Kuva Kuva

Cruisereiden purkamis boomi.

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Cruisereiden purkamis boomi.

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Olen laittanut huolestuneena merkille yhä enenevissä määrin lisääntyvää Land Cruisereiden purkamista varaosiksi.
Ensin rakennetaan kalliilla autoa ja luullaaan etttä siitä saa kaiken siihen sijoittamansa rahat pois sekä vielä palkan työlleen.
Sitten kun autoa ei saadakkaaan myytyä niin se laitetaan lihoiksi.



Erittäin huolestuttava trendi.

Tällä huolestuttavalla tavalla puretaan aivan turhaan toimivia Cruisereita ja hävitetään ne tieliikenteestä ja harrastuskentältä.

Samaten hieman lahovikaiset Cruiserit puretaan sääliä tuntematta ja myydään osina.

Onko kukaan muuu havainnut kyseistä tapahtuvan vai olenko yksin tässä asiassa hereillä.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Olen huomannut saman. Enempi ottaa meloniin se, että hyvät ja kohtuuliset Cruiserit häviää muihin maihin. TAI hyvät aihiot leikellään offiautoiksi ja sitten kun se on ajettu rusinaksi niin myydään osat pois ja loput paaliin.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Suomessa on vähän heikko tuo kulttuuri näiden suhteen. Landcruiserit ovat maailmalla aivan erilaisessa asemassa. Suomessa nää on lytätty älyvapaan verotuksen ja heikon osamarkkinan ansiosta melkein ongelmajätteeksi, erityisesti henkilöautona.

Jos omaani alkaisin myymään niin siitä pitäisi saada 7500 jotta olisin jotenkuten "omillani". Eikä varmaan sellaista hintaa saa kun mittarissa on niin paljon. Eli Ebayhin ja Hollantiin tai muualle Eurooppaan niin rahaa voi EHKÄ tulla 7000-9000. Ei mitään järkeä. Tai on mutta...

Itse meinaan autoni pitää pitkään mutta se on sitten kysymysmerkki että raaskinko enää mittavan rempan jälkeen ajaa sillä enää talvisin. Useamman kaverin tunnen joilla näitä on ja tosi "mint"-kuntoisia yksilöitä, talvet ajetaan käyttökinnerillä ja HJ:lla sitten kesän kauniimmat päivät. Syynä tähän tietty verot+vakuutukset ja ruoste, ja kuluvien osien saatavuus ja hinnat.

Offiin näitä päätyy tietenkin ja se on oma hyväksyttävä rakenteluhaaransa ja harmittaahan se kun hyväkuntoinen, tai sellainen mistä saisi vielä hyvän, päätyy lyhennys-, soa-, portaali- ja mattamustalinjaston kautta "Myydään osina"-palstalle. Itselle näin kävi ja menin vielä parkumaan siitä julkisesti niin eipä tullut ainuttakaan vastausta kun yritin saman auton osakasasta ilmastointia ostaa.

Cruiserikulttuuria vaaliaksemme tulisi varmaan jossain vaiheessa kunkin klubin motoksi asettaa eräästä elokuvasta tuttua fraasia:
"Save as many as You can".... :D
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Tosi on, ettei vanhojen Cruisereiden arvostus näytä täällä olevan samalla tasolla kuin keskemmällä Eurooppaa tai Jenkkilässä.
Kyllähän se "pussihousumenttaliteetin" omaavana harmittaa, ettei noita säilötä ja kunnostella enemmän alkuperäisyyden ehdoilla, mutta kyllähän siinäkin raha aika paljon merkkaa; monesti halvemmaksi tulee korjailla Cruiseria juuri ja juuri katsastuksen läpäisevälle tasolle ja ehkä rakennella sitä jonkun verran offi-tyyliseksi, kuin vaihtoehtoisesti yrittää säilyttää alkuperäisyys, joka esim. koritöissä maalauksineen kaikkineen kustantaa moninkertaisesti, puhumattakaan osien tilailusta ympäri maailmaa...

Tuo ulkomaille myyti lienee ihan yksinkertaista matematiikkaa, jos saat autostasi parhaassa tapauksessa kymmeniä prosentteja enemmän, suurin osa ei varmaan paljon tunteile, kysymyshän on kuitenkin vain auton myynnistä esim. Hollantiin, ei mökkitontin myynnistä Venäläisille :wink:

Noita juttuja just ite oon miettinyt, kun taitaa tuon keltaisen pick-up 45:n kohdalla into ja resurssit olla sen verran loppu että joutas myydä. Kävi kyllä mielessä, että laittaisi ilmoituksen ulkomaisille sivustoillekin, ihan vaan testimielessä :roll: .
BJ75 1987
# 274
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

Kyllähän osa noista cruisereistaki on niin mätiä et parempi purkaa vaa osii, just hain bj-75:sen akselin viikonloppuna ja kyllähän se auto oli jo aivan loppu rungolta ja korilta, hakee jostain saharasta tännne paremman yksilön.
Mutta tosiaa tuo ns.valmiitten autojen purku offipuolella ihmetyttää, ehjiä latteita jotka palotellaa ja koppa/runko päätyy yleensä paalii.
Tottahan on et monilla pyynti on järkyttävästi ylikanttii, ainaki omasta mielestä koska osien hinta tippuu siinä vaihees ku ne on asennettu ja käytettyjä.
Mutta johtuuko siitä et vehkeissä on sellasia virityksiä ettei uskalleta myydä kokonaisena, vai tuleeko perus suomalaisen luonne esii eli kateus, jollaihan voisi olla hauskaa sinun tekemällä autolla...
Riisuis varusteita ja myis auton silti kokonaisena ja ajokuntosena nii seki vois olla myyjän kukkarolle hyvä vaihtoehto.
Jos itellä olis rahaa harrastaa isommalla rahalla ja olis tarkoitus tehä joku entisöinti rojektin tapanen niin hakisin aihion jostai ulkomailta, esim. Tuntuu et toi dubain aavikko on oikee pursuaa 40-sarjalaisia :)
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
mipul
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2008 7:28 pm
Paikkakunta: liminka

Viesti Kirjoittaja mipul »

No ei ne asiat ole niin mustavalkoisia kuin äkkiä ulkopuolelta vois luulla.Omaa kilpuria en edes yrittänyt myydä kokonaisena kun tiesin ettei siitä kukaan maksa järkevää hintaa,osina vaan saa enemmän.Kyllä suoraan sanottuna vitutti paloitella auto johon on käytetty aikaa,rahaa ja rakkautta.Tuon rovin kun aikanaan hain Mikkelistä niin moni sen täällä meilläpäin tuomitsi paaliin,se oli yksinkertaisesti niin mätä ja puutteellinen.Mutta tuhansia tunteja myöhemmin se oli jo leimassa,kaikki muutokset otteessa ja pientä menestystä tuli jopa kilparintamalla vaikka sillä annettiin 1000kg etua Suzukeihin.Niin miksikö sen sitten purin?Koska alkuperäinen Suunnistus cuppi meni vituiksi katkerien kusipäitten takia.Ja lopuksi,jos yhtään lohduttaa niin kilpurin osilla on elvytetty liikenteeseen ja takaisin kilpiin 2kpl:tta BJ42:sia.Yksi BJ40:tä ja yksi BJ:45:nen.
Avatar
Ylikessu
Viestit: 137
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 9:13 pm
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Ylikessu »

Tosiaan paljon Cruisereita menee purkuun, osa ehkä pienellä laitolla ajoonkin varmaan.
Ei tuo purkaminen niinkään haittaa jos aihio on niin mätä ettei asiallisesti saa enää korjattua. Eniten kuitenkin harmittaa noista puretuista että jos osat ei mene kaupaksi 1-2kk aikana niin laitetaan PRÄSSIIN ja KILOTAVARAKSI EHJIÄ KÄYTTÖKELPOISIA OSIA!
Kilpureiden purku on ymmärrettävää jos autoon on laitettu kottikärryllinen rahaa niin purettuna niistä edes jotain saa takaisin, kokonaisena myydessä melkein ilmaiseksi saa antaa jos sitäkään.

Itse arvostan alkuperäiseen asuun korjattua ajokkia eniten, customoinnit ei miellytä silmää ollenkaan.
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Joskus niitä romuja on vaan pakko vähentää tontilta. Jos joku purkaa vanhan purkukuntoisen Cruiserin ( tain minkä tahansa muunkaan auton ) ja myy siitä osia tarvitsijoille, sen sijaan että:

A) ottaa siitä itselleen yhden toivottoman ja ylimääräisen projektin muiden rinnalle tietäen että se tule koskaan valmistumaan tai

B) laittaa koko auton sellaisenaan paaliin, kuten varsin monelle ns. tusina-autolle tällä hetkellä käy,

niin mielestäni se osien myyminen on näistä se paras vaihtoehto. Silloin kaikki saavat jonkunlaista hyötyä asiasta.

Totuus on kuitenkin se, että aika suuri osa näistä Cruisereista on niin tolkuttoman mätiä, että niitä ei ole mitään järkeä yrittää pitää kunnossa, ellei todellisesta entisöinnistä ole kysymys.

Mulla on ollut HJ:n ovi nyt tuolla myyntipalstalla nyt kuukauden tyrkyllä 0,5€ hintaan (saa ilmaiseksikin) ja kukaan ei ole ilmoittanut sitä ottavansa, vaikka sitä ei olekaan pakko hakea heti. Pelastakaa nyt joku tämä ovi, ennen kuin menee oikeasti romukuormaan. Löytyy myös joku takaovi, en muista kumman puolen. Sen saa kaupan päälle. Ja tankin. Nämä on "ehjiä ja käyttökelpoisia" osia, mutta menevät kyllä paaliin kun eivät kellekään kelpaa.

Yleisesti: Tuossa pihalla tai tallissa ne purettujen autojen osat ovat koko ajan silmissä tai tiellä, niin jonkunlainen takaraja pitää niiden makuuttamiselle olla.

Ovista ja tankista: Kesään mennessä lähtee muutkin metalliromut tontilta, nämä menevät samalla...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä mä sen oven hakisin jos tietäisin että käynkö siellä vaasan seutuvilla lähiaikana :roll: ettei ny tarvii roskiin heittää...
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Ovi on sun. Hae kun ehdit.
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Cruisereita ei oo tarvinnu vielä purkaa palasiksi, mut just heitin metalliromuun -05 king cabin suorat ja ruosteettomat ovet laseineen ja hyvät etulokarit+etupuskurikin meni siinä sivussa.

Ei vaan kukaan puoleen vuoteen ole ostanut...

Suuri ongelma myydä, kun uusia lokareita saa kahella kympillä jne...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
möttis
Viestit: 366
Liittynyt: To Touko 14, 2009 4:21 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja möttis »

http://matiask.pictures.fi/kuvat/201403 ... /_full.jpg

Tämän meinasin ensin purkaa, mutta päätin, että teen tällaisen:

Kuva

Olis retee ja ehkä hauskakin.
Matias Kotkasaari 050 3373240
HJ60 -81 Camry ke11 automaatti -86
HJ60 -81 Volvo XC 60 -14
HJ45 -78 Pappatuna -78
HJ45 -80 Pappatuna -76
BJ40 -76
FJ55 -79
#456
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

No mulla on vähän toisenlainen ongelma noiden cruisereiden kanssa...viime vuonna ostin käyttikseksi HJ61:n ja se oli täys pommi. Viis kuukautta ajoin ja sit loppu leima - kaikki rahat oli menny autoon ja auto jäi seisomaan. Lainaa maksellessa alkoi yhä enempi v1tuttaa moinen härveli ja sainkin sen sitten myytyä onneksi. Viides cruiserini, kaikista huonoin ja isoin paha mieli.

Pojille annoin jokunen vuosi sitten jo valmiiksi kohtalaisen pehmeän HJ60:n peltoautoksi tutustuttaakseni heitä maastoautoilun jaloon harrastukseen - auto kun oli jo oikein vanhan lain mukaisesti kilvetön. Mutta nää jätkät olikin kaikki varustettu "täysiä mennään ja pellit ruttuun" -geeneillä niin jälki oli sen mukaista. Ja sit kun oli jotain rikki niin into loppu siihen - ei mitään hinkua korjaamiseen. Lopuksi jo maatalouspuolen ammattikoulua käyvät kossit kiitti ajamalla koneen lämpöiseksi (en tiedä kuinka lämpimäksi) ja hävittämällä avaimet. Kannusta siinä sitten harrastukseen. Prkl! :evil:

LavaBJ:n liikkuu sentään pihalla ja onhan se ihan ok, mutta vain 2/3 koneella... :( Leimattomuus on varsin vähästä kiinni - ruostevaurioita siellä täällä ja jarrujen säätösysteemi yhtä rautaa putkien kanssa. Se on -84 ja ajettu noin 250 tkm eli ei paljon paskaakaan. Nyt kun yhdellä autolla (=Peugeot) on meidän perheessä kärvistelty taas kohta vuosi, niin jo päästin mieleen, että pitäiskö toi BJ vaan yrittää liikenteeseen. Aurankin jo otin kesäksi pois...
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

Tuota pick-uppia elä anna pojille särettäväks, tuo vaikka lahtee se trailerilla nii vaihetaa kone siihe ja hitsataa ja haetaa kilvet siihe tosta konttorilta nii voit ajaa sillä ja pösön viedä torille myyntii ;)
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Vastaa Viestiin