Ajoneuvovero hiilidioksidipäästöjen mukaan 2010.
Valvoja: Käyttäjä
Ajoneuvovero hiilidioksidipäästöjen mukaan 2010.
Pitipä avata sanainen arkkuni, ja kirjoittaa tästä aiheesta joka tuntuu tällä hetkellä monia harrastajiakin puhuttavan.
Voipi olla, että tästä on jo aiemmin ollut täällä juttua, mutta....
Saas nähdä, millaisiksi näiden vanhempien ja raskaiden maastureiden kohdalla mahtanevatkaan vuotuiset perusmaksut lopulta muodostua, jahka eduskunta saa istunnoissaan ajoneuvoveronmuutokset nuijittua uuteen uskoon.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen olisi toteutuessaan tarkoitus astua voimaan keväällä 2010.
Pakettiautojen kohdalla näyttäisi ajoneuvoveron osuudeksi tulevan 35 senttiä päivältä, elikkä vuotta 1994 vanhempien pakettiautojen kohdalla verotus näyttäisi kiristyvän.
Ja tokihan meitä dieselkäyttöisten ajoneuvojen omistajia vielä lisäksi muistetaan käyttövoimaverolla, joka näillä näkymin pysyisi ilmeisesti jotakuinkin entisen suuruisena - mitä sen määräytymisperusteisiin tulee(pakettiautoissa tosin jatkossakin alemmassa luokassa).
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/mu ... -muutokset
Hyvät harrastukset jotka pitävät mielen virkeänä, maksavat aina...
Voipi olla, että tästä on jo aiemmin ollut täällä juttua, mutta....
Saas nähdä, millaisiksi näiden vanhempien ja raskaiden maastureiden kohdalla mahtanevatkaan vuotuiset perusmaksut lopulta muodostua, jahka eduskunta saa istunnoissaan ajoneuvoveronmuutokset nuijittua uuteen uskoon.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen olisi toteutuessaan tarkoitus astua voimaan keväällä 2010.
Pakettiautojen kohdalla näyttäisi ajoneuvoveron osuudeksi tulevan 35 senttiä päivältä, elikkä vuotta 1994 vanhempien pakettiautojen kohdalla verotus näyttäisi kiristyvän.
Ja tokihan meitä dieselkäyttöisten ajoneuvojen omistajia vielä lisäksi muistetaan käyttövoimaverolla, joka näillä näkymin pysyisi ilmeisesti jotakuinkin entisen suuruisena - mitä sen määräytymisperusteisiin tulee(pakettiautoissa tosin jatkossakin alemmassa luokassa).
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/mu ... -muutokset
Hyvät harrastukset jotka pitävät mielen virkeänä, maksavat aina...
Ohessa ote lakitekstistä:
Pykälä 10§
Perusvero
"taulukkoa 2 sovelletaan myös silloin, kun ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole edellämainitut edellytykset täyttävää tietoa auton hiilidioksidipäästöistä".
Pakettiauton (N1 - ja N1G - luokka), matkailuauton ja erikoisauton perusveron määrä päivää kohden on 35 senttiä.
www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071311
ps. mullakin on tällä hetkellä omistuksessani neljä autoa, kaikki dieseleitä - ja kaikki pakettiautoja (vm. 77, 78, 80 ja 97) =
Pykälä 10§
Perusvero
"taulukkoa 2 sovelletaan myös silloin, kun ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole edellämainitut edellytykset täyttävää tietoa auton hiilidioksidipäästöistä".
Pakettiauton (N1 - ja N1G - luokka), matkailuauton ja erikoisauton perusveron määrä päivää kohden on 35 senttiä.
www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071311
ps. mullakin on tällä hetkellä omistuksessani neljä autoa, kaikki dieseleitä - ja kaikki pakettiautoja (vm. 77, 78, 80 ja 97) =
Eli siis: pakettiauto (myös maastopakettiautot ja huoltopakut ?)
35 senttiä per päivä. Se tekee sen 127,75 e/vuosi. Siis 128 e/vuosi.
Tässä perusvero.
Tai maastohenkilöauto jonka kok.massa vaikkapa 2120 kg.
2 101―2 200 -> 55,0 snt/päivä = 200,75 e/vuosi <- perusvero.
No ni... kuulostas kohtuulliselta. Vaan mitekäs se
wanha kunnon dieselvero nykyaikaistetulta nimeltään
käyttövoimavero ??
Kaivakaa ny jostain vielä ne tiedot niin sais laskettua
mitä maksaa heavy duty Turbo Station Wagonin ylläpitäminen
vuodesta 2010 alkaen aina hamaan maailmanloppuun saakka.
Kun nämä on nyt just niitä juttuja jotka ainakin mun täytys
selvittää ja tutkailla viimestään ens vuoden loppuun mennessä.
Siis mikä tulee oleman tilanne.. ??
1) mitä diesel maksaa pumpulla 2009, 2010 -> noin suurinpiirtein
aleneeko, pysyykö ennallaan vai voisko nousta rajusti ?
(siis tilanne maailmalla, nostaako valtio dieselin veroa jne..)
2) wanhan maasturiauton tilanne -> kykeneekö moista enää ylläpitää
ja käyttää ? (verot, dsl hinta jne.)
3) bensa vai diesel / henkilömaasturi vai pakumaasturi ??!!
3) tulevaisuus ? -> uusin TL: "tehdään ekoteko ja romutetaan kaikki '89
vuosimalliset autot..." <- miten pitkään vanhoilla maastureilla
voi/kykenee/kehtaa ajaa ?
Tilanne ainakin omalla kohdalla on se että jos meinaa nuorentaa
autonsa edes vielä jotenkin järkevän ikäiseksi ('98/'99 <- wanhoja nekin jo)
niin se on sitten hlö.auto. Siis matala-auto. Auttamattomasti.
No se selviää viimestään sitten ens vuoden lopulla... kaiketi.
Carina II:ssa on virtaa 30.09.2009 asti. Sitten täytyy tehdä päätöksiä.
Lähdetääkö kohti maailmanloppua '98 Avensiksella vai '89 HJ61:llä ?
Valitaanko järjellä vai tunteella ??
35 senttiä per päivä. Se tekee sen 127,75 e/vuosi. Siis 128 e/vuosi.
Tässä perusvero.
Tai maastohenkilöauto jonka kok.massa vaikkapa 2120 kg.
2 101―2 200 -> 55,0 snt/päivä = 200,75 e/vuosi <- perusvero.
No ni... kuulostas kohtuulliselta. Vaan mitekäs se
wanha kunnon dieselvero nykyaikaistetulta nimeltään
käyttövoimavero ??
Kaivakaa ny jostain vielä ne tiedot niin sais laskettua
mitä maksaa heavy duty Turbo Station Wagonin ylläpitäminen
vuodesta 2010 alkaen aina hamaan maailmanloppuun saakka.
Kun nämä on nyt just niitä juttuja jotka ainakin mun täytys
selvittää ja tutkailla viimestään ens vuoden loppuun mennessä.
Siis mikä tulee oleman tilanne.. ??
1) mitä diesel maksaa pumpulla 2009, 2010 -> noin suurinpiirtein
aleneeko, pysyykö ennallaan vai voisko nousta rajusti ?
(siis tilanne maailmalla, nostaako valtio dieselin veroa jne..)
2) wanhan maasturiauton tilanne -> kykeneekö moista enää ylläpitää
ja käyttää ? (verot, dsl hinta jne.)
3) bensa vai diesel / henkilömaasturi vai pakumaasturi ??!!
3) tulevaisuus ? -> uusin TL: "tehdään ekoteko ja romutetaan kaikki '89
vuosimalliset autot..." <- miten pitkään vanhoilla maastureilla
voi/kykenee/kehtaa ajaa ?
Tilanne ainakin omalla kohdalla on se että jos meinaa nuorentaa
autonsa edes vielä jotenkin järkevän ikäiseksi ('98/'99 <- wanhoja nekin jo)
niin se on sitten hlö.auto. Siis matala-auto. Auttamattomasti.
No se selviää viimestään sitten ens vuoden lopulla... kaiketi.
Carina II:ssa on virtaa 30.09.2009 asti. Sitten täytyy tehdä päätöksiä.
Lähdetääkö kohti maailmanloppua '98 Avensiksella vai '89 HJ61:llä ?
Valitaanko järjellä vai tunteella ??
Ei pidä ihan paikkaansa.amutikai kirjoitti:Vaivasi asia niin paljon tänään, että soitin AKE:en: Sieltä sanottiin että kaikki vuosiverot yhteensä ois noin ~500€/vuosi 2010 alkaen, HJ61, -88 siis
2010 alkaen verotus menee ennen 1.1.2001 käyttöönotetuissa henkilöautoissa (ennen 1.1.2002 jos kok.massa>2500 kg ja kaksikäyttöautot ennen 1.1.2006) kokonaismassan mukaan oheisen taulukon mukaisesti: http://www.autoliitto.fi/@Bin/2418198/p ... otetut.pdf
Eli HJ:n vuosittainen vero henkilöautona muuttuu 95 €:stä jonnekkin 300 € kieppeille. Pakettiautona se muuttuu samaan mitä nykyäänkin 1.1.1994 uudemmissa, eli 127 €/vuosi. Käyttövoimavero eli "dieselvero" pysyy ennallaan.
Eli yhteenveto: henkilö-HJ:n vuotuiset verot nousee n. 200 €, paketti-HJ:n n. 30 €.
Viimeksi muokannut -MaTTi-, La Marras 22, 2008 10:36 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Taisi AKE:n äijä kertoa minulle jotain HA:n PA:n välillä olevasta verosta
Hyvä että tuli korjaus asiaan.
Minun HJ:ni on Huoltoautoksi rekisteröity PA.
Mikäli nyt ymmärsin tuon taulukkolinkin oikein, niin kok. massaltaan 2810kg painavan HJ61:n kaikki vuotuiset verot olisivat siis yhteensä 338,72€/vuosi. No ehkä vielä pidän sen tällä hinnalla, on se niin rakas.
Toiseksi, kun mietin mitä muita vaihtoehtoja on tuoda 3500kg painoista kärryä metsästä täynnä CO2-verosta vapaata polttopuuta
5 kiintoa..... 200 km päähän........ Ei tullut mieleen muita vaihtoehtoja
Kaupunkilaismetsänomistajia moititaan, että lahottavat puunsa metsään..... mistähän johtuu
PS.
1 kiintom3 puuta sisältää energiaa 2 MWh! Saa jäädä metsään minun puolesta jos tämä autoverotuksen järjettömyys ei lopu!
Toinen EKOTERRORISMIN suurorganisaatio AKE, joka tekee kaikkensa että joka autossa on varmasti niin pienet renkaat että uppoaa heti kun asvaltti loppuu
Hyvä että tuli korjaus asiaan.
Minun HJ:ni on Huoltoautoksi rekisteröity PA.
Mikäli nyt ymmärsin tuon taulukkolinkin oikein, niin kok. massaltaan 2810kg painavan HJ61:n kaikki vuotuiset verot olisivat siis yhteensä 338,72€/vuosi. No ehkä vielä pidän sen tällä hinnalla, on se niin rakas.
Toiseksi, kun mietin mitä muita vaihtoehtoja on tuoda 3500kg painoista kärryä metsästä täynnä CO2-verosta vapaata polttopuuta
5 kiintoa..... 200 km päähän........ Ei tullut mieleen muita vaihtoehtoja
Kaupunkilaismetsänomistajia moititaan, että lahottavat puunsa metsään..... mistähän johtuu
PS.
1 kiintom3 puuta sisältää energiaa 2 MWh! Saa jäädä metsään minun puolesta jos tämä autoverotuksen järjettömyys ei lopu!
Toinen EKOTERRORISMIN suurorganisaatio AKE, joka tekee kaikkensa että joka autossa on varmasti niin pienet renkaat että uppoaa heti kun asvaltti loppuu
3kpl HJ61:ä
Et ymmärtäny ihan oikein. Ko. taulukko siis koskee vain henkilöautoja ja kaksikäyttöautoja, ei paketti-/huoltoautoja. Ja tuohon lisätään vielä käyttövoimavero. Eli unohda tämä taulukko jos sulla on huoltoauto.amutikai kirjoitti: Minun HJ:ni on Huoltoautoksi rekisteröity PA.
Mikäli nyt ymmärsin tuon taulukkolinkin oikein, niin kok. massaltaan 2810kg painavan HJ61:n kaikki vuotuiset verot olisivat siis yhteensä 338,72€/vuosi. No ehkä vielä pidän sen tällä hinnalla, on se niin rakas.
Eli verosi tulee olemaan 32,85 € vuodessa enemmän kuin nykyään eli yhteensä kaikki 223,02 €/vuosi.
Kyseinen hallituksen esitys löytyy kokonaisuudessaan täältä: http://lyhytlinkki.net/?cfi5mhkc
Linkki ei taho toimia, korjattu taas.
Viimeksi muokannut -MaTTi-, Ma Marras 24, 2008 8:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Rautaesiriput romahtaa, rajat aukee ja kommunismi kukistuu
mutta DIESELVERO (modernisoinnin jälkeen: KÄYTTÖVOIMAVERO)
on ja PYSYY. Tietenkin.
Rajat on auki, maailma odottaa. Täytynee kait käydä kylässä.
Tai ainakin ostoksilla...
Mutta kiitos hyvistä vastauksista. Tutustuin tohon taulukkoon
tarkemmin ja selvää dioksiinilihaahan se on. Pakujen osalta
tilanne OK. Se että dieseleihin (etenkin hlö.rek.) ylipäänsä jää
rasitteeksi edelleen se käyttövoimavero sekottaa pakkaa.
Näyttäs siltä että iso ja painava auto kannattaiski valita
bensiinimoottorilla dieselin sijaan... jos kulutusta ei oteta
huomioon. Ennemmin tankkaa ja maksaa kuin pulittaa senttiäkään
ylimäärästä... no.. erillisverojen muodossa. No kilisee veroja
kassaan siellä pumpullakin mutta silti...
No anyway... tehkööt kukin miten lystää.
Paljon tärkeämpi asia on se että mistä löytää hyväkuntoinen
ja siisti Land Cruiser. Siis jos ei nyt ihan uutta hae
Toyota piirimyyjältä. Siinä sitä haastetta riittää.
Ehkäpä täytyy poiketa tosiaankin vaikka siellä Lähi-Idässä...
(Land Cruiser Station Wagon 4500 EFi, GMC Yukon XL,
Ford Excursion... you name it! )
Hyvät Joulut, Uudetvuodet sun muut kekkerit jotka aiheuttaa
tuhottomasti CO2 ja muita päästöjä (ja jätettä), hirvittävät
menot mm. sairaanhoitokuluissa sekä henkisiä ja fyysisiä traumoja.
/ENDE!
mutta DIESELVERO (modernisoinnin jälkeen: KÄYTTÖVOIMAVERO)
on ja PYSYY. Tietenkin.
Rajat on auki, maailma odottaa. Täytynee kait käydä kylässä.
Tai ainakin ostoksilla...
Mutta kiitos hyvistä vastauksista. Tutustuin tohon taulukkoon
tarkemmin ja selvää dioksiinilihaahan se on. Pakujen osalta
tilanne OK. Se että dieseleihin (etenkin hlö.rek.) ylipäänsä jää
rasitteeksi edelleen se käyttövoimavero sekottaa pakkaa.
Näyttäs siltä että iso ja painava auto kannattaiski valita
bensiinimoottorilla dieselin sijaan... jos kulutusta ei oteta
huomioon. Ennemmin tankkaa ja maksaa kuin pulittaa senttiäkään
ylimäärästä... no.. erillisverojen muodossa. No kilisee veroja
kassaan siellä pumpullakin mutta silti...
No anyway... tehkööt kukin miten lystää.
Paljon tärkeämpi asia on se että mistä löytää hyväkuntoinen
ja siisti Land Cruiser. Siis jos ei nyt ihan uutta hae
Toyota piirimyyjältä. Siinä sitä haastetta riittää.
Ehkäpä täytyy poiketa tosiaankin vaikka siellä Lähi-Idässä...
(Land Cruiser Station Wagon 4500 EFi, GMC Yukon XL,
Ford Excursion... you name it! )
Hyvät Joulut, Uudetvuodet sun muut kekkerit jotka aiheuttaa
tuhottomasti CO2 ja muita päästöjä (ja jätettä), hirvittävät
menot mm. sairaanhoitokuluissa sekä henkisiä ja fyysisiä traumoja.
/ENDE!