Tämä on testiosio, ei täällä ole mitään aihetta... joten ei aihetta poistoon !
Sitäpaitti, jahka lopetetaan tää jauhaminen niin kyll automaattiputzi hoitaa ! \o/
Sitäpaitsi tämä on juurikin sitä pohdintaa koskien foorumia ja koko touhua ylipäänsä
et melkein tällaset ainakin foorumiaiheen osalta kuuluis olla tuolla "SLCK.net verkkopalvelut" osiolla.
Juu, se on tän päivän ongelma et kaikki haluais kaiken valmiina... Ei viitsitä sen vertaa
nähdä vaivaa et ensin ettiskeltäs sitä informaatiota ITSE ja vastauksia kysymyksiin.
Kas kun... harva enää viitsii itse edes pähkäillä ja ottaa selvää siis konkreettisesti
tutkimalla sitä autoa vaan sensijaan kirjaudutaan tällasille foorumeille ja kysytään
het et "mistä se ja se löytyy" ja "miten se ja se" ennenkö sen auton kanssa on edes
puuhasteltu... tai yritetty itse etsiä, tutkia, pohdiskella jne.. saati sitten kaivella
sitä infoa foorumilta tai netistä. Jos ei googlen 1. tai 2. hakutuloslinkki tuota täydellistä
ratkaisua -> tunnuksen tekoon ja kysymään. Ongelma saattaa olla myös siinä et osa
ei yksinkertaisesti osaa ns. pähkäillä, ei riitä kärsivällisyys tai keskittymiskyky tai ei osata
sitä informaatiota TEHOKKAASTI hakea. Myös englanninkielen osaaminen on autoharrastuksessa
lähes välttämätön etenkin sen informaation hakemisen ja käyttämisen osalta. Tietoa on maailma täynnä,
lähes kaikkeen on vastaus ja se kaikki on käytettävissä jos vain osaa ja viitsii sitä hakea ja
osaa englantia, myös teknisen puolen. Itselle kun tuo englanti on kuin toinen kotimainen
ja itsestäänselvyys niin unohtaa et osa ei osaa edes perussanoja englannista...
Se rajottaa sitä netin kollaamista aika lailla.
Mun periaate on ollu aina ottaa asioista selvää, perehtyä, tutkia pintaa syvemmältä,
opiskella jne. Mä tykkään siitä... on dilemma, sitten mä alan tutkia ja selvitellä ratkasua
siihen ja sitä infoa ettiskellessä tuppaa aina löytää paljon muutakin mielenkiintosta
ja tärkeää siinä sivussa. Oli se sitten GL-4/5, mitä tarkottaa SAE J2360 tai, että USA:ssa
on ns. API SA "epidemia" eli kyllä... siellä myydään edelleen 1920-luvun autoihin tarkotettua
API SA luokan öljyä joka on siis vain raakaöljystä puhdistettua öljyä ilman mitään lisäaineita
ja formulointeja. Nämä ostaa sitä kun se on halpaa, laittaa autojensa moottoreihin ja sit
se lopulta kilahtaa... kone yltäpäältä mustassa paskaliejussa ja ihmetellään miks niin kävi !
Miksi sitä on siellä myynnissä, no koska se on jonku jalostusprosessin sivutuote ja öljy-yhtiöt
ei halua heittää sitä hukkaan, ei ne pullottaa sen ja pistää myyntiin !!

USA ! \o/
Näkittepä mun autoprintit ja ns. konkreettisen materiaalin. Sitä on useita kymmeniä (ellei jopa satoja)
kiloja !

On menny aanelosia ja mustetta, nyttemmin mustejauhetta...
Tän 13 vuoden matala-autoilun aikana tullu opittua paljon myös muista merkeistä, uudemmista
autoista ja ylipäänsä myös matala-autoista. On pietsot, EGR:ät ja DPF:ät tullu tutuksi ja niihin
liittyvät ongelmat. Öljyt, renkaat ja valaistus/polttimot on mua eritoten kiinnostanu. Mun pitäs
oikeastaan olla töissä esim. varaosamyyjänä tai jonku öljy-yhtiön tuoteneuvojana/myyjänä, mutta...
Jenkkiautot kiinnostaa, sikspä seuraa erään parikytävuotta diesel pajaa Atlantassa pitäneen äijän
YouTube kanavaa joka on devoutannu elämänsä Fordin PowerStroke dieselien ongelmiin ja niiden ratkomiseen.
Bill Hewitt, PowerStrokeHelp dot com, youtube.com/user/powerstrokehelp.
Sen kautta on saanu paljon mielenkiintosta infoa... niin niistä moottoreista kuin ongelmista ja
ratkaisuista niihin, mutta myös faktaa siitä miten suuret "kulttuuri"erot on USAn ja Euroopan/Suomen välillä.
Siinä missä meillä on itsestäänselvää et polttoaineet mm. diesel on PUHDASTA, laadukasta,
tasainen ja korkea setaaniarvo ja lähes olematon määrä vettä niin toista se on USA:ssa...
se voi olla pahimmassa tapauksessa vetistä kuraa, setaanit heittelee jne. Joten siellä
niille lukemttomille eri lisäaineille on oikeasti käyttöä. Tai se et he on nyt vasta siellä
hokanneet et täyssyna 5W-40 sopii niin kylmiin kuin kuumiin olosuhteisiin ja et hei sehän
onki hyvää öljyä ja pitää moottorin puhtaana... ööm just, meille ollu itsestäänselvää jo
tota yli 20 vuotta !

USA on TIETYISSÄ jutuissa ja asioissa jälkeenjäänyt kehitysmaa,
no question about it !

Toinen hauskuus on et Sveittiläinen pariskunta on kiertäny
tosiaan maailmaa sen 32 vuotta putkeen vakiolla 60:llä, Amerikas on julmetun kokosia
isoja avolavoja joihin pitää tehdä kymmenien tuhansien Dollarien arvosta remppaa et
"ne sais toimiin muutaman kuukauden kunnolla"... jep. Se Jenkkien perisynti: massiivinen
olemus ja ulkonäkö, tekniikan täydellinen alimitoitus. Toyotan Land Cruiser - viimesen päälle
ylimitotettu ! Gotta love !
Eiköhän siinä, offtopicia enemmän ko tapeeksi. Off-ROAD olis mielestäni paljon parempaa !!
Ja muistakaa ihmiset: faktat on faktoja ja ne ei siitä muuksi muutu, mielipide EI OLE fakta !
Etsivä löytää ja all good things comes to those who wait - minä olen siitä elävä esimerkki !
Ja mun motto: "pitää tietää ja osata".
Lopuksi vielä capsu mun "projekti HJ" kansiosta johon aloin keräämään matskua kun alko
näyttää siltä et se Ainut Oikea (= Toyota) Wanha Kunnon (= HJ60) tulee vielä sittenkin !!
Ei sitä nyt ole kuin reilu 600 megaa...

- projekti_HJ.jpg (82.11 KiB) Katsottu 30742 kertaa
3. '83 HJ60 LG-MW HPV (2016 - 2024, ex)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)