Kuva Kuva

hdj 100 ahc iskarit

General chat

Valvoja: Käyttäjä

dieselsmoke
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 6:46 pm
Paikkakunta: Merimasku

hdj 100 ahc iskarit

Viesti Kirjoittaja dieselsmoke »

morjens kaikille.olen uusi land cruiser hdj 100 omistaja ja kysyisin teiltä seuraavaa.autossani on ahc (säädettävä maavara) ja ajettuja km:ä takana rapiat 400 tkm ja iskarit tuntuu loppuun-ajetuilta.tarkoitukseni olisi vetää raskaita traileri kuormia autollani.tiedustelisin mitä iskareita ja jousia ehdoittaisitte ,jotta alusta saataisiin ryhtiin isoille painoille.kiitoksia ennakkoon kaikille. :lol:
peeaa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 4:35 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja peeaa »

Aloita ostamalla kaapeli ja softa vaikka täältä:

http://www.uobd2.net/wholesale/cheap-mi ... oyota.html

Hintaa pari kymppiä. Lukee ja tekee kaiken ja vähän enemmän. (Käy joka Toyoon joissa OBD liitin eli vissiin 1996 alkaen)

Sillä pääset lukemaan AHC:n paineet, jotka ovat todennäköisesti liian korkeat. Etupää hoituu jousia (vääntösauvat) kiristämällä, takana pääsee jousien vaihtoon. Ne on marmoritiskillä muistaakseni pari sataa/kpl, halvemmalla voi katsella vaikka www.partsouq.com, sieltä löytyy räjäytyskuvatkin. Vaihto on helppo nakki. Jouset on eri mittaiset, vasemmanpuoleinen jonkun verran pitempi. Toisessa pinkki ja toisessa purple värimerkki, en muista kummin päin. AHC-verson jouset on paljon löysemmät kun normi-iskariversion.

Sitten kun jouset ja sitä myötä AHC:n neutral pressure on kohdallaan niin on aika katsoa iskarien kuntoa. Iskarithan ei siis ole ne mitkä näyttää iskareilta, ne on pelkät hydraulisylinterit ilman vaimennusta ja todennäköisesti ihan kunnossa. Iskarit on ne pallot (ja säätöventtiilit) joita on yhteensä neljä, kaksi kummallakin puolella kynnyskotelon ja runkopalkin välissä. Niitten kunnosta saa vihiä kun vertaa AHC nestesäiliön (konepellin alla apukuskin nurkassa oleva valkoinen säiliö) nestepintaa jousituksen ylä- ja ala-asentojen välillä. Pöntön kyljessä on mitta-asteikko, vähintään 7 mutta mieluummin 11 viivaa saisi olla ylä- ja ala-asentojen välillä. Jos on vähemmän niin pallot on entiset. Jos yllä mainittu rautajousista johtuva normaalipaine ei ole kohdillaan niin nuo viivalukemat ei sitten ole luotettavat.

Pallot maksaa pirusti Toyotalla, olisko 700-800/kpl mutta Englannista löytyy Pleiades niminen firma jolta saa koko setin (4kpl) muistaakseni johonkin 700:aan. Ne ei ole orkkikset vaan Citikan pallot joissa Toyo adapteri. Itse laitoin sellaiset pari vuotta sitten ja hyvin pelaa.

Pallojen vaihtokin on ihan helppoa, tarvii vain ison kiintoavaimen joka pitää smirglata vähän ohuemmaksi että mahtuu väliin. Samalla AHC nesteet vaihtoon (2x 2,5ltr pönttöä Toyotalta, muistaakseni n 50e/pntö)

Jos vielä tuon jälkeen haluaa lisää kuormankantokykyä niin jousien sisään voi heittää ilmapussit "Air Lift 1000". Setillä hintaa satkun verran. Mulla olis yhdet vähän käytetyt hyllyssä. Luulin että homma olis tullu pelkästään niillä kuntoon mutta ei tullut, joten jouset ja pallot vaihtoon ja sitten ei ilmatyynyille ollut enää tarvista joten otin pois. (Oma kärry ei oo ku vajaa 1,5t)

AHC:n sielunelämästä löytyy hyvin infoa http://forum.ih8mud.com/threads/definit ... ms.604577/

Eli lyhyesti:

1. Kaapeli+softa että saat painelukemat (20e)
2. Etujousien kiristys (0e)
3. Takajousien vaihto (200-400e)
4. Nesteitten ja todnäk pallojen vaihto (800e-2500e)
5. Mahdollisesti lisäksi ilmajouset (100e)

Rahaa palaa jonkun verran, mutta kaikki on itse tehtävissä ja tuon jälkeen on ihan kuin eri autolla ajaisi.

Pääsisitkö tuolla alkuun?

Niin joo, se vielä että jos noissa (rauta)jousissa säästää (eli ei vaihda eikä kiristä) tai hommaa muuten vaan lykkää liian pitkään, niin AHC:n komponentit ottaa sen verran kipeää että sitten ei selviä enää pallojen vaihdolla vaan rupeaa menemään AHC pumppua ynnä muuta kamaa ja sitten tonneja juoksee jo aika monta. (Eikä todellakaan löydy kuin marmoritiskiltä...)
Vastaa Viestiin