Kuva Kuva

LJ:N NELIVETO

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

perttu.kauppinen
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 7:55 pm
Paikkakunta: Kannonkoski

LJ:N NELIVETO

Viesti Kirjoittaja perttu.kauppinen »

Eli neliveto ei toimi mutta jotain siellä tapahtuu kun valo syttyy jasammuu kun napista painaa. Eli kysyisin minkälainen systeemi siinä nelivedossa oikein on ja onko siihen kellään kuvia ja ohjeita miten sellanen korjataan vai kannattaako edes ruveta yrittämään. Elikkäs selventäviä vastauksia arvon raati
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Ja napalukot on varmaan väänetty "LOCK" asentoon?Nimittäin neliveto toimii vaan jos navat on kiinni
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

ja nuo napalukot sijaitsee etupyörien keskellä sivulta katsottuna..
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

hih, ja etupyörät on sielläpäässä autoa jossa on myös moottori..

tosisaan, eli ainakin alipainesiirtäjä liikkuu jos valo syttyy.
-onko etu kardaani paikoillaan, vaiko pöllitty? siis jos napalukot olet kääntänyt lock asentoon eikä toimi.
- oisko toinen etu vetareista poikki tms.

tosta läjän hommista en tiedä, hj:ssä kun nappia painaa nii alipaine nykäsee siirtotankoa ja 4-veto kytkeytyy. Valo ei syty, mikäli tanko ei liiku. Eli luulisi sen puolen olevan kunnossa. Käy kurkkaamassa siellä auto alla onko etukardaani paikoillaan, laita napalukot päälle. Jos ei kytke niin esim pikkupuolelta saattaa olla jotain rikkoontunut.

Mites keula ilmassa (ja renkaat) jos vaihde on päällä ja nappikset kiinni, pyöriikö rengas silti? entä toiselt puolen, mikäli niin vetoakseli voi olla poikki.
perttu.kauppinen
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 7:55 pm
Paikkakunta: Kannonkoski

Viesti Kirjoittaja perttu.kauppinen »

Vaikka en paljon tiedä niin kyllä silti sen verran että rassailtu on jo montulla ja kardaani löytyy ja pyörii auton seistessä ja nelivedon ollessa päällä jaon kokeiltu myös mäessä jauhattaa tyhjää eikä kardaani pyöri. että jotain mätää täytyy olla laatikon sisäpuolella
Antakaahan lisää selventäviä vastauksia!!!!
Vai pitääkö sitä taas lähteä sinne he....in kalliiseen toyotan liikkeeseen.
nehän kynii pers aukisen hengiltä heti jo ovella.
Nii ja kyllä on jonkin lainen pers tuntuma kyseisestä kulkineesta kun olen koko pienen ikäni sillä ajanu ja niin meinaan ajaa myös tästä eteenkin päin
kun kaikista autoista ei vaan millään saa LANDCRUISEREITA
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Ja oliko ne navat LOCK asennossa? :wink:
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

meneekö sinne siirtäjään (pikkupuoleen) sellaiset kaksi putkea? eli juuri ne alipaine systeemit. Meinaan jos ottasit toisen liitoksen auki ja kokeilisit sitä nappia, näkis ainakin että syttyykö nappiin valo alipaineen tulemisesta vaiko syttyykö se pelkästään napin painalluksesta.

Sitten varmaan vois avata sen kannen siitä pikkupuolesta (jus se minn ne putket tulee) ja ottaa sen alipainekalvon pois paikoiltaan. koska nyt ilmeisesti se kytkentätanko tai mikä perkule se onkaan nimeltään, ei liiku. Onko se poikki tms. Jos sieltä sisältä koittais sorkkia ja liikuttaa tankoa käsin niin näkis liikkuuko se. Jos toimii niin vikahan ei ole siinäkään mekanismissa.
Tällöin voi olla mahdollista että Isolta puolen ei voima siirry pikkupuolelle, jos siellä on napsahtanut poikki jotain....

Löytyykö mistään räjäytyskuvaa tuosta laatikosta,, niin sen perusteella vois tuumia enempi.
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Mä en kyllä epäile etteikö ikänsä LJ:llä ajanut tietäis mitkä on napalukot ja missä asennossa ne pitää olla.

Alipainekello liikuttaa siirtäjätappia, jonka liike kytkee valon päälle. Tappi liikuttaa siirtäjähaarukkaa joka taas holkkia joka kytkee vedon etupäähän. Jos olisin kova lyömään vetoa, löisin vedon siirtäjähaarukan tai/ja kytkentäholkin vaurion puolesta.

Jakis purkuun vaan, ei oo erityisen paha homma. Ja sen jälkeen kyselemään josko jollakin olis rikkoutuneiden tilalle ehjiä osia tai vaihtoehtoisesti "uutta" jakista. Purkamaan sen joka tapuksessa joutuu myös vaihtaessa.
perttu.kauppinen
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 7:55 pm
Paikkakunta: Kannonkoski

Viesti Kirjoittaja perttu.kauppinen »

Joo kyllä se valo syttyy kun letkun laittaa paikoilleen ja sammuu kun ottaa pois. eli voisko joku vielä selventää minkälainen homma on ottaa jakis irti vai kannattaako ottaa koko vaihde laatikko saman tien ja monttu ois käytössä että se ainakin auttaa melko pirusti
pulu
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 9:00 pm
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja pulu »

mul ei läjäs toi etuperä vetänny,niin syyksi paljastui vääntyny siirtäjä,joka oli mutkalla ja sinertyny eli lämpösenä oli käynny,en tiedä miten se oli siihen kuntoon saatu,mut sen vaihdon jälkeen rupes rokkaan!
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

LJ:n jakis on ns. split case, eli halkeaa keskeltä. Ensin kaikki kuoren takaosaa pitelevät pultit auki (en nyt muista montako), sen jälkeen takakuori pois ja sen jälkeen sisuskalut tulevatkin "syliin". Etukuori on muistaakseni kolmella? pultilla kiinni pääaskissa ja etuvedon kytkentäkamat tulee etukuoren mukana. Ei ole kovakaan homma, varsinkin jos monttu siis käytössä. Päävaihteistoa ei syytä irroittaa.
Lcruiser
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 1:34 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja Lcruiser »

Ei sitä etu puolta tarvi ottaa irti ollenkaan. molemmat kartaanit pitää irrottaa siirto holkki ja siirto haarukka löytvät siitä osasta mistä etu kardaani lähtee. Tein elokuussa saman remontin omalle läjälle, oli siirtohaarukka ja holkki kulunut melko loppuun, osat saa Tamgearsilta vai mikä se oli ovat alkuperäis osia,laakerit holkit ja tiivisteet noin 400 €.Oli kohtalaisen helppo hommeli , ja kyllä se vika melkein täytyy siellä laatikossa olla koska 4wd merkkivalo ei syty jos siirtohaarukka ei liiku eli haarukka liikkuu mutta hilut on kulunut tai särkynyt jottei kytkeydy.
antti autoilija
Vastaa Viestiin