Kuva Kuva

bj40 hehku oikosulussa( korjattu, nyt akuissa vikaa)

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

bj40 hehku oikosulussa( korjattu, nyt akuissa vikaa)

Viesti Kirjoittaja Erion »

Autossa oli maa piuha viikon irti. Piti lähteä ajamaan niin laitoin sen maapiuhan kiinni ja aloin hekuttamaan. Ei mitään eloa. Kaikki pimeänä. No katsoin akkuja ja ne olivat päässeet jäätymään. No akut irt ja sisään sulamaan. Latasin ne ja nyt jännitteet 12,56 molemmissa.

Laitoin ne takaisin autoon ja piuhat kiinni, mutta viimeistä maa piuhaa laittaessa kipinöi oikein urakalla, kun hipaisikin akku kenkää. Pähkäilin että joku laite päällä/oikosulussa.

Tutkin vähän laitteita ja huomasin että kun irroittaa piuhan hehkutulppien virtakiskosta niin auto ei ole enää oikosulussa. Olisiko releessä vika vai missä? Jos vika releessä niin pystyykö relettä jotenkin kunnostamaan kotikonstein?

Jos jollain vinkkejä niin kertokaa toki.
Viimeksi muokannut Erion, To Joulu 23, 2010 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eero
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 7:39 pm
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja eero »

Mulla muutama vuosi sitten jumi 42:ssa hehku päälle ja valokatkaisijan alapuolella oleva vastuslanka oli jo tosi keltainen ennenkuin hanskalootan alta kerkesin liikauttaa johdoista hehkun relettä jolloin napsahti käret toisistaan irti. Otin sen releen irti ja taivuttelin kannen haitat sivulle ja hioin 1000 paperilla kärjistä karstat pois sillai että hiomapaperi väliin ja toista kärkeä sormella painaen paperia vasten ja paperia liikuttaen, sama toiselle kärjelle hiomapaperi toisinpäin. On pelannut siitä lähtien, en tiedä onko 40:ssä erillainen mutta tuohon tepsi.
#474
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Ahaa, eli releen saa avattua. Pitääkin tuo tarkistaa ensimmäisenä.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Hehkurele osaa jäädä jumiin noissa.
Boksi auki ja putsaa kärjet.

Itte oon opetellut kuuntelemaan, että irrottaako rele kun hehkuttelee.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Avasin boksin ja putsasin kärjet. ei ainakaan ole enää oikosulussa. Katsoin yleismittarilla. Kiitos vain paljon vinkeistä.

Auto vain seisoo edelleen ,koska akut jotka sulatin ja latasin menivät uudelleen jäähän. 12.56v oli jännite molemmissa. Pari päivää pakkasessa auton nokalla, ja piuhat koko ajan irti niin jäätyivät uudelleen. Pystyisiköhän noita mitenkään elvyttämään vai pitääkö mennä akku kauppaa? Ovat vain suht tyyriitä niin ei viitsisi heti ostaa uusia jos nuo saisi vielä kuntoon. Nyt akuttaa!!!!
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Mahtaakohan akuissa olla tarpeeksi rikkihappoa? Ominaispainomittarilla voi tuon tarkastaa, jos akut ovat huollettavaa mallia (kuusi avattavaa korkkia kussakin).
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

12,56 Volttia kuulostaa meikäläisen korvaan yhdeltä oikosulussa olevalta kennolta.

Eli varsinkin jos ovat olleet jäässä.

Ladatussa akussa pitäisi olla yli 13 volttia jos se on ehjä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
OPA
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2007 11:41 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja OPA »

Kyllä uudessa akussa täysi varaustaso on pikkasen alle 13V, eli ei ole kenno oikosulussa.
OPA
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mun mieleen on jääny semmonen oppi, että 12,5 V tulkitaan jo tyhjäksi akuksi, lähellä 13 V ollaan ku akku on täys. Nämä siis kuormittamattomia jänitteitä.

Ja aina ku kenno menee oikoseen, putoaa pelistä se rapiat pari volttia, eli yhen kennon jännite...

Yhessä firman autossa oli melko uuet akut ihan kyykyssä, toinen oli alle 9 V. (Kaks akkua rinnankytkennässä,mitattuna kaapelit irti.) Latausjännite oli kuitenki 13,8 V. Kiikutettiin ne takasin akkuliikkeeseen, jossa mittas ominaispainot ja sano että nää on ihan tyhjät, hän laittaa vuorokaudeksi kunnon laturiin niin katotaan. Akut oli kunnossa, laturi oli antamastaan jännitteestä huolimatta sökö...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joo jos juuri on akku otettu laturista niin jännite on yli 13 volttia,ja laskee johonkin 12.9 tms.

Mutta jos siellä on 12.56 jännite ja akut on jäässä niin kyllähän ne on silloin sököt,tai siellä ei ole nestettä,eli vettä tarpeeksi.Ja jos ovat jäätyneet niin silloin kennot saattavat käpristellä jolloin voi kenno mennä oikosiin.
Se happohan ei sieltä häviä ellei akku ole ollut alassuin.

Ja jos kenno on oikosissa kun sitä ladataan niin muut kennot latautuvat yli, jolloin mittari kyllä näyttää yli 12 volttia mutta paukkua ei siellä ole.

Nämä nyt on ulkomuistista,ja omasta kokemuksesta jos jollain on tuoreempaa akku tietoa niin antaa palaa fränk.

Ja tosiaan se latausjännite saattaa näyttää mittarilla ihan hyvältä jos siellä on diodivika,tai kenttä käämistä yksi vaihe pimeänä,jolloin sieltä tulee kenties sykkivää tasavirtaa,tai jonkun vaiheen vaihtovirtaa,eli plus 13.8 volttia seuraakin - 13.8 volttia jolloin kyllä joku mittari näyttää jotain mutta akku ei lataudu,ja saattaa radiostakin kuulua jos jotain(tosin nykymusiikista ei aina voi sanoa tuleeko levyltä vai laturista).
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Ajoin autolla muutaman sadan kilometrin reitin ja yritin olla käyttämättä pitkiä valoja ja puhallinkin oli vain ekalla nopeudella.
Nyt on auto toiminut ihan okei. ei ole vetänyt akkuja jäähän sen jälkeen. Tosin ei ole ollut kovia pakkasiakaan. Täytyy jostain vielä saada ominaispaino mittari lainaan niin pääsee tuonkin tarkistamaan.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja lataa ne akut 12 V ja rinnan kytkettynä vaikka viikonlopun yli pienellä virralla niin menee ne elektronit tasan...

Sitten jos jaksaa harrastella niin voihan ne yrittää hapottaa uudelleen. En kyllä muista miten se tapahtuu mutta kai jostain siihenkin ohjeet löytyisi.

Sillä ominaispaino mittarilla selviää ne kennojen väliset erot.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin