Öljyn paineista
Valvoja: Käyttäjä
Öljyn paineista
Vaihdoin tuossa HJ60:een öljyt ja suodattimen. Öljyiksi laitoin Nesteen diesel öljyä 10W-30:a. Olen vain ihmetellyt kun kylmänä öljyn paineet on ihan OK, mutta kun kone lämpiää paineet putoavat. Varsinkin tyhjäkäynnillä näyttäisi ettei öljyn painetta olisi lainkaan. Vaarallista? Mitä tehtävissä?
Omassa autossa ollut samoja viitteitä. Tosin autossa Kandallin öljyt.
Koko kesä ajettu ilman ongelmia vaikka paineet alle 2k rpm onkin alle 1/4 mittarinäytöstä. 1/4 osa on ohjekirjan mukaan minimi ok paineet.
Asiaan aikaisemmin vastauksia etsiessäni sain selville seuraavaa:
-öljynpainekello koneen kyljessä saattaa olla tiensä päässä. Eli paineet ok, mutta mittari näyttää liian vähän.
-mittari muusta syystä näyttää liian vähän.
-paineet oikeasti on liian alhaalla ja kohta on edessä S....nan kallis remontti.
Koko kesä ajettu ilman ongelmia vaikka paineet alle 2k rpm onkin alle 1/4 mittarinäytöstä. 1/4 osa on ohjekirjan mukaan minimi ok paineet.
Asiaan aikaisemmin vastauksia etsiessäni sain selville seuraavaa:
-öljynpainekello koneen kyljessä saattaa olla tiensä päässä. Eli paineet ok, mutta mittari näyttää liian vähän.
-mittari muusta syystä näyttää liian vähän.
-paineet oikeasti on liian alhaalla ja kohta on edessä S....nan kallis remontti.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.
Kävin tarvikeliikkeestä hakemassa mekaanisen mittarin. Mukana näyttäisi olevan ohut muoviletku. Uskaltaako tuota laittaa siihen? Eli kestääkö?Täytyy vielä käydä T-haara hakemassa. Oli myös ajatus jättää tuo vanha toimintaan. Missähän päin tuo anturi sijaitsee? Ei tarvitsi etsiskellä kun kotia pääsee.beejii kirjoitti:Senhän voi ottaa vaikka alkuperäsen öp-anturin paikasta. Itelle laitoin vaan t-haaran ja putki kabiiniin ja tavallinen painemittari 0-6bar asteikolla putken päähän. Kannattaa laittaa joku hydrauliletku vaikka, itellä oli kupariputkella vai se ei ollu hyvä, ku moottorin äänet tuli koppiin. Jätin sen orkkis anturanki siihen haaraan, niin voi vertailla mittarien näyttyä. T- haaraksi passaa 1/8":nen. Uus öljypumppu hj60:sen koneeseen makso kaverilla jottai 160ekumerkkiä.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Enpä sitä tuolla vesisaateessa kauaa viitsinyt haeskella. Eli olisko tarkempia tuntemerkkejä ja mistä sinne pääsee käsiksi parhaiten? Jos viikonloppuna pitäisi poutaa sen verran, että ehtisi laittamaan. Tosin en sitä T-haaraakaan saanut ostettua, kun paikalliset rautakaupat möiväi ei-oota.pemaripoju kirjoitti:syöttöpumpun puolella takareunassa konetta! siellä on mittarin ja edicin anturit vierekkäin! edicin on pienempi
Sen EDICin moottorin ottaa pois eestä, niin sieltä alta/takaa paljastuu anturi. Soon öljynsuodattimesta n.10cm ylös ja n.15cm taaksepäin. Mittarin anturi on etummainen n.40mm halkaisijalla oleva pyöriä möllykkä ja johto tulee päähän keskelle möllykkää. Ainakin tuossa mun mallisa. Ei siitä voi erehtyä, ei sielä oo ku kaks anturia.
Itselläni tuota Nesteen 10w30 lirua kului aivan tolkuttomasti ja paineet oman mittarin mukaan todella alhaalla kuumana.
Toiset öljyt sisään ja paineet nousivat hieman (mielestäni kyllä silti turhan alhaalla kuumana -> täytyy varmistaa mekaanisella mittarilla kanssa) ja öljynkulutus pieneni roimasti.
Toiset öljyt sisään ja paineet nousivat hieman (mielestäni kyllä silti turhan alhaalla kuumana -> täytyy varmistaa mekaanisella mittarilla kanssa) ja öljynkulutus pieneni roimasti.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999