Kuva Kuva

Letkulämmitin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mp71
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 10:47 am
Paikkakunta: joensuu

Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja mp71 »

Eli letkulämmitin (1500w)olis tarkoitus laittaa HJ61:een.Osaisko joku neuvoa sille hyvän paikan jotta se pelais mahdollisimman tehokkaasti?Helpoin ois laittaa vaan lämppärin letkun väliin mut jostain luin että tulo vesi pitäs ottaa mahdollisimman alhaalta,liekkö vaikutusta kiertoon?
riku
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja riku »

Jep! Mulla on toi vastus alavesiletkussa ja pelittää ihan ok.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

mp71
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 10:47 am
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja mp71 »

61:ssä tuohon kohti lohkoa tulee turbolta vesiputki banjoliittimellä.Ehkä
siihen vois viritellä jonkun t-kappaleen,on vaan niin ahtaan näköinen paikka että tarvis vissiin turbo irrotella.
riku
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja riku »

Tossa kuvan asennuksessa idistä,täytyypi laittaa mietintämyssy päähän mutta miks muuten toi kiertovesipumppu, ku eiks se ota kylmiä alhaalta muutenkin :idea: :?:
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kiertovesipumppu on ihan siksi että tyhjäkäynnillä vedenkierto paranee. Syylärin edessä on alkuperäinen kaihdin. Talvella kaihdin kiinni ja tarkenee. Pumppu nimen omann pumppaa sen veden sinne lämppärille....

Hmm tuo lohkon alareunassa oleva möykky on lohkolämmitin ja sähköinen kiertovesipumppu on tuossa kannen ja lämmityslaitteen välissä rintapellissä.

Alhaalta kylmää vettä. Se lämpenee ja nousee kanteen. Kannesta se menee takas lohkon alareunaan josta vastukselle. Tuohan on vapaakierto. :lol:

-Jussi-
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

itelläni on haaroitettu lämmpärin kennolle menevästä tai tulevasta (en ole sen kummemmin tutkinut oli jo kun auto tuli mulle ) ja lämmitimeltä menevä lämmin vesi menee lohkoon ilmeisesti (en ole sitäkään sen kummemmin katellut) ja lämmitin ite on runkopalkin päällä oikealla puolella. tarkotus laitttaa viikon lopun aikaan webasto tuon lämmittimen tilalle täytyy tutkia sit ne letkujen tulot ja menot. niin kulkine on hj61
mp71
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 10:47 am
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja mp71 »

Jos viitsit laittaa tänne sit tietoa niin tulis valaisua vähän asiaan,välttäs harjoitus kytkennät.Pähkäilin mielessäni että jos sen haaroittaa ennen lämppärin kennoa niin se vois ehkä vaikuttaa veden kiertoon auton käydessä,vesi oikaseisi takaisin lohkoon ennen lämppärin kennoa.Oliko miten tehokas tuo letkulämmitin sun autossa tuolla kytkennällä?antoiko lämmityslaite hetikohta lämmintä startin jälkeen?
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

mp71 kirjoitti:Jos viitsit laittaa tänne sit tietoa niin tulis valaisua vähän asiaan,välttäs harjoitus kytkennät.Pähkäilin mielessäni että jos sen haaroittaa ennen lämppärin kennoa niin se vois ehkä vaikuttaa veden kiertoon auton käydessä,vesi oikaseisi takaisin lohkoon ennen lämppärin kennoa.Oliko miten tehokas tuo letkulämmitin sun autossa tuolla kytkennällä?antoiko lämmityslaite hetikohta lämmintä startin jälkeen?
1000w se on mut mun mielestä se ei oikein riittänyt näillä pakkasilla(-39 toissa yönä) ja kahden tunnin kello rivitalon lämmitys tolpissa mut laihemmilla keleillä lämmitti ihan riittävästi ja melkein heti alkoi lämmintä tulemaan sisällekkin.tuo mikä mulla on niin se on kalix ja siinä on kuulema termostaatti sisällä joka pitää veden 50 asteisena vaan.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

piti käydä kahtomassa ja ottamassa muutama kuva tuosta viritelmästä näin se on minulla ollessa ollut ja toiminut ihan ok
Kuva
eli tuossa näkyy mistä on otettu vesi lämmittimeen
Kuva
ja tässä on paikka minne se menee lämmittimestä,ei ole tietoa mikä on tuossa ollut alun perin vai onko se laitettu sit johonkin vesikanavaan suoraan
ja lämmitin ite on oikealla puolen runkopalkin päällä
Kuva
että näin minun hoijakassa
mp71
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 10:47 am
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja mp71 »

Paljon kiitoksia vaivannäkemisestä! :D :D Totta se on vanha sanonta,kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Wihtori
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Wihtori »

Tietääkö kukaan onko tuo Metsäsian ylemmän kuvan T-haara meno vai paluuletkussa?

itse olen tapellut tuon letkulämppärin kanssa(Defa 721)pari iltaa enkä saa vettä kiertämään,letkut lämpee kyllä mutta ei kierrä

veden otto on samassa paikassa kuin alemmassa kuvassa mutta T-haara on koneen etuosassa ja juuri siinä toisessa letkussa.
Asennusohjeen mukaan se pitäisi olla paluuletkussa
tässä ohje http://pdfdownload.tsone.info/pdf2html. ... images=yes

Jos joku on asentanut samanlaisen niin neuvot olis kivoja

auto on hj61 ja 12h-t
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

Wihtori kirjoitti:Tietääkö kukaan onko tuo Metsäsian ylemmän kuvan T-haara meno vai paluuletkussa?

itse olen tapellut tuon letkulämppärin kanssa(Defa 721)pari iltaa enkä saa vettä kiertämään,letkut lämpee kyllä mutta ei kierrä

veden otto on samassa paikassa kuin alemmassa kuvassa mutta T-haara on koneen etuosassa ja juuri siinä toisessa letkussa.
Asennusohjeen mukaan se pitäisi olla paluuletkussa
tässä ohje http://pdfdownload.tsone.info/pdf2html. ... images=yes

Jos joku on asentanut samanlaisen niin neuvot olis kivoja

auto on hj61 ja 12h-t
sehän on ihan selvästi siinä toisessa missä on se lämmityslaitteen ves hana, kumpi sit lie
mutta lämmmitin on toiminut tuossa ihan hyvin. tämmösillä ilmoilla kun nyt on ( +1 astetta )niin 2 tuntia kun lämmittää niin tulee jo lämmintä kabiniin kun laittaa yön jälkeen käyntiin
Wihtori
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Wihtori »

Sitä minäkin mietin että kumpi tuo hanallinen letku on,itse olettaisin sen olevan meno.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Tuli itellekkin tämäaihe ajankohtaiseksi, kun lohkolämmitin sanoi sopimuksensa irti.

Kysymys lähinnä tuohon lohkolämmittimen liittämiseen nestekiertoon. Jostain luin, että termarinkoteloon letkuhaaroitin anturinpaikalle ja toinen letkuliitäntä sitten tuonne lohkon kylkeen, jäähdytin nesteen poisto reikään. Kuka tietää mitkä kierteen ja millaiset haaroittimet noihin paikkoihin passaa. Valitettavasti en ite nyt pääse pirssiä tutkimaan.

Tuo edellä laitettu linkkikään ei oikein aukee?

Kulkine on siis HJ60 vm85
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Vastaa Viestiin