Sivu 1/1

bj40 hehku oikosulussa( korjattu, nyt akuissa vikaa)

Lähetetty: Su Joulu 19, 2010 10:46 pm
Kirjoittaja Erion
Autossa oli maa piuha viikon irti. Piti lähteä ajamaan niin laitoin sen maapiuhan kiinni ja aloin hekuttamaan. Ei mitään eloa. Kaikki pimeänä. No katsoin akkuja ja ne olivat päässeet jäätymään. No akut irt ja sisään sulamaan. Latasin ne ja nyt jännitteet 12,56 molemmissa.

Laitoin ne takaisin autoon ja piuhat kiinni, mutta viimeistä maa piuhaa laittaessa kipinöi oikein urakalla, kun hipaisikin akku kenkää. Pähkäilin että joku laite päällä/oikosulussa.

Tutkin vähän laitteita ja huomasin että kun irroittaa piuhan hehkutulppien virtakiskosta niin auto ei ole enää oikosulussa. Olisiko releessä vika vai missä? Jos vika releessä niin pystyykö relettä jotenkin kunnostamaan kotikonstein?

Jos jollain vinkkejä niin kertokaa toki.

Lähetetty: Su Joulu 19, 2010 10:55 pm
Kirjoittaja eero
Mulla muutama vuosi sitten jumi 42:ssa hehku päälle ja valokatkaisijan alapuolella oleva vastuslanka oli jo tosi keltainen ennenkuin hanskalootan alta kerkesin liikauttaa johdoista hehkun relettä jolloin napsahti käret toisistaan irti. Otin sen releen irti ja taivuttelin kannen haitat sivulle ja hioin 1000 paperilla kärjistä karstat pois sillai että hiomapaperi väliin ja toista kärkeä sormella painaen paperia vasten ja paperia liikuttaen, sama toiselle kärjelle hiomapaperi toisinpäin. On pelannut siitä lähtien, en tiedä onko 40:ssä erillainen mutta tuohon tepsi.

Lähetetty: Ma Joulu 20, 2010 10:46 am
Kirjoittaja Erion
Ahaa, eli releen saa avattua. Pitääkin tuo tarkistaa ensimmäisenä.

Lähetetty: Ma Joulu 20, 2010 10:10 pm
Kirjoittaja komk
Hehkurele osaa jäädä jumiin noissa.
Boksi auki ja putsaa kärjet.

Itte oon opetellut kuuntelemaan, että irrottaako rele kun hehkuttelee.

Lähetetty: To Joulu 23, 2010 9:16 pm
Kirjoittaja Erion
Avasin boksin ja putsasin kärjet. ei ainakaan ole enää oikosulussa. Katsoin yleismittarilla. Kiitos vain paljon vinkeistä.

Auto vain seisoo edelleen ,koska akut jotka sulatin ja latasin menivät uudelleen jäähän. 12.56v oli jännite molemmissa. Pari päivää pakkasessa auton nokalla, ja piuhat koko ajan irti niin jäätyivät uudelleen. Pystyisiköhän noita mitenkään elvyttämään vai pitääkö mennä akku kauppaa? Ovat vain suht tyyriitä niin ei viitsisi heti ostaa uusia jos nuo saisi vielä kuntoon. Nyt akuttaa!!!!

Lähetetty: Ma Tammi 03, 2011 2:00 pm
Kirjoittaja JF
Mahtaakohan akuissa olla tarpeeksi rikkihappoa? Ominaispainomittarilla voi tuon tarkastaa, jos akut ovat huollettavaa mallia (kuusi avattavaa korkkia kussakin).

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2011 6:39 am
Kirjoittaja Antsa
12,56 Volttia kuulostaa meikäläisen korvaan yhdeltä oikosulussa olevalta kennolta.

Eli varsinkin jos ovat olleet jäässä.

Ladatussa akussa pitäisi olla yli 13 volttia jos se on ehjä.

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2011 7:45 am
Kirjoittaja OPA
Kyllä uudessa akussa täysi varaustaso on pikkasen alle 13V, eli ei ole kenno oikosulussa.

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2011 12:23 pm
Kirjoittaja hj60
Mun mieleen on jääny semmonen oppi, että 12,5 V tulkitaan jo tyhjäksi akuksi, lähellä 13 V ollaan ku akku on täys. Nämä siis kuormittamattomia jänitteitä.

Ja aina ku kenno menee oikoseen, putoaa pelistä se rapiat pari volttia, eli yhen kennon jännite...

Yhessä firman autossa oli melko uuet akut ihan kyykyssä, toinen oli alle 9 V. (Kaks akkua rinnankytkennässä,mitattuna kaapelit irti.) Latausjännite oli kuitenki 13,8 V. Kiikutettiin ne takasin akkuliikkeeseen, jossa mittas ominaispainot ja sano että nää on ihan tyhjät, hän laittaa vuorokaudeksi kunnon laturiin niin katotaan. Akut oli kunnossa, laturi oli antamastaan jännitteestä huolimatta sökö...

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2011 7:24 pm
Kirjoittaja Antsa
Joo jos juuri on akku otettu laturista niin jännite on yli 13 volttia,ja laskee johonkin 12.9 tms.

Mutta jos siellä on 12.56 jännite ja akut on jäässä niin kyllähän ne on silloin sököt,tai siellä ei ole nestettä,eli vettä tarpeeksi.Ja jos ovat jäätyneet niin silloin kennot saattavat käpristellä jolloin voi kenno mennä oikosiin.
Se happohan ei sieltä häviä ellei akku ole ollut alassuin.

Ja jos kenno on oikosissa kun sitä ladataan niin muut kennot latautuvat yli, jolloin mittari kyllä näyttää yli 12 volttia mutta paukkua ei siellä ole.

Nämä nyt on ulkomuistista,ja omasta kokemuksesta jos jollain on tuoreempaa akku tietoa niin antaa palaa fränk.

Ja tosiaan se latausjännite saattaa näyttää mittarilla ihan hyvältä jos siellä on diodivika,tai kenttä käämistä yksi vaihe pimeänä,jolloin sieltä tulee kenties sykkivää tasavirtaa,tai jonkun vaiheen vaihtovirtaa,eli plus 13.8 volttia seuraakin - 13.8 volttia jolloin kyllä joku mittari näyttää jotain mutta akku ei lataudu,ja saattaa radiostakin kuulua jos jotain(tosin nykymusiikista ei aina voi sanoa tuleeko levyltä vai laturista).

Lähetetty: Pe Tammi 07, 2011 11:52 am
Kirjoittaja Erion
Ajoin autolla muutaman sadan kilometrin reitin ja yritin olla käyttämättä pitkiä valoja ja puhallinkin oli vain ekalla nopeudella.
Nyt on auto toiminut ihan okei. ei ole vetänyt akkuja jäähän sen jälkeen. Tosin ei ole ollut kovia pakkasiakaan. Täytyy jostain vielä saada ominaispaino mittari lainaan niin pääsee tuonkin tarkistamaan.

Lähetetty: Pe Tammi 07, 2011 9:53 pm
Kirjoittaja Antsa
Ja lataa ne akut 12 V ja rinnan kytkettynä vaikka viikonlopun yli pienellä virralla niin menee ne elektronit tasan...

Sitten jos jaksaa harrastella niin voihan ne yrittää hapottaa uudelleen. En kyllä muista miten se tapahtuu mutta kai jostain siihenkin ohjeet löytyisi.

Sillä ominaispaino mittarilla selviää ne kennojen väliset erot.