Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Valvoja: Käyttäjä
Toyon oma vaan maksaa 3x mitä muut? Näin oon ymmärtäny.. Mites onko porukka vaihtanu 5-loviseen automaattilaatikkoon öljyjä. Eivät toyotalla suostu/pysty tekeen moista. Ainakaan täällä helsingissä. Onko muualla onnistunu?pertsa kirjoitti:Toyotan alkuperäinen on paras.Mun 2005 mallissa oli Toyotan alkuperäinen lastu ja kulutus oli 8l/100km.Tuolla 2009 mikä mulla on nyt ei pääse alle 10 l/100km. Tehot nousee kulutus laskeenoista muista lastuista ei ole mitään kokemusta
Viimeksi kuin silmailin omistajan kasikirjaa niin siella taisi olla maininta oljynvaihdosta jos auto on paljon maastoajossa tai raskaassa vetokaytossa. Kirja mukaan ja naytat tiskilla et just tammosessa ajossa auto on sinulla ollut. (Se kirja mita luin ei tosin ollu suomenkielinen, joten en tieda mita niissa suomikirjoissa lukee)kenni_ kirjoitti:Mites onko porukka vaihtanu 5-loviseen automaattilaatikkoon öljyjä. Eivät toyotalla suostu/pysty tekeen moista. Ainakaan täällä helsingissä. Onko muualla onnistunu?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Nyt kyllä pitää ihmetellä toyotan meininkiä. Kävin Tampereella kysymään öljynvaihtoo laatikkoon, niin myyjä ihmetteli huuli pyöreenä, kun kerroin että ei helsingissä onnistu. Kuulemma onnistuu ja suosittelevat vaihtaan 90tkm välein. vrt hesassa väitettiin ettei tarvi muka ollenkaan vaihtaa!
Kulutus on sekaajossa siinä ~8.5l/100km luokassa. En tiedä vaikuttaisko se lastu positiivisesti tuohon.
Kulutus on sekaajossa siinä ~8.5l/100km luokassa. En tiedä vaikuttaisko se lastu positiivisesti tuohon.
Kylläpä tuo vaihteistoöljyn vaihto onnistuu ilman mitään ongelmia. Vaihtoivat Iisalmessa OK Autossa tuohon 5v laatikkoon öljyt, ilmeisesti ei ole kuitenkaan rutiinihuoltotoimenpide. Nähtävästi tämä Toyota huoltojen tekemänä ei ole missään huuhtelemalla tehty vaan ns osavaihto noin 2.5l mutta mielestäni tuokin parempi kuin ei mitään. Onko tätä tehty huuhtelemalla kenenkään autoon?
Vaihtovälisuosituksia ei siis virallisesti liene mutta koska aion pitää tuon auton vielä vuosia niin jatkossa vaihdatan myös aut laatikon öljyt 45-60tkm välein/Toyotan oma öljy niin pysyy varmasti paremmassa kunnossa.
Ekassa LC 120 120kW oli DTE:n lastupurkki mikä kyllä liikkumispuolta virkisti hyvin oleellisesti, kulutukseen ei vaikutusta. Jotenkin juksasi auton omaa kulutusmittaria eli tuo kyllä näytti vähemmän mutta kun laski kulutuksen tankkauksista/km niin tässä ei muutosta.
Nykyiseen 127kW pieni vire harkinnassa. Onko tyydyttävä näihin viritysmoduuleihin edelleen ja mikä olisi hyvä vaihtoehto, kokemuksia? Vai joko näihin joku osaa Suomessa tehdä oikeita mottorin ohjausyksikön uudelleenohjelmointeja?
Vaihtovälisuosituksia ei siis virallisesti liene mutta koska aion pitää tuon auton vielä vuosia niin jatkossa vaihdatan myös aut laatikon öljyt 45-60tkm välein/Toyotan oma öljy niin pysyy varmasti paremmassa kunnossa.
Ekassa LC 120 120kW oli DTE:n lastupurkki mikä kyllä liikkumispuolta virkisti hyvin oleellisesti, kulutukseen ei vaikutusta. Jotenkin juksasi auton omaa kulutusmittaria eli tuo kyllä näytti vähemmän mutta kun laski kulutuksen tankkauksista/km niin tässä ei muutosta.
Nykyiseen 127kW pieni vire harkinnassa. Onko tyydyttävä näihin viritysmoduuleihin edelleen ja mikä olisi hyvä vaihtoehto, kokemuksia? Vai joko näihin joku osaa Suomessa tehdä oikeita mottorin ohjausyksikön uudelleenohjelmointeja?
- Janne Hartikainen
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 12:12 pm
Mulla ihan Espoon toyota zutsko? nordic jopa suositteli vaihteistoöljynvaihtoa kun huomasivat että on maastovarustusta (vinssit,pohjapanssarit) ja mutaa kaikkialla.
kertoivat että maastoajon ja raskaamman rääkin jälkeen kannattais
________________
Ja asiasta seinään, löysin heikon kohdan autostani, oikeanpuoleinen yläpallonivel oli tässä 360 000km aikana ja meikäläisen röykytyksessä löystynyt ja pääsi levähtämään eli pallo hyppäsi pois kuopastaan hidastetöyssyssä (100km/h)
Hinta toyotalla uudelle ylätukivarrelle 350€ (pelkkää palloniveltä eivät myy)
pelkkiä palloniveliä saa ostettua £19.95: http://www.roughtrax4x4.com/?doc=16&cid=1208&vid=1827
uusia parempia säädettäviä tukivarsia: http://fatbobsgarage.com/
kertoivat että maastoajon ja raskaamman rääkin jälkeen kannattais
________________
Ja asiasta seinään, löysin heikon kohdan autostani, oikeanpuoleinen yläpallonivel oli tässä 360 000km aikana ja meikäläisen röykytyksessä löystynyt ja pääsi levähtämään eli pallo hyppäsi pois kuopastaan hidastetöyssyssä (100km/h)
Hinta toyotalla uudelle ylätukivarrelle 350€ (pelkkää palloniveltä eivät myy)
pelkkiä palloniveliä saa ostettua £19.95: http://www.roughtrax4x4.com/?doc=16&cid=1208&vid=1827
uusia parempia säädettäviä tukivarsia: http://fatbobsgarage.com/
J120
Pyöränpultit paukkuu poikki keväisin.
Pitihän sitä sitten kesärenkulat laittaa. Pamahti pultti poikki. Pitäiskö nuo kaikki vaihtaa kerralla. Jotenkin alkoi mietityttämään kun meleko helposti meni. Onko jollakin tietoa mikä maksaa kappaleelta Toyotalla ja mitä tarvikkeena (jos edes saa).
Uusi suosikkini Milner Offroad tarjoaa pulttia 2,1 puntaa kappale.
Edit:
Toyota Oulu Juhan Auto Oy tarjoaa pulttia 5,5e /kpl eteen ja 8,2e /klp taakse.
Edit2:
Tarvikkeena 2e kpl.
Tänään siis edessä 24 pultin uusiminen. Taitaa olla näilläkin "vaihtoväli".
Pitihän sitä sitten kesärenkulat laittaa. Pamahti pultti poikki. Pitäiskö nuo kaikki vaihtaa kerralla. Jotenkin alkoi mietityttämään kun meleko helposti meni. Onko jollakin tietoa mikä maksaa kappaleelta Toyotalla ja mitä tarvikkeena (jos edes saa).
Uusi suosikkini Milner Offroad tarjoaa pulttia 2,1 puntaa kappale.
Edit:
Toyota Oulu Juhan Auto Oy tarjoaa pulttia 5,5e /kpl eteen ja 8,2e /klp taakse.
Edit2:
Tarvikkeena 2e kpl.
Tänään siis edessä 24 pultin uusiminen. Taitaa olla näilläkin "vaihtoväli".
Lapsesta saakka opetettu, että ilman maastoautoa ei voi tulla toimeen!
Juu 120 mulle kerrottu... Muistasin sen siitä että auton mallin mukaan kiristellään... HA HAkenni_ kirjoitti:Tohonkin vaikuttaa et millä vetää kii ja kuinka kovaan. Jos vedät pyssyllä kii, niin pultit venyy ja katkee ennen pitkää. Oikeestihan noi pitäis vetää aina momenttiin. Oliko nyt sit aluvanteella joku 150nm.Hutta79 kirjoitti:Pyöränpultit paukkuu poikki keväisin.

Lapsesta saakka opetettu, että ilman maastoautoa ei voi tulla toimeen!
Voiko nuo olla jo "venyvät" pultit???
Ei mitenkään liity mihinkään mutta edellisen firman Scaniassa kun piti vanhojen oppien mukaan tiukata pyörät niin tiukkaan kuin vain ikinä sai niin lopputulos oli ämpärillinen tiimalasin muotoisia pyöränpultteja. Oikea momentti olisi ollut 600 Nm:mm(n.60 kg/metri) jolla pultti venyy riittävästi että pysyy kiinni oli sitten helle tai pakkanen.
Ei mitenkään liity mihinkään mutta edellisen firman Scaniassa kun piti vanhojen oppien mukaan tiukata pyörät niin tiukkaan kuin vain ikinä sai niin lopputulos oli ämpärillinen tiimalasin muotoisia pyöränpultteja. Oikea momentti olisi ollut 600 Nm:mm(n.60 kg/metri) jolla pultti venyy riittävästi että pysyy kiinni oli sitten helle tai pakkanen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Näissä 120 koppaisissa kannattaa sitten tarpeeksi tiuhaan vaihtaa eteen kallistuksen vakaajan puslia. Oikea rupesi kolisemaan ja vaihdoin molemmat, olivat jo pahasti kuluneet 170tkm ajetussa cruiserissa. Samalla koko auton etupää jämäköityi oleellisesti ja ajokäytös muuttui paljon tanakammaksi ja keulan nyökkiminen kuopissa loppui. Toyotan alkuperäisinäkin osina nuo tosi halvat suhteessa siihen mitä vaikuttavat osaltaan ajokäytökseen.