Kuva Kuva

BJ-42 & BJ-75 jakolaatikoiden eroista

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
ajomies
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Ingå

BJ-42 & BJ-75 jakolaatikoiden eroista

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Olis tarkotus asentaa bj-75:n (näin oletan alkuperän olevan) 5-vaihteisen päälaatikon perään bj-42:n jakolaatikko, joka irrotettu 4-vaihteisesta päälootasta.

Onko palstalaisilla kokemusta yhteensopivuudesta? Yritin söörtsillä hakea osumia, muttei aivan suoraa vastausta löytyny.

Ajattelin että tiedustelen vielä ennenku rupea irrottamaan tota vielä autossa (bj-45) kiinni olevaa jakolaatikkoa.. silmäilemällä näyttivät olevan samanlaisia lukuunottamatta 42:n kakssuuntasta ulosottoa.
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Minkä ikäiset vehkeet? Eikö 75:n ole nappinelikolla?
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Joo. Meikä repeili ton kanssa ihan riittävästi taannoin. BJ75 vaihdelaatikon häntä joka menee jakovaihteistolle on erilainen boorituksen pituudessa. Aiheuttaa sen että BJ42 jakovaihteiston ensimmäinen ratas ei mene tarpeeksi syvälle. Met ratkasimme ongelman sorvauttamalla rattaasta booritusta pois sentin verran suunnilleen. En tiedä onko BJ75 malleissa joitain kausieroja vaihteistoissa.

Tossa jotain juttua sorvauksesta http://forums.offipalsta.com/showthread ... ht=sorvari

PS. Jakolaatikot ovat aivan erilaisia vaikka näyttävätkin silmäilemällä samanlaisilta. Rattaat eivät mene keskenään ristiin jne. Helpoin tunniste on mitata keskimmäisen tuplarattaan tapin halkaisija... Näkyy selkeesti jakovaihteiston keskiosan huitteilla ja on kiinni sellasella rautalipareella.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
ajomies
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Ingå

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Vehkeiden iästä ei ole juuri mitään hajua, muutakun että hyvin on sisäänajettuja ja kultaiselta 80-luvulta. Tuo mun autossa oleva oletettavasti 75:n loota on keppivalinnalla. Lueskelin jostain että näitä on ilmeisesti useampaa mallia.

Harmillista jos/kun näin on kuten SS mainitset. Tuo 42:n jakis oli ajatuksissa heittää auton alle, on melko vähillä kilometreillä ja hyvässä kunnossa. Nyt paikallaan oleva jakis ei anna enää eilisen jälkeen vapaata eikä isoapuolta. Keppi kyllä liikkuu.. jotain irronnu jakiksen sisältä siirtäjästä. No, täytyy joka tapauksessa avata ja kattoa ja mittailla samalla, jos sittenkin onnistuis naittaminen . :wink:
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oonko ymmärtäny väärin, ku oon siinä uskossa että alkuvuosien 4-vaihteisen J6:n ja J42:n (ja ehkä J75) lootat ois keskenään vastaavat (pääloota H41 vai oliko se H42) ja sitte ne 80-luvun loppupuolen J6:n ja J75:n 5-vaihteiset (pääloota H55) taas vastaavasti samanlaisia. Tuo välipyörän akselin halkaisija muuttuu vissiin 4-vaihteisessaki jossain vaiheessa, mutta jakis ei silti menis sisuskaluiltaan ristiin 5-vaihteisen kans.

Nää on sitte kuultuun ja luettuun pohjaavaa mutua lähinnä...

Kuultua on myös että sinänsä täysin vastaavien eri ikäisten "saman" laatikon sisuskalut voi olle erilaiset.

Muoks: voi olla, että rattaissa, boorituksissa jne on eroa, mutta tuo siirtäjä ois sopiva...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Etnoo väärin luullu HJ60setä... Alkuajan HJ60 ja BJ42 jakovaihteistot on samanlaisia. 75 elämästä tiän vain ton tapauksen joka sattui itselle kohdalle. Niiden vaihteistoista en tiedä kovin hirveästi. Ja on noita laatikoita ja jakiksia samoilla numeroilla keskenään mutta niissä on silti eroa toisinaan erilaisissa osissa...
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Vastaa Viestiin