Kuva Kuva

Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Tulipa tuossa yhden kaverin kanssa keskustelua siitä, että mikä on syynä, ettei hojoja muutoskatsasteta "retkeilyautoiksi" tai matkailuautoiksi (Eikö 190 korotettava saksalaismallinen telttakatto kelpaa?)? Eikös nämä safarit ole mitä suurimmassa määrin matkailua tai retkeilyä? Eikö ole aika hullua muuttaa kaikki Suomen hojot huoltoautoiksi?

Oks' tietoo?
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Suomeen vois perustaa uuden autotyypin "Safariauto", jossa tulee olla tietty määrä varusteita mukana.

neliveto, vähintään 35" renkaat, HiLift, lapio, vararengas, LA-puhelin, jne...
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Heh..ihan veikeä idea! Mobilessa olen muutaman kerran törmännyt moiseen, tais olla sellanen leiriytyessä nostettava "haitarikatto"-toteutus. Luulisi, että olisi aivan sama millä tavalla sisäkorkeusvaatimuksen täyttää.
Olisiko palstan omalla diplomikatsastajalla asiaan vastausta?
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Matkailuautoksi/retkeilyautoiksi katsastettuja autoja on tuolla nettikaravaanin puolella vaikka muille jakaa, niitä on tehty mitä erilaisimmista pakuista. (esim. tuossa: http://www.nettikaravaani.com/1228774)

Eikös ajoneuvolakiin (tai johonkin lakiin) tehty äskettäin joitakin muutoksia, jotka mahdollistaisivat tietyn ikäisten autojen muuttamisen retkeilyautoiksi.

Jos näin olisi saisi maastoautostakin aivan käyttökelpoisen retkeyauton. Meikäläiselle tuollainen retkeilyautoksi muutettu iso maasturi, HJ tms olisi enemmän kuin kätevä; kalastus- ja metsästyskamat laatikkoihin auton sisään ja menoksi.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Oho! Tuo esimerkkisi ajoneuvo ei todellakaan ole sisäkorkeudeltaan matkailuauton vaaditut 190 cm. Ilmeisesti retkeilyautoissa ei ole moista vaatimusta. Onko kukaan löytänyt virallista tietoa retkeilyautojen varustemääräyksistä?
tomas
Viestit: 4
Liittynyt: To Syys 21, 2006 8:47 am
Paikkakunta: Ähtävä

Re: Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto

Viesti Kirjoittaja tomas »

Kimble kirjoitti:Tulipa tuossa yhden kaverin kanssa keskustelua siitä, että mikä on syynä, ettei hojoja muutoskatsasteta "retkeilyautoiksi"

Olen itsekkin miettinyt tuota...
Pikkuveli muutti sen MB Vito pari vuotta sitten, ja se
ei ollut mitään ongelma.

Näyttää valitettavasti siltä että maasturit eivät kelpaa:
http://www.ake.fi/pdf/ATT3-2004.pdf

---------------------------------------
Verollisen matkailuauton vaatimukset

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M -
luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa
on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat
varusteet:
a) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
c) keittomahdollisuus ja
d) säilytystiloja
Näiden edellytysten ei voida katsoa täyttyvän
tavanomaisten farmarimallisten henkilö-, maastohenkilö-
ja tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta täydentämällä.
Matkailuauton on oltava rakennettu ja
varustettu matkailukäyttöön.
Istuimia ja vuoteita pitää olla vähintään kahdelle
henkilölle. Matkailuautossa on oltava myös kunnolliset
säilytystilat vaatteille ja matkailutavaroille sekä keiittomahdollisuus.
---------------------------------------

ks. myös
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=31850


Tomas
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Kimble »

tomas kirjoitti: Näiden edellytysten ei voida katsoa täyttyvän
tavanomaisten farmarimallisten henkilö-, maastohenkilö-
ja tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta täydentämällä.
No voihan kyrsä. Pitäisiköhän tuo uskoa. Ei kyllä ole järkevimmästä päästä.

Mitenkähän suhtautuisivat jos Saksasta kyöräisi offipalstallakin mainitun "expedition"-mallin, menisiköhän matkailuautosta?

http://www.mobile.de/SIDsutKB05sV3lwyEc ... 263956908&
Viimeksi muokannut Kimble, Ke Heinä 18, 2007 8:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Näiden edellytysten ei voida katsoa täyttyvän
tavanomaisten farmarimallisten henkilö-, maastohenkilö-
ja tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta täydentämällä.
Ja tuostahan voi luistaa jos on pakettiautoksi tai maastopakettiautoksi rekisteröity HJ :lol: Vai voiko? :oops:
railai at surffi.net
apiaani
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 8:32 am
Paikkakunta: Panelia

Viesti Kirjoittaja apiaani »

Mites muute kun tehdään esim. HooJiista lava-auto? Siis henkilöautorekkarissa olleesta. Täytyykö siitä tehdä huoltoauto, vai saako ihan pakettiautoks?
SLCK #405
Avatar
Jani77
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 11:52 am
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani77 »

apiaani kirjoitti:Mites muute kun tehdään esim. HooJiista lava-auto? Siis henkilöautorekkarissa olleesta. Täytyykö siitä tehdä huoltoauto, vai saako ihan pakettiautoks?
Käsittääkseni saa pakettiautoksi, lavanpituus pitää olla n.180cm. Korjakkaa jos oon väärässä
SLCK # 413
HJ61 -87
040 500 7316
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Nykyään riittää 175 senttiä lavan pituudeksi, TAI lavan pinta-alan on oltava vähintään 2,25 neliömetriä. Jälkimmäinen siinä tapauksessa jos pituusvaatimus ei täyty...
Rölli
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 5:25 pm
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Rölli »

Mut tossahan sanotaan et VARUSTUSTA TÄYDENTÄMÄLLÄ. Eikös se ole jo suuremman luokan muutos jos sellasen haitari katon laittas? Ei se ainakaan mun mielestä ole mitään varusteiden täydentämistä...

Ja muistanko nyt ihan väärin mut eikös maastureista ole tehtykkin noita retkeilyautoja joskus? Muistelen et siitä oli jossain tv:n auto-ohjelmassa juttuakin joitakin vuosia sitten.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Rölli kirjoitti:Mut tossahan sanotaan et VARUSTUSTA TÄYDENTÄMÄLLÄ. Eikös se ole jo suuremman luokan muutos jos sellasen haitari katon laittas? Ei se ainakaan mun mielestä ole mitään varusteiden täydentämistä...
No vähän sama fiilis mullakin kyllä on. Ja kyllä ainakin hojoilla retkeillään ankarasti.

Miten muuten on, saako nykyautoissa tai muutoskatsastetuissa autoissa olla penkit sivuttain vastakkaisilla seinillä samaan tyyliin kuin esimerkiksi joissakin BJ 40:ssä on siellä takalaatikossa? Jos penkit saisi laittaa siten, olisi varmaankin mahdollista järjestää esimerkiksi hojoon kaksi makuupaikkaa reunoille ja reitti keskelle. Nykyiset hojojen omistajat: kuinka pitkästi on hojon takaluukun sisäpinnasta etupenkin selkänojaan? Mahtuuko sinne 180 pitkästi jotakin suoraksi?
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

2 metriä x 1,2 metriä kokonen sänky menee kivasti hoijakan taakse :D Polvet suussa tosin... Mutta ainakin 1,85 metristä sohvaa olen vaivatta kuskaillut
railai at surffi.net
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Katselin taas noita myynnissä olevia HJ:ta. Jo se nyt on prkl että useimmat myytävät HJ:t on rekisteröity 2h huoltoautoksi.

Tietääkö kukaan mitä maksaa muuttaa takaisin hlöautoksi tai joksinkin muuksi (toivottavasti "retkeilyautoksi" eli matkailuatuoksi)....
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vastaa Viestiin