Kuva Kuva

Runkopalkit !

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

ruiseri
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 7:46 am
Paikkakunta: Kuhmo

Runkopalkit !

Viesti Kirjoittaja ruiseri »

Olisko vinkkejä miten kannattais ruostesuojata hj 60 runkopalkit sisältä ? Erityisesti renkaiden välinen osuus ! Suojasin ne kotelosuojalla , kuten arvaattekin palkeissa on sisällä kiviä ja hiekkaa jonkinverran ! :?:
Avatar
Ylikessu
Viestit: 137
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 9:13 pm
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Ennen suojausta olisi ehkä pitänyt pestä palkit sisältä painepesuriin liitettävällä viemärinavaajalla, kuulemani mukaan saa helposti ja nopeasti paskat pois.
On itselläkin tuo homma vielä tekemättä ja koteloaineen ehkä myös vetäisen pesun jälkeen.

Jos on ajatus sinkitä runko joskus niin koteloainetta ei kai pitäisi laittaa, haittaa jotenkin sitä hapotusta luulisin.
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Samaa tässä pohtinu ja vanhoja juttuja haeskellu, ku kaivoin tuon projektihojon rungon tallista esille. Kyseessä siis järeillä vehkeillä puhallettu, laikattu ja hitsattu, sekä uudelleen kevyesti puhallettu ja kunnolla maalattu runko. Ny ois tarkotus käsitellä se vielä sisäpuolelta, ennenkuin alkaa kasaamaan.

Offipalstalla hurjimmat reseptit keitellään kotelosuojasta, öljystä ja tervasta sekaisin. Toiset ruiskuttaa teräketjuöljyä... Juuri kukaan ei suosittele pelkkää kotelosuojaa. Ota tästä sitte selvää. Ois pitäny aikanaan, ku tässä ny on ikuisuusprojektiksi tuo venähtäny, tehä testipenkki pihalle...

edit: kirotusvriheitä
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Ylikessu
Viestit: 137
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 9:13 pm
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Näistä on kinasteltu niin kauan kun muistan eli "itsetehdyt" <-> "valmiitvärkit".
Joku kotikemisti ehkä vannoo itsetehdyn nimeen mutta itse laittaisin:
http://www.tectyl.fi/kotelonsuoja.html
Ei sitä suihkepullomallia, kunnon ruiskulla ruutattuna niin paljon että roiskuu.
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kävin jossain vaiheessa juttelemassa 30v ruostesuojauksia tehneen ukkelin kanssa ja hän suositteli ruskean väristä Finikorin kotelosuojaa. Kirkas ei ole kuulemma yhtä hyvää, vaikka sitä moni uuden auton ostaja tahtookin kun ei halua katella ruman värisiä valumia oven rei'istä jne. Valitteli, että EU:n myötä yhtä hyviä aineita ei enää nykyisin ole, kuin mitä oli ennen..

Pesun ja ruostesuojauksen jälkeen olisi mun mielestä järkevää liimata niihin isoihin neliskanttisiin rungon reikiin sialla sellaset pikkasen reikää isommat peltilaput, niin ei mene hiekat uudestaan sisään. Alunperinhän niissä on ollu sellaset neliskanttiset muovitulpat mm. pyörän aukkojen kohdalla rungossa.
#428
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

No tuota Tectyliä kattelin tässä vasta kaupassa. Samaa ainettahan se on kummassakin purkissa? Ja Tectylin painepulloonki saa kunnon letkun. No, kaverilta saan oikeaa ruiskua lainaan jos se sen tallistaan löytää (eihän tuo ois kallis omaksikaan ostaa, mutta tarviiko aina kaikkea ite omistaa) ja sama se kummalla ruiskutan, meinasin käyttää laatuinsinöörienon jo aikanaan spray-maalien kanssa opettamaa kikkaa, pullot ensin vesihauteessa n. 50-asteisiksi. Ei oo vaan toimivaa kompuraa omassa tallissa...

Jep, ehottomasti oli tarkotus reiät tulpata jollain, vain rungon päät jää auki.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Annostelusta sanovat vain, että peittävä kerros. Puoli milliä, milli, sentti? Voiko tuota laittaa liikaa? Ajatus oli vetää ainaki neljä kerrosta, runko ylösalasin, molemmilla kyljillään, ja oikeinpäin. Paljonkohan tuon menekki on?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Kyllä se semmosella koteloaineruiskulla kannattaa vetää, ei mitään spraypulloja.
Ja kun joskus aikonaan oli oma Finikor suojaus niin olen pysynyt siinä merkissä,voi olla että joku muu on yhtä hyvä.
Sanoisin että litra tai puolitoista pitäis riittää,kannattaa ruiskutta ensin kerran ja antaa vähän jäykistyä ja sit toisen kerran .
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
ruiseri
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2012 7:46 am
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja ruiseri »

Ajattelin jos ruuttaasin jäykkää peräoljyä hiekan sekaan !Uusisin toimenpiteen keväisin ja syksyisin ! Olkis varmaankin parempi kuin se rapavesi ??
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Parempi varmaan ruostumisen kannalta. Hyvä koteloida se kostea hiekka öljykalvon alle, ettei vain haihdu kuivemmaksi, sehän saattais hidastaa ruostumista. Mikset nyt vain kunnolla pesis niitä rapoja pois ja kuivais runkoa?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Huolellinen painepesu, kuivaus, kotelosuoja. Pesu keväisin (ajaa jyrkkään kulmaan ja lorottaa vettä läpi) ja uudelleensuojaus säännöllisin väliajoin. Öljy ei ainakaan omassa ole estänyt peräpään ruostumista juuri kuten nimim. hj60 kirjoitti.
Vastaa Viestiin