BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Valvoja: Käyttäjä
Re: BJ40 ´75 harraste/käyttö ajoneuvo
Käytin BJ:tä käynnissä ja kävin jopa ajelemassa. Viimeksi startattu lähes vuosi sitten ja ajettu ehkä pari vuotta sit.
Akut ollu paikallaan ja päävirta pois niin silti virtaa oli vaikka muille jakaa. Eka startista käyntiin.
Tässä video kun sain koneen ensin hieman lämpimäksi ja käymään tasaisesti.
Auto on seissy kylmässä tallissa. Ruoste ottaa valtaa. Moottori ja alusta / runko on alkanu ottamaan semmosta ruostetta pintaan, että vähä jännittää. Tuntu tosin olevan löyhästi pinnassa.

No koeajolla ei neliveto pelittänyt muutakuin pakilla. Se on reistaillut jo ennen seisontaan laittamista, mutta nyt ei toiminut ollenkaan. Pakittaessa on eturenkaissa pieni viive ennenku ne tulee mukaan. Mitään ääntä ei kuulu.
Mietin et voiko napalukko reistailla niin, että se kyllä pysyy lukittuna taaksepäin mentäessä, mutta jotenkin lipsahtaa vapaalle kun ajaa eteenpäin.
Ei muuta kuin nappis pois ja ihmettelemään. Tässä on tosiaan se outo peltikuppi mallinen nappis. Pääli kansi/kuppi pois.

Kupin ura liikuttaa nappiksen rungossa olevaa tappia


Kamalaa veden/öljyn sekasta vaseliinia. Kuuluuko murroksen heilua kun nappiksen kansi on pois? Melko iso liike sivuttain.
Joku on kasannu napalukon hitsaamalla päätylevyn kiinni runkoon. Myös sisäboorissa on sivuttais välystä.

Tossa hieman videota, josta näkyy sen toimintaa.
Kun tota käpisteli niin siinä tuntuu pykäliä ym epämäärästä, eli varmaan kannattaa hommata uus. Mutta toi on harva boorinen ja apparin puolella on ilmeisesti uudempi aisinin tiheä boorinen. Jos toi on alkup. akseli niin sillon sinne ei pitäs mahtua uudempi murros, joka apparin puolella vissiin on. Täytyy käyttää koko akseli levällään tai ostaa uudempi akseli tai BJ42 etuakseli. Sais levyjarrutkin ja ohjaustehostajan raidetangot ym helpommin kiinni.
Akut ollu paikallaan ja päävirta pois niin silti virtaa oli vaikka muille jakaa. Eka startista käyntiin.

Tässä video kun sain koneen ensin hieman lämpimäksi ja käymään tasaisesti.
Auto on seissy kylmässä tallissa. Ruoste ottaa valtaa. Moottori ja alusta / runko on alkanu ottamaan semmosta ruostetta pintaan, että vähä jännittää. Tuntu tosin olevan löyhästi pinnassa.
No koeajolla ei neliveto pelittänyt muutakuin pakilla. Se on reistaillut jo ennen seisontaan laittamista, mutta nyt ei toiminut ollenkaan. Pakittaessa on eturenkaissa pieni viive ennenku ne tulee mukaan. Mitään ääntä ei kuulu.
Mietin et voiko napalukko reistailla niin, että se kyllä pysyy lukittuna taaksepäin mentäessä, mutta jotenkin lipsahtaa vapaalle kun ajaa eteenpäin.
Ei muuta kuin nappis pois ja ihmettelemään. Tässä on tosiaan se outo peltikuppi mallinen nappis. Pääli kansi/kuppi pois.
Kupin ura liikuttaa nappiksen rungossa olevaa tappia
Kamalaa veden/öljyn sekasta vaseliinia. Kuuluuko murroksen heilua kun nappiksen kansi on pois? Melko iso liike sivuttain.
Joku on kasannu napalukon hitsaamalla päätylevyn kiinni runkoon. Myös sisäboorissa on sivuttais välystä.
Tossa hieman videota, josta näkyy sen toimintaa.
Kun tota käpisteli niin siinä tuntuu pykäliä ym epämäärästä, eli varmaan kannattaa hommata uus. Mutta toi on harva boorinen ja apparin puolella on ilmeisesti uudempi aisinin tiheä boorinen. Jos toi on alkup. akseli niin sillon sinne ei pitäs mahtua uudempi murros, joka apparin puolella vissiin on. Täytyy käyttää koko akseli levällään tai ostaa uudempi akseli tai BJ42 etuakseli. Sais levyjarrutkin ja ohjaustehostajan raidetangot ym helpommin kiinni.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Re: BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Vetari ei sais kauheesti lonksua, se kertoo pronsssiholkin väjyydestä.
Riitäsköhän kun ottas hj60:sestä kääntökuulasta napaanpäin kaikki hilppeet niin ei tarvis akseliputkea vaihtaa.
Eli kääntöpäät napiksineen ja tietenkin ne tiheempibooriset murrokset, samalla pronsssiholkit ja vetareitten stefat kun näkyy peräöljy menevän kääntökuuliin ja sitäkautta laakereihin ja napiksiin.
Riitäsköhän kun ottas hj60:sestä kääntökuulasta napaanpäin kaikki hilppeet niin ei tarvis akseliputkea vaihtaa.
Eli kääntöpäät napiksineen ja tietenkin ne tiheempibooriset murrokset, samalla pronsssiholkit ja vetareitten stefat kun näkyy peräöljy menevän kääntökuuliin ja sitäkautta laakereihin ja napiksiin.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Se on yks vaihtoehto. Joutuu vaan vinguttaa maljoja tilavemmaksi, jotta mahtuu BJ/HJ murros sisään.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Re: BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Niinpä persana olikin, miten uudemman bertan etukseli. mahtuiko siihen. Olis ainakin oikeen levynen
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Mitä oon lukenut niin uudempaan akseliin menee HJ osat. Muistaakseni tossa vanhassa akselissa on olkalaakeritki pienemmät.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01