Kuva Kuva

Mikä rengastus vakiohkoon HJ6x:ään?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

VeK

Mikä rengastus vakiohkoon HJ6x:ään?

Viesti Kirjoittaja VeK »

HJ60 on valmistumassa jokapäiväiseksi käyttöautoksi. Rengastuksena on tähän asti ollut vakiot 205/16. Haluaisin kuitenkin jotkut leveämmät ja mahdollisesti piirun verran korottavat renkaat autooni.

Mitä ehdottaisitte vaihtoehdoiksi? Ajatus on, että auton olemus ei muutu maastomonsteriksi eikä pyöränkotelon väljyys äkkiseltään vilkaistuna näytä muuttuneen. Autoa ei ole korotettu, mutta se on hyvässä ryhdissä. Ajettavuus kadulla olisi tärkeämpää kuin maastossa. Mitään levikkeitä en ole autoon laittamassa. Rengas ei kuitenkaan saisi hiekkapuhaltaa auton kylkeä pikkukivillä.

Valitsenko vanteiksi 7" vai 8" leveät (10" taitaa levittää edellämainitulle hiekkapuhallusetäisyydelle)? Entä 15" vai 16"? Entä millaisella ET:llä vanne sopii sujuvasti niin, että ilmarakoa jää joka suuntaan enemmän kuin hiuksen paksuus? Entä mikä rengaskoko olisi mainituilla kriteereillä hyvä?

Olen itse kuvitellut jotain 15" vannetta -25 ET:llä ja renkaaksi 31"x10,5"r15. Land Cruiser harrastus on kuitenkin minulle uutta, enkä ole mitään rengastuksia aikaisemmin nähdessäni painanut mieleeni enkä katsonut sillä silmällä..
-MaTTi-

Re: Mikä rengastus vakiohkoon HJ6x:ään?

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

VeK kirjoitti: Olen itse kuvitellut jotain 15" vannetta -25 ET:llä ja renkaaksi 31"x10,5"r15. Land Cruiser harrastus on kuitenkin minulle uutta, enkä ole mitään rengastuksia aikaisemmin nähdessäni painanut mieleeni enkä katsonut sillä silmällä..
No jos haluat välitykset pitää entisellään ja pyöränkotelot reilusti avonaisina, niin toi vois olla passelein. HJ61:ssähän (ja myös HJ60 maailmalla) on ollut 10R15 rengasta alunperin vaihtoehtoisena, mikä on hyvinkin identtisen kokoinen tuon 31X10.50R15 kanssa. Vanteena noissa 7x15 ET-20. 10" on liian leveä 10.50" leveelle kumille, offsettikin semmoinen että ei ilman levikkeitä pärjää.

Toinen vaihtoehto voisi olla 235/85R16, mikä olis n. tuuman korkeampi ja kapeampi. Tai sitten 265/70R16 mikä on saman korkuinen tuon 235/85 kanssa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
parukit

Viesti Kirjoittaja parukit »

Minulla on kesärenkaana 235x85-16 Mud terrainit. Ihan hyvät, mutta sellainen juttu niiden kanssa on että nopeusmittarivirhe on 10% ylöspäin. 80 km mittarinopeudella tietutka näyttää 88 km tuntivauhtia. Jos laitat samanlaiset, niin muista tämä asia. Jos joku voisi neuvoa voiko nopeusmittaria säätää näyttämään todellista nopeutta?
Käyttäjä
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Komppaan tota 235/85.16 rinkulaa.
Esimerkiksi legendaarisella BF:n Trac Edgen kuviolla edullinen pinnattu.
Toi pinta sopii hyvin normi tiekäyttöön ja pääsee hieman huonommallakin tiellä.
http://offivaruste.fi/products-page/ren ... ion-track/

Omassa hojottimessa oli tollaset ja toiset oli 33/10,5.15 mutikset.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
-MaTTi-

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

parukit kirjoitti:Minulla on kesärenkaana 235x85-16 Mud terrainit. Ihan hyvät, mutta sellainen juttu niiden kanssa on että nopeusmittarivirhe on 10% ylöspäin.
Joku on tainnut jo säätää tarkemmaks tuota sun mittaria. Orkkisrenkaillahan sulla ei valehtelis mittari ollenkaan, kehä kun on n. 9% suurempi noilla 235/85 renkailla.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
parukit

Viesti Kirjoittaja parukit »

Nyt on talvirenkaina 215/75.16 ja mittarinäyttämä on sama kuin tutkanäyttämä, mutta kysymyshän olikin 235/85.16 renkaiden mittaripoikkeamasta jonka MaTTikin totesi olevan 9% ylöspäin tuon suuremman pyörimiskehän seurauksena
Miten sitten keväällä kun laitan kesärenkaat, rukkaan tuota mittaria näyttämään oikeaa lukemaa. Yhtään sakkoa ei nyt enää mahdu tänä vuonna.
vartiainen

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

-MaTTi- kirjoitti:
parukit kirjoitti:Minulla on kesärenkaana 235x85-16 Mud terrainit. Ihan hyvät, mutta sellainen juttu niiden kanssa on että nopeusmittarivirhe on 10% ylöspäin.
Joku on tainnut jo säätää tarkemmaks tuota sun mittaria. Orkkisrenkaillahan sulla ei valehtelis mittari ollenkaan, kehä kun on n. 9% suurempi noilla 235/85 renkailla.
joo...mulla on nyt 235/85/16 kumit nyt alla ja rukkaamaton mittari niin jos ajan mittariin 80kmh niin gps näyttää 79. Auto on tosin LJ mutta koitettiin noita kaverin 61:seen niin sama hommeli siinä.
VeK

Viesti Kirjoittaja VeK »

235x85/16 on hyvä vaihtoehto tuolle aikaisemmin miettimälleni 31"x10,5"r15 renkaalle. Ehkä valinnan ratkaisee näiden väliltä se, millaiset vanteet/renkaat satun löytämään sopivalla hinnalla ja ulkonäöllä. Tuolle 235 leveälle pitää etsiskellä 7" vannetta ja 10,5" rengas kaipaisi siis 7"-8" vannetta. Jos tällaisia on jollakin ylimääräisenä sopivalla ET:llä, niin tarjotkaa vain. Varmaan jossakin vaiheessa voisin virallisen ostoilmoituksenkin naputella.
Käyttäjä
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tolle 235/85. 16 renkaalle käy HJ:n ja LJ:n vakioteräsvanne.
Kromisena tai harmaana.
Paljon suoremmat ja kestävämmät kun mankelin rimpulat

http://forum.ih8mud.com/attachment.php? ... 1349414724
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Vastaa Viestiin