HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle
Valvoja: Käyttäjä
HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle
Eli heräsi kiinnostus laittaa 12V laturi ja kolmas akku konepellin alle.
Tarkoituksena sähköistää radio, valoja, webasto/vast ja muita "ylimääräisiä" sähkö romppeita. 12V:lle löytyy muutenkin mukavammin kaikkia lisävimpaimia kuin 24V:lle. Lisäksi ei olisi haittaa vaikka akku tyhjenisikin, kun auton omat akut olisivat kuitenkin täydessä puhdissa.
Olen antanut kertoa itselleni että näitä on tehty ennenkin. Kuvat ja hyvät vinkit olisivat tarpeen jotta pyörää ei tarvitsisi keksiä uudelleen.
Olisin kiinnostunut varsinkin laturin kiinnikkeistä ja hihnan vedosta. Kampiakselin päässähän olisi hihnapyörällä yksi tyhjä paikka. Toinen mahdollisuus olisi tehdä alkuperäisen laturin akselille kaksipaikkainen hihnapyörä, josta toisella hihnalla veto lisälaturille.
12V/45A laturi on jo tarkoitusta varten hankittu.
Mieltä on myös askarruttanut 24V ja 12V latureiden yhteinen miinus, eli runko. Voiko molempien miinukset vetää runkoon ilman mitään ongelmia?
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
Tarkoituksena sähköistää radio, valoja, webasto/vast ja muita "ylimääräisiä" sähkö romppeita. 12V:lle löytyy muutenkin mukavammin kaikkia lisävimpaimia kuin 24V:lle. Lisäksi ei olisi haittaa vaikka akku tyhjenisikin, kun auton omat akut olisivat kuitenkin täydessä puhdissa.
Olen antanut kertoa itselleni että näitä on tehty ennenkin. Kuvat ja hyvät vinkit olisivat tarpeen jotta pyörää ei tarvitsisi keksiä uudelleen.
Olisin kiinnostunut varsinkin laturin kiinnikkeistä ja hihnan vedosta. Kampiakselin päässähän olisi hihnapyörällä yksi tyhjä paikka. Toinen mahdollisuus olisi tehdä alkuperäisen laturin akselille kaksipaikkainen hihnapyörä, josta toisella hihnalla veto lisälaturille.
12V/45A laturi on jo tarkoitusta varten hankittu.
Mieltä on myös askarruttanut 24V ja 12V latureiden yhteinen miinus, eli runko. Voiko molempien miinukset vetää runkoon ilman mitään ongelmia?
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle
Meillä on suunnistushojossa ollut käytössä se 12V lisälaturi. Kätevä systeemi. Eka suunnistuksessa ei ollu käytössä ja kun pimeassä ajettiin patteristo kattovaloja päällä tyhjäkäynnillä pitkään, niin eihän se sit käynnistynyt, kun sammahti kiveä vasten.
Muistaakseni meillä lähtee hihna vesipumpulta ja laturi on viriteltynä koneen vasempaan yläreunaan. Aika korkealla on laturi, (koria nostettu 6cm), mut turvassa vedeltä.
Maadoituksen voi huoleti pistää runkoon. Herätevirtaa varten tarvit 24V releen, jota ohjataan esim virtalukolta ja joka kytkee 12V akusta (merkkivalon kautta esim Lucaksen peruslatureissa) herätteen laturille. Ei paha rasti. Kiinnikkeethän on melkein hitsailtava laturin ja sijainnin mukaan.
Kuvia ei valitettavasti ole, mut koitetaan hommata!
Muistaakseni meillä lähtee hihna vesipumpulta ja laturi on viriteltynä koneen vasempaan yläreunaan. Aika korkealla on laturi, (koria nostettu 6cm), mut turvassa vedeltä.
Maadoituksen voi huoleti pistää runkoon. Herätevirtaa varten tarvit 24V releen, jota ohjataan esim virtalukolta ja joka kytkee 12V akusta (merkkivalon kautta esim Lucaksen peruslatureissa) herätteen laturille. Ei paha rasti. Kiinnikkeethän on melkein hitsailtava laturin ja sijainnin mukaan.
Kuvia ei valitettavasti ole, mut koitetaan hommata!
Project Kekkonen
Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle
Kyllä käy. Kytkentävivun vartta joutuu jatkamaan kun se nelivaihteisen ulosotos menee sisään pto:n takaseinästä ja 5vaihteisessa etupuolelta.Donut kirjoitti:.
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
1987 LJ70
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle
Juu, nyt muistankin tuon homman. Sen vivuston tein 8mm kierretangosta ja semmosista yleismallin pallonivelistä. Tuli kuin tehtaanmiesten tekemä!Jollapaku kirjoitti:Kyllä käy. Kytkentävivun vartta joutuu jatkamaan kun se nelivaihteisen ulosotos menee sisään pto:n takaseinästä ja 5vaihteisessa etupuolelta.Donut kirjoitti:.
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
Project Kekkonen
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Voi. Mutta....
-Esim tyhjä 60ah akku imasee sen verran virtaskaa, että saa olla aika hurjan kokoinen (ja hintainen) jännitteen alentaja, että kestää. (Tarvis vähintäänkin virran rajoituksen)
-Hyötysuhde huononee.
-Esim kattovaloja yms käyttäessä saattaa akut tyhjentyä ja sitten tarvitaankin käynnistysapua.
Ei kannata. Mun mielestä. Halvemmalla pääsee parempaan lopputulokseen, kun rakentaa sen 12V laturin pyörimään alkuperäisen lisäksi.
-Esim tyhjä 60ah akku imasee sen verran virtaskaa, että saa olla aika hurjan kokoinen (ja hintainen) jännitteen alentaja, että kestää. (Tarvis vähintäänkin virran rajoituksen)
-Hyötysuhde huononee.
-Esim kattovaloja yms käyttäessä saattaa akut tyhjentyä ja sitten tarvitaankin käynnistysapua.
Ei kannata. Mun mielestä. Halvemmalla pääsee parempaan lopputulokseen, kun rakentaa sen 12V laturin pyörimään alkuperäisen lisäksi.
Project Kekkonen
Ei ole vaikea homma tehä rautaa siihen alkuperäisen laturin päälle.
Moottorin nostokorvakkeen pulttien alle vaan latta rauta johonka hitsaat
kiinnikkeet laturin yläkiinnikkeelle ja pultilla kiinni.
Sitten n.15cm L:n muotoinen pala lattaraudasta johonka leikkaat keskelle uran kiristys pultille ja se pultilla alkuperäisen
laturin yläkiinnikkeeseen.
Sitten vain sopivan pituinen hihna ja laturille releen kautta heräte alkuperäiseltä laturilta, niin että 24voltilla ohjataa relettä.
Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Siinä tuo lyhykäisyydessään, jos tuosta nyt selvän sai.
Korvakkeen tekemiseen kannattaa vähän nähdä vaivaa että olisi edes
suunnilleen suorassa tuo hihnan linja.
Moottorin nostokorvakkeen pulttien alle vaan latta rauta johonka hitsaat
kiinnikkeet laturin yläkiinnikkeelle ja pultilla kiinni.
Sitten n.15cm L:n muotoinen pala lattaraudasta johonka leikkaat keskelle uran kiristys pultille ja se pultilla alkuperäisen
laturin yläkiinnikkeeseen.
Sitten vain sopivan pituinen hihna ja laturille releen kautta heräte alkuperäiseltä laturilta, niin että 24voltilla ohjataa relettä.
Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Siinä tuo lyhykäisyydessään, jos tuosta nyt selvän sai.
Korvakkeen tekemiseen kannattaa vähän nähdä vaivaa että olisi edes
suunnilleen suorassa tuo hihnan linja.
Muuten olin ajatellut juurikin tuolla tavalla kun kerroit, mutta tämä lause jäi hieman epäselväksi:
Ja jos oikein katselin niin uuden laturin pitää tulla vanhaan verrattuna ylävasemmalle että hihna pääsee tulemaan suorana. Tämä siis jos hihnan vetää kampiakselilta.
Olisiko sinulla NymiS kuvaa valmiista toteutuksesta? Varmistelisin vain että ei tule mitään ajatusvirhettä.
Sitten pitäisi ostaa vielä kolmas optima että olisi kunnon akut molemmissa järjestelmissä. Kunhan juhannuksen jälkeisellä viikolla saisi paraboliset jouset alle, 40-50mm korin korotuksen tehtyä ja laturin lisäksi muitakin pieniä sähköhommia.
Niin, akulta ajattelin ottaa käyttövirrat ja lisävalot sekä muut enemmän sähköä imevät hässäkät tietysti releohjattuina. Mutta tarkoititko sitä?NymiS kirjoitti:Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Ja jos oikein katselin niin uuden laturin pitää tulla vanhaan verrattuna ylävasemmalle että hihna pääsee tulemaan suorana. Tämä siis jos hihnan vetää kampiakselilta.
Olisiko sinulla NymiS kuvaa valmiista toteutuksesta? Varmistelisin vain että ei tule mitään ajatusvirhettä.
Sitten pitäisi ostaa vielä kolmas optima että olisi kunnon akut molemmissa järjestelmissä. Kunhan juhannuksen jälkeisellä viikolla saisi paraboliset jouset alle, 40-50mm korin korotuksen tehtyä ja laturin lisäksi muitakin pieniä sähköhommia.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
Tarkoitin sitä että 24voltilla kun ohjataan 12voltin laturin herätevirtaa.Donut kirjoitti:Muuten olin ajatellut juurikin tuolla tavalla kun kerroit, mutta tämä lause jäi hieman epäselväksi:
Niin, akulta ajattelin ottaa käyttövirrat ja lisävalot sekä muut enemmän sähköä imevät hässäkät tietysti releohjattuina. Mutta tarkoititko sitä?NymiS kirjoitti:Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Niin 24voltin laturilta otetaan releelle herätevirta ja rele ohjaa sitten 12volttia herätteeksi 12voltin laturille.
Yritän tänään ottaa kuvia toteutuksesta.
Itse olisin tarvittaessa tehnyt vanhaan laturiin kaksiuraisen hihnapyörän.hojohojo kirjoitti:kiiiitttoookseet! KUVA TOSIAAN KERTOO ENEMMÄN KU 1000SANAA! Vielä sellanen jäi askarruttamaan et mistä saa sen voiman sille laturille, ku ei yhe ainutta vapaata hihnapyörää mun jakopäässä. Kaikki ideat otetaan vastaan avosylin =)
Sain oman kakkoslaturin tänään toimimaan. Laitan viikonloppuna kuvia projektista. Ei lopulta mennyt kuin päivä koko rakenteluun. Eniten aikaa kului kun piti samalla suunnitella ja rakentaa. Välillä purettiin ja sitten taas sähköliimalla uusia paloja laturin jalkaan kiinni.
Laitoin tuon edellä olevan mallin mukaan releohjatun herätteen. Tämän lisäksi ohjaamossa on latauksen merkkivalo ja katkaisija jolla laturin saa tarvittaessa päälle. Tähän liittyen heräsikin taas kysymys. Katkaisija pätkäisee virat pois suoraan herätevirtajohdosta ja samassa johdossa on laturin merkkivalo. (Katkaisijan siirrän vielä releen ohjausjohtoon -> fiksumpi.) Jokatapauksessa ON/OFF katkaisijasta saa laturin aivan oikein lataamaan, mutta latausta ei saa loppumaan vaikka herätevirran katkaisee pois. Miksi näin?
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.