Kuva Kuva

lj:n syöttöruuvi

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

lj:n syöttöruuvi

Viesti Kirjoittaja parta »

ei voi mitään cruiseristi taas! tuli lj laitettua mutta voimasavua ei tule ollenkaan eikä jaksa kulkea oikeen matkavauhtia tarttis vähän säätää.
mistä löytyy syöttöruuvi en keksi mistää? on kyllä ahdas ja aikas paskanen. ja miten päin se säätö oli jakajapumpussa? kun ei muista sitäkään tainnu tulla nollattua muistia liikaa hj:n jälkeen! (vieroitusoireita?)
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Siinä se on syöttöputkien lähdön päällä. Musta kumitötsä on sammutin ja sen takana on syöttöruuvi. 12mm. lenkillä lukitus auki ja ruuvimeisselillä käännät ruuvia kiinnipäin. Jos tyhjäkäynti nousee n. 1500kierrokseen on syötön säätö onnistunut.Tyhjäkäynnin säätöruuvia auki,että on taas 800kierrosta. Sitten otat pumpun päältä ahdon alaisen syötönsäätö kotelon 4 10mm kannalla olevaa pulttia auki ja nostat kannen, merkkaat kalvon asennon.Nostat kalvon ja karan ylös ja käännät karan kolon osoittamaan suoraan eteen päin. Myös se valkonen muovi prikka heitetään mäkeen.
Itse syöttöruuvissa on alumiininen sinetti prikka/putki ettei pääsisi ruuvaamaan liikaa .Sitä voi viilata lyhyemmäksi tai ottaa kokonaan pois. Syöttöruuvin voi huoletta ottaa kokonaan pumpusta irti työstääkseen sitä alumiiniajos on tarve.
Se vakio pakoputki on aivan liian tukkonen. ensitöikseen liitos auki jakolaatikon takaa.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

kiitos jp! löytyi heti kun älysi tiirata pienimmästä raosta. en vielä ehtinyt hiplata. on joku joskus jo säätänyt mutta en tiedä mihin päin.
selitätkö sen ahdon alaisen syötönsäädön? itsellä ajatelma että ruokkii silloin enemmän kun turbo lähtee mukaan?! olenko metsässä? ei ole tuommoista tullut värkättyä ennen.
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

Hieman hengetön tuntuu laite olevan, siis jopa hengettömään kanssa sisareen verrattuna.

Ongelma tuntuu olevan se, että ei nosta ahtoja yli 0,5bar. Ahdin on huollettu, joten pitäisi olla kunnossa.

Laitettu "turboruuvi," mutta ei mitään vaikutusta.

Syöttöä meinasin käännellä tänään, mutta aika loppui kesken etiskellä sinne taipuvia työkaluja, hieman ahtaaksi on saatu..

Mutta sitten otin tuon kannen pois ja kara on tuollainen:

Kuva

Tuosta on "avarin" osa käännetty eteenpäin (siis auton keulaa kohti) mutta mitään vaikutusta ei tuolla ollut.

Eli tuosta kuvasta kun kääntää 90 astetta katsojaan päin tuota karaa, niin se kohta on nyt eteenpäin. Yritetään selittää lisää, jos ei aukea..

Onko tuo nyt oikein vai pitäiskö jotain muuta keksiä?
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Ota turbosta hukkaportin ylipainekellosta letku irti ja tulppaa se letku, ja kato paljonko se sitten ahtaa. Pitäis alkaa kojetaulun punanen merkkivalo palaa. Se kara on sulla oikeaan suuntaa.
ps. Mikä on turboruuvi ja mitä se tekee?
t.jp täältä Jäämereltä
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

jpesala kirjoitti:Ota turbosta hukkaportin ylipainekellosta letku irti ja tulppaa se letku, ja kato paljonko se sitten ahtaa. Pitäis alkaa kojetaulun punanen merkkivalo palaa. Se kara on sulla oikeaan suuntaa.
ps. Mikä on turboruuvi ja mitä se tekee?
t.jp täältä Jäämereltä
Pneumatiikkakaupasta otettu venttiili (joku virallinen nimihän tälle on..) jossa nuppi päässä, mistä voi säätää paljonko laskee ilmaa läpi pihalle.

Haaroitettu hukkaportin kellolle menevästä letkusta.


Pitää huomenna tuo nyppäistä pois ja kokeilla. Lauantaina olisi tarkoitus päästä metsään ja kun alle ruuvailla nuo Boggerit, niin veikkaan niiden pyörimisen olevan siinä ja tässä..
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

0,7bar antoi ahtoja, kun otti letkun irti ja tulppasi. Ja punavalo syttyi.

Eipä tuo nyt vielä kuuhun vie, mutta eipä tule "voimalla" rikottua paikkojakaan.
Krisse
Viestit: 80
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 2:09 am

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ehkä se turbo vaan on huollosta riippumatta vähän väsyny. Omani kun ostin niin siinä oli hukkaportin kello pimeenä -> ahtoi niin paljon kun turbolta vaan irtosi = 1.2 kun oikein kiusasi. Eli kyllä sen pitäisi enemmän työntää. Eikä siinä mitään että ahtaa vaan ton 0.7 koska sehän se lienee 'säädetty maksimi' vakiona, mutta todennäköisesti se sitten heräileekin aika hitaasti verrattuna siihen mitä pitäisi olla.

Omassa väsyi turbo 60tkm aikana (300tkm -> 360tkm) sen verran että edes kiusaamalla ei saanut 0.6:tta enempää ja sitten vaihdoinkin uuden bolt-on kiinaturbon ja meininki on aika eri planeetalta verrattuna tuohon vakioon silloin 60tkm sittekin.

Allekirjoituksen linkissä siitä(kin) enemmän juttua.
Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

Sehän tuossa tosiaan kiusaa ehkä juurikin enemmän, että herää tosiaan aika laiskasti.

Oliko jossain puhetta korvaavista turboista tuon tilalle?
Krisse
Viestit: 80
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 2:09 am

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Offipalstalla kyselin noista Kiinaturboista taannoin kun tuli ajankohtaiseksi itelle, keskustelu täällä.

Tosta ja muista netin kirjoitteluista tein sen päätelmän että niitä haukkuu ne joiden kummin kaiman kälyiltä laukesi maailman ekat kiinaturbot joskus 10 vuotte sitten, ja tyytyväisiä ovat ne jotka ovat ihan ite hommanneet sellasen lähivuosina :-)
Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
pt.
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 6:58 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt. »

Mennään nyt vielä vähän ohi aiheen, mutta:

Millä kierrosluvulla tuo uusi vakioahdin nyt lähtee ahtamaan? Periaatteessa jos tuo vain heräisi hieman paremmin ja ahtoja tulisi hieman lisää, niin ihan hirveästi ei muuta kaipaisi..

Välijäähdyttimen lisääminen ei kait huonosta tuollekkaan olisi?

Rengastus on 33" boggeri ja eikö se tuhon määrä vain kasva, kun tehoja lisätään.

Toki, ainahan voisi välittää tiheämmäksikin vielä, jos jää kaivelemaan, mutta pitää sitten puntaroida auton käyttöä.
Vastaa Viestiin