Mr_denson kanssa erittäin vahvasti samaa mieltä! Onneksi on SV21 ja HJ-60:n.... niinkaunkuin koria piisaa ja polttoainetta saa ajan nuilla maailmantappiin.
Eli mitä tästä opimme, tai suurin osa meistä on tainnut sen jo tietää jo pitkään, ei oo tojota aito TOYOTA ellei sen valmistusnumero ala JT = Japanissa Tehty.
Susi oli toi meitin ex-Avensis, SB = saakelin britti.
Turkkilainen Corolla Verso on tosin ollut positiivinen yllätys, toistaiseksi ei mitään sutta-sekundaa-euro-osaa. Tai no, oli joku englantilainen syyläri joka vuosi.
Tässä vielä näitä Toyotan valmistenumeron alkuja muistin virkistämiseksi:
JT........ = Japani
SB1..... = Iso-Britannia
NMT..... = Turkki
AHT...... = Etelä-Afrikka
MR0...... = Thaimaa
VNK..... = Ranska
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
-MaTTi- kirjoitti:
Tässä vielä näitä Toyotan valmistenumeron alkuja muistin virkistämiseksi:
JT........ = Japani
SB1..... = Iso-Britannia
NMT..... = Turkki
AHT...... = Etelä-Afrikka
MR0...... = Thaimaa
VNK..... = Ranska
Tässähän onkin autonostajalle oikein viralliset ohjeet!
Vielä kun olis osannut itsekkin ohjetta noudattaa.
Nooh, ei tuo Skodakaan ole vielä tielle jättänyt... kopkop.
Kohta saa siis tilata sopivan tarran / merkin siihen keulalle, samalla kun valitsee värin...
Nytkin on näitä susia lampaiden asussa... Ford, Volvon Logolla.
VW pirattina on Skoda
jne...
Täytyy ajella HJ:llä toiset 24 vuotta...
Jos eivät kiellä ajamista sitä ennen, vedoten johonkin...
Kyllä se tosiaan näkyy mihin suuntaan laatu menee Tojotallakin. Tuossa HDJ:ssäkin näkee, että aikaisempaan -90 malliseen verrattuna moni asia on -94 mallissa jo tehty halvemmalla. Esim. heti sisälle kömpiessä huomaa, että ovien ulkokahvat on vaihtunut metallisista muovisiin rimpuloihin. Niin se kehitys kulkee.
Perhepiirissä on edelleen vuonna -87 uutena hankittu perusmallin Corolla, jo sitä pyöreämpi nurkkasta mallia. Hyvin on jääny mieleen, että ensimmäinen vika siihen tuli kun se oli 15 vuotta vanha. Kuljettajan oven sisäkahvan toinen ruuvi oli löystynyt, se piti kiristää. No, lamppujen, tulppien, suodattimien ja jakohihnan vaihtoja, eli normaalia huoltoa ja voi olla jotain pakoputken osia. Mutta ei mitään minkä voisi parhaalla tahdollakaan lukea viaksi. Sitä aina oikein odotti, että millonhan tätä pitää ensimmäisen kerran korjata.
Nythän vikoja on jo ollut, kytkimen työsylinterin tiivisteet 19v, vetoakselien ulommat suojakumit 20v, vesipumppu 21v, viimesyksynä tulpanjohdot, jakajankansi ja toinen alapallo. Eteen jarrupalat kerran.
Alkaa noita vikoja olla, pitäsköhän jo vaihtaa?
Jossain vaiheessa henkilöautokannan keski-ikä oli 18 vuotta, nyt en tiedä mitä se on, mutta aikas luotettava kulkuväline tuo Corolla on ollu siihen nähden. Olisi selvinnyt sisäkahvan kiinitysruuvin kiristämisellä. Uskallan väittää, ettei tuo vikatilasto ainakaan parempaan suuntaan muutu jos sen uuteen vaihtaa. Merkistä riippumatta.
[quote="A-P"]Kysyinpä Toyota-infosta asiaa. Näin vastattiin:
[i]Japanissa valmistetaan; RAV4, IQ, [b]Land Cruiser[/b], Urban Cruiser, Hiace,
Prius, osa Corollista ja Yarisista.[/i]
ja yllättävää kyllä:
[i]Dyna Portugalissa ja Hilux Thaimaassa / Etelä-Afrikassa.[/i]
Niin on lobbaalia, niin lobbaalia. [/quote
Noista uusista hilukseista, oon kyllä monelta asiakkaalta töisä saanu kuulla kirosanojen sinfoniaa ku oon sanonu "katoppa mitä tuosa sinu hiluksin tyyppikilvessä oikeen lukee" asiakas tyhmänä: no mitä? TOJOTA MOTOR CORPORATION THAILAND tai SOUTH AFRICA... siitä se ilo sitten alkaa ja jupina
kyllä se vaan on raaka tosiasia, että raha se on joka ratkaisee. ennen tehtiin autoja jotta ne kestää. nykyään on tarkoitus saada uutta mallia mahd. nopeasti markkinoille vaikka laadusta tinkien. uusistakin tojoista saataisiin halutessaan aivan yhtä luotettavia kuin ennenkin, mutta autojen elinkaariajattelu on vaan yksinkertaisesti muuttunut -tuotanto siirretään entistä halvempiin maihin ja autoja kootaan entistä halvemmista komponeneteista ja niitä testataan entistä vähemmän.
syy tähän on yksinkertainen -ahneus!
kysymys on siinä kuinka ahneesti autoja voidaan tuottaa jottei laatu mene aivan persiilleen. se on nuorallatanssia ja nyt voidaan sanoa että myös toyota on horjahtanut nuoralta, valitettavasti.
ei ole jenkkien vika että toyotankin laatu on mennyt alaspäin. nykyään mm. avensiksia kuskataan lavetilla pajalle kansi mutkalla 100 tkm kohdalla. ei näin ollut carinan aikaan...
ajat muuttuu, toivottavasti tämä muutos ei tapahdu kokonaan tavallisen kuluttajan kustannuksella.
Kenenkä piikkiin mahtanee mennä, ja voidaanko mahdolliselle automerkin imagon alenemiselle löytää hintaa?
Noloa, sillä kyllähän Toyota tarjoaa USA:ssa töitä laajalle joukolle työntekijöitä + alihankkijoille myös, joten tuonkaltaiset episodit saattavat tuoda yllättävänkin laajoja vaikutuksia monen perusamerikkalaisen arkeen.