mikä oli lokilämppärissä koko ajan, siihen jäi seisomaan, ei olisi lähdetty tuolla polkuja etsimään...
Meillä näitä 120 Cruisereita nyt toinen. 120kW versio lähti käyntiin kylmiltään 2 vrk seisonnan jälkeen -29 pakkasessa, -32 piti yrittää mutta ei onnistunut, oli uudet akut tuossa vaiheessa. Tätä nykyistä 127kW ei ole tarvinnut onneksi edes yrittää starttailla lämmittämättä moisissa lämpötiloissa.
Veikkaisin että sinne kyllä jäisi kennikin ja ruiseri jos tuossa -38 pakkasessa yli vrk seisonnan jälkeen yrittäisi autoa kylmiltään tahkota käyntiin Ja heitetäänpäs kehiin että semmoista Cruseriakaan ei löydy mikä lämmittelemättä starttaisi noissa lämpötiloissa, onkos kokemuksia ?
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Alkuperäiset akut on 2x90Ah käänteisillä navoilla
Tuohon paikalle n~P300xL175xK220 sopii "heittämällä" aika monenlaista akkua
Esim:
Trane 110Ah/850A
Sznajder 100Ah/680A
Sznajder-Silver 100Ah/700A
GS Yuasa 90Ah/700A
Bosch S4 95Ah/830A
.....
....
....
voihan sinne virittää vaikka Optimaa.........
Omassa käytössä sama Defan 10A laturi on toiminut hyvin jo yli 10 vuotta, piuhat vaan toisen akun navoissa.
Löytyyhän lämmitintä kaikenlaista vaikka lätkät öljypohjaan ja automaattilaatikkoon kanssa https://www.wolverineheater.com/Oil-Bat ... s/1814.htm
Polttoainesuodattimen ympärille arktisen dieselin lisäksi, ja niille akuille
Tuosta kiertopumpulla tehokkaampaa letkulämppäriä http://www.tt-thermo.fi/
Tuohon paikalle n~P300xL175xK220 sopii "heittämällä" aika monenlaista akkua
Esim:
Trane 110Ah/850A
Sznajder 100Ah/680A
Sznajder-Silver 100Ah/700A
GS Yuasa 90Ah/700A
Bosch S4 95Ah/830A
.....
....
....
voihan sinne virittää vaikka Optimaa.........
Omassa käytössä sama Defan 10A laturi on toiminut hyvin jo yli 10 vuotta, piuhat vaan toisen akun navoissa.
Löytyyhän lämmitintä kaikenlaista vaikka lätkät öljypohjaan ja automaattilaatikkoon kanssa https://www.wolverineheater.com/Oil-Bat ... s/1814.htm
Polttoainesuodattimen ympärille arktisen dieselin lisäksi, ja niille akuille
Tuosta kiertopumpulla tehokkaampaa letkulämppäriä http://www.tt-thermo.fi/
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Itellä tälläset Bosch S4 95Ah/830A
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Asun nyt Etelä-Suomen alueella, mutta Savossa tulee vietettyä paljon aikaa. Mulla tulee aika paljon tuota pätkäajoa ja auto tarvii käynnistyä silloin kun haluan.kenni_ kirjoitti:Missä oikein asut kun noin paljon kaikenmaailman lämmittimiä haluat asentaa? Kyllä mä sanoisin että säteilijät on täysin turhia cruiseriin. Lohkolämmitin on ihan riittävä jos vaan on kunnollinen. Siihen kaveriks voi laittaa sen akkulaturin jos kerta eberikin löytyy. Akkulämmittimistä ei oo kokemusta, mutta aina on omat autot lähteny käyntiin jos vaan on ollu akku kunnossa. Ennemmin satsaisin kunnon akkuun kun akun lämmitimeen.
Nyt kovien pakkasien aikaan meni hermot kun Eberi ei lähtenyt pyörittämään kun vasta neljännellä yrittämällä. Olikohan akkujen jännite liian alhainen?
Jotenkin sen kiisselin alkuhörähdys kun pakkasella laittaa käyntiin tekee pahaa. Siinä Bimmerissä oli kans kolmen litran kone ja siinä se säteilijä toimi erinomaisesti.
Mietin, että jos vaan jotenkin voin konetta säästää niin sen teen.
Kunnon akut tuohon laitan jokatapauksessa. Akkulämmittimiä käyttävät ainakin viranomaispuolella pohjoisessa jonkin verran. Niitä on ilmeisesti kahta eri tyyppiä.
Toinen lämmittää ajon aikana ja toinen piuhan päässä ollessa.
Tojolla neuvoivat ylläpitolaturin laittamaan vain toiseen akkuun. Lataa sitä kautta molemmat.belzu kirjoitti:Tuohon ylläpitolaturiasiaan liittyen näissä kaksiakkuisissa autoissa eli kuinkas tuo kytketäänkään? Punainen piuha toisen akun plussaan ja musta toisen akun miinusnapaan? Latautuvatko noin tasaisesti?
Ja eiköhän todella kovilla pakkaskeleillä kaikki mahdolliset keinot ole sallittuja auton käyntiin saamiseksi/ylläpitämiseksi Jos saa akut vielä jotenkin lämpenemään edes vähän niin aina parempi, jotkut kehuneet tässä suhteessa noita akkulämmittimiä. Ja moottorin viimasuojaus myös helpottaa.
Tutustuttiin siis tässä menneellä viikolla Lapin kunnon pakkasiin eli koko ajan -35 -40. Kyllä siellä hinauslavetit kelkkoivat koko ajan kalustoa sulamaan. Kyydissä uutta hienoa bemaria, vag kulkineet olivat myös hyvin edustettuja. Yksi mb sprinter oksensi ohjauksen tehostajan öljyt pihalle, samoin lähes uusi A4 A**i. Ja naapurissa oli parkissa melkein pakasta vedetty Ni**an Pathfinder mikä oli lokilämppärissä koko ajan, siihen jäi seisomaan, ei olisi lähdetty tuolla polkuja etsimään...
Meillä näitä 120 Cruisereita nyt toinen. 120kW versio lähti käyntiin kylmiltään 2 vrk seisonnan jälkeen -29 pakkasessa, -32 piti yrittää mutta ei onnistunut, oli uudet akut tuossa vaiheessa. Tätä nykyistä 127kW ei ole tarvinnut onneksi edes yrittää starttailla lämmittämättä moisissa lämpötiloissa.
Veikkaisin että sinne kyllä jäisi kennikin ja ruiseri jos tuossa -38 pakkasessa yli vrk seisonnan jälkeen yrittäisi autoa kylmiltään tahkota käyntiin Ja heitetäänpäs kehiin että semmoista Cruseriakaan ei löydy mikä lämmittelemättä starttaisi noissa lämpötiloissa, onkos kokemuksia ?
KDJ120L
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Eberi+paljon lyhyitä matkoja=huono , vaatii ylläpitolaturin
~200Ah akkukapasiteetti -> min. 10A laturi
Laita tälläinen setti:
D4D-3,0 KDJ95 01->06 Defa-elementti https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=592
D4D-3,0 KDJ95 01->06 Defa-asennussarja-#408 https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=592
DEFA AKKULATURI 10A/12V https://www.motonet.fi/fi/tuote/454946/ ... uri-10A12V
DEFA TERMINI 2100 SISÄTILANLÄMMITIN 0/1350/2100W https://www.motonet.fi/fi/tuote/455021/ ... 100W--slim
Sitten vielä pyörität eberiä lisäksi jos tarvii.
Heität sinne Tranen 110Ah akut, tai 75Ah keltaiset optimat, jos mahtuu.
Tuolla lähtee varmasti jos on tolpassa virtaa, ei tarvi palella tai laseja raapata. Ja on hyväksytty setti, jos sattuu auto palamaan roikassa.
Jos intoa riittää, viritä ne akkulämppärit, ei niistä haittaa ole. Olen itekkin joskus noita katellu, mutta jos yhden lämmittimen hinta on 1-2 uuden akun hinta.. Kannattaako?
Ja mikäli lähtöjä on oikeasti kylmässä ja tuo defan letkulämmitin ei vakuuta, laita eberin kanssa sarjaan tämä: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500k ... piva-malli
Yksinään tuo pelkkä valmis sätelijä vaatii ~kaksinkertaisen lämmitysajan vesitilassa olevaan vastukseen nähden.
Valmista säteilijää ei tuohon löydy, menee malliin "liimalätkä" https://www.kennedydiesel.com/images/pr ... st_lrg.jpg
Jossain muistan nähneeni tuollaisen defa/calix liittimellä, ehkä. Muuten vastuu siirtyy asentajalle sähköasennuksen suhteen...
Eberin polttoainelinjaan löytyy myös lämmitintä, jos tuntuu diesel olevan liian jäykkää http://www.arcticheat.fi/arctic-fuel-heater.html
~200Ah akkukapasiteetti -> min. 10A laturi
Laita tälläinen setti:
D4D-3,0 KDJ95 01->06 Defa-elementti https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=592
D4D-3,0 KDJ95 01->06 Defa-asennussarja-#408 https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=592
DEFA AKKULATURI 10A/12V https://www.motonet.fi/fi/tuote/454946/ ... uri-10A12V
DEFA TERMINI 2100 SISÄTILANLÄMMITIN 0/1350/2100W https://www.motonet.fi/fi/tuote/455021/ ... 100W--slim
Sitten vielä pyörität eberiä lisäksi jos tarvii.
Heität sinne Tranen 110Ah akut, tai 75Ah keltaiset optimat, jos mahtuu.
Tuolla lähtee varmasti jos on tolpassa virtaa, ei tarvi palella tai laseja raapata. Ja on hyväksytty setti, jos sattuu auto palamaan roikassa.
Jos intoa riittää, viritä ne akkulämppärit, ei niistä haittaa ole. Olen itekkin joskus noita katellu, mutta jos yhden lämmittimen hinta on 1-2 uuden akun hinta.. Kannattaako?
Ja mikäli lähtöjä on oikeasti kylmässä ja tuo defan letkulämmitin ei vakuuta, laita eberin kanssa sarjaan tämä: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500k ... piva-malli
Yksinään tuo pelkkä valmis sätelijä vaatii ~kaksinkertaisen lämmitysajan vesitilassa olevaan vastukseen nähden.
Valmista säteilijää ei tuohon löydy, menee malliin "liimalätkä" https://www.kennedydiesel.com/images/pr ... st_lrg.jpg
Jossain muistan nähneeni tuollaisen defa/calix liittimellä, ehkä. Muuten vastuu siirtyy asentajalle sähköasennuksen suhteen...
Eberin polttoainelinjaan löytyy myös lämmitintä, jos tuntuu diesel olevan liian jäykkää http://www.arcticheat.fi/arctic-fuel-heater.html
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Kyllä varmaan jäis, varsinkin nyt kun seissy 3kk ja kesänaftat tankissa..belzu kirjoitti:
Veikkaisin että sinne kyllä jäisi kennikin ja ruiseri jos tuossa -38 pakkasessa yli vrk seisonnan jälkeen yrittäisi autoa kylmiltään tahkota käyntiin
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Ne on toisissaan rinnan kiinni koko ajan, joten sama miten ja minne ne piuhat laitat kunhan + plussaan ja - miinukseen. Latautuu yhtä tasaisesti.belzu kirjoitti:Tuohon ylläpitolaturiasiaan liittyen näissä kaksiakkuisissa autoissa eli kuinkas tuo kytketäänkään? Punainen piuha toisen akun plussaan ja musta toisen akun miinusnapaan? Latautuvatko noin tasaisesti?
Jos Optimaa tai muuta AGM-akkua laitatte niin latausjännitettä syytä nostaa, Tojot ei lataa niin isolla jännitteellä että akut saisi 100% täyteen. Ja jatkuva alijännite vie akuilta ikää pois. Isommalla pakkasella sinne saa ja pitäis tuupata se pyöreet 15V sisään. Muutenkin se 14.5V eikä se normaali 14V kieppeillä pyörivä.
Ite korjasin asian helposti ja mielestäni sopuhintaan (ei tosin osan kokoon nähden) tämmöisellä: http://www.ebay.com.au/itm/221992814716
Kuvat keväältä, nyt pakkasilla lataillu 14.9-15.1V:
-MaTTi- kirjoitti:No niin, sulake tuli kengurumaasta. Äkkiseltään ihan tavallisen näköinen, mitä nyt sisällä ei lankaa näy:
Tässä aiempi tilanne, latailee lämpimällä koneella 13.9-14.1V:
Ja tässä huijaussulake paikoillaan, 14.5-14.6V:
Helppo ja nopee homma, joku elektroniikkaharrastaja vois kokeilla ite eri diodeilla, mut enpä ite tuohon hintaan viiti (ylijännite)riskejä ottaa ja vapaa-aikaa tärvätä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Kiitokset neuvoista! Laturi hommattu ja pitää rassata paikoilleen heti kun kerkeää. Ihan normiakut tuossa on.
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Taidan laittaa tilaukseen tuon saman kuin -MaTTi-lla. Onko se sulakerasia siellä konehuoneen puolella?
Mitattiin muuten, että latauksessa antaa 14,0V kun valot ja tuuletus päällä. Kun ne pois niin 14,2V.
Tänään ei taaskaan Eberi lähtenyt kaukosäätimellä käyntiin. Ilmoitti ERROR. Sitten kävin painaa sen namiskan niin sillä lähti toka yrittämällä.
Annoin olla n. 25min lämmityksessä ja sitten käynnistin. Käyntiin lähti ja valoja oli kuin joulukuusessa. VSC TRC ja moottorin vikavalot.
Pakkasta -30. Sitten lähin ajaa ja auto kulki max 70km/h n. 20 km matkan. Siitä hiukan piristyi, mutta max 90km/h alamäessä!
Sitten iltapäivällä kun lähdin ajelee niin oli taas tehot tallessa, mutta valot edelleen tillotti. Ajoin n. 10km ja pysäytin n. tunnin ajaksi.
Kun sitten starttasin, niin vikavalotkin sammuivat ja kaikki ok. Mystinen kapine.
Mitattiin muuten, että latauksessa antaa 14,0V kun valot ja tuuletus päällä. Kun ne pois niin 14,2V.
Tänään ei taaskaan Eberi lähtenyt kaukosäätimellä käyntiin. Ilmoitti ERROR. Sitten kävin painaa sen namiskan niin sillä lähti toka yrittämällä.
Annoin olla n. 25min lämmityksessä ja sitten käynnistin. Käyntiin lähti ja valoja oli kuin joulukuusessa. VSC TRC ja moottorin vikavalot.
Pakkasta -30. Sitten lähin ajaa ja auto kulki max 70km/h n. 20 km matkan. Siitä hiukan piristyi, mutta max 90km/h alamäessä!
Sitten iltapäivällä kun lähdin ajelee niin oli taas tehot tallessa, mutta valot edelleen tillotti. Ajoin n. 10km ja pysäytin n. tunnin ajaksi.
Kun sitten starttasin, niin vikavalotkin sammuivat ja kaikki ok. Mystinen kapine.
KDJ120L
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Koska on akut vaihdettu? Audi herjas kanssa kaiken maailman vikaa. Tokeni kun vaihto uuden akun.Samuel kirjoitti: Annoin olla n. 25min lämmityksessä ja sitten käynnistin. Käyntiin lähti ja valoja oli kuin joulukuusessa. VSC TRC ja moottorin vikavalot.
Pakkasta -30. Sitten lähin ajaa ja auto kulki max 70km/h n. 20 km matkan. Siitä hiukan piristyi, mutta max 90km/h alamäessä!
Sitten iltapäivällä kun lähdin ajelee niin oli taas tehot tallessa, mutta valot edelleen tillotti. Ajoin n. 10km ja pysäytin n. tunnin ajaksi.
Kun sitten starttasin, niin vikavalotkin sammuivat ja kaikki ok. Mystinen kapine.
Kertokaa tyhmälle miten pelkkä pikkusulake voi vaikuttaa latausjännitteeseen??
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Vanhassa vara parempi tässäkin asiassa. Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että 12h-t kyllä hörskähtää tulille vaikka seissyt muutaman päivän -37 asteessa. Ensi startilla käyntiin lämmittelemättä. Ja hehkua alakaa kaipaamaan vasta -20 jälkeen.belzu kirjoitti:Ja heitetäänpäs kehiin että semmoista Cruseriakaan ei löydy mikä lämmittelemättä starttaisi noissa lämpötiloissa, onkos kokemuksia ?
1987 LJ70
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Akut on vaihdettu muistaakseni 2012. Täytyy varmaan vielä mitata jännite lämmityksen jälkeen. Paljonko pitäis jännitteen ollakenni_ kirjoitti:Koska on akut vaihdettu? Audi herjas kanssa kaiken maailman vikaa. Tokeni kun vaihto uuden akun.Samuel kirjoitti: Annoin olla n. 25min lämmityksessä ja sitten käynnistin. Käyntiin lähti ja valoja oli kuin joulukuusessa. VSC TRC ja moottorin vikavalot.
Pakkasta -30. Sitten lähin ajaa ja auto kulki max 70km/h n. 20 km matkan. Siitä hiukan piristyi, mutta max 90km/h alamäessä!
Sitten iltapäivällä kun lähdin ajelee niin oli taas tehot tallessa, mutta valot edelleen tillotti. Ajoin n. 10km ja pysäytin n. tunnin ajaksi.
Kun sitten starttasin, niin vikavalotkin sammuivat ja kaikki ok. Mystinen kapine.
Kertokaa tyhmälle miten pelkkä pikkusulake voi vaikuttaa latausjännitteeseen??
jos n. 30 min lämmitystä ja -20 pakkasta?
KDJ120L
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Siellä. Hommaa tommonen ScangaugeII niin saat luettua mikä se siellä kummitteli, jää kyllä vikamuistiin ainakin toviks aikaa.Samuel kirjoitti:Taidan laittaa tilaukseen tuon saman kuin -MaTTi-lla. Onko se sulakerasia siellä konehuoneen puolella?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Jaa a, paha sanoo. Varmaan jotain 12 pintaan. Mutta omassa autossa ei ainakaan ollu jännitteessä juuri mitään muutosta ja silti herjas. kyllä kolmessa vuodessakin akut voi sököks mennä, varsinkin jos on webasto ja on enemmänkin lyhyttä ajoo..Samuel kirjoitti: Paljonko pitäis jännitteen olla
jos n. 30 min lämmitystä ja -20 pakkasta?
Re: Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Onko tuon 120-sarjalaisen moottorin pesemisessä jotain erikoisuuksia? Saako pestä ihan normaalisti, eli sumutella liuottimet, antaa vaikuttaa ja huuhdella kevyesti pois?
KDJ120L