Kuva Kuva

HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Donut
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 10:16 pm
Paikkakunta: Kotka

HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle

Viesti Kirjoittaja Donut »

Eli heräsi kiinnostus laittaa 12V laturi ja kolmas akku konepellin alle.

Tarkoituksena sähköistää radio, valoja, webasto/vast ja muita "ylimääräisiä" sähkö romppeita. 12V:lle löytyy muutenkin mukavammin kaikkia lisävimpaimia kuin 24V:lle. Lisäksi ei olisi haittaa vaikka akku tyhjenisikin, kun auton omat akut olisivat kuitenkin täydessä puhdissa.

Olen antanut kertoa itselleni että näitä on tehty ennenkin. Kuvat ja hyvät vinkit olisivat tarpeen jotta pyörää ei tarvitsisi keksiä uudelleen.

Olisin kiinnostunut varsinkin laturin kiinnikkeistä ja hihnan vedosta. Kampiakselin päässähän olisi hihnapyörällä yksi tyhjä paikka. Toinen mahdollisuus olisi tehdä alkuperäisen laturin akselille kaksipaikkainen hihnapyörä, josta toisella hihnalla veto lisälaturille.

12V/45A laturi on jo tarkoitusta varten hankittu.

Mieltä on myös askarruttanut 24V ja 12V latureiden yhteinen miinus, eli runko. Voiko molempien miinukset vetää runkoon ilman mitään ongelmia?


Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Meillä on suunnistushojossa ollut käytössä se 12V lisälaturi. Kätevä systeemi. Eka suunnistuksessa ei ollu käytössä ja kun pimeassä ajettiin patteristo kattovaloja päällä tyhjäkäynnillä pitkään, niin eihän se sit käynnistynyt, kun sammahti kiveä vasten.

Muistaakseni meillä lähtee hihna vesipumpulta ja laturi on viriteltynä koneen vasempaan yläreunaan. Aika korkealla on laturi, (koria nostettu 6cm), mut turvassa vedeltä.

Maadoituksen voi huoleti pistää runkoon. Herätevirtaa varten tarvit 24V releen, jota ohjataan esim virtalukolta ja joka kytkee 12V akusta (merkkivalon kautta esim Lucaksen peruslatureissa) herätteen laturille. Ei paha rasti. Kiinnikkeethän on melkein hitsailtava laturin ja sijainnin mukaan.
Kuvia ei valitettavasti ole, mut koitetaan hommata!
Project Kekkonen
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Donut kirjoitti:.
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
Kyllä käy. Kytkentävivun vartta joutuu jatkamaan kun se nelivaihteisen ulosotos menee sisään pto:n takaseinästä ja 5vaihteisessa etupuolelta.
1987 LJ70
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: HJ-61, 12V sähköjärjestelmä orkkiksen rinnalle

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Jollapaku kirjoitti:
Donut kirjoitti:.
Kysyttäköön vielä lopuksi käykö vm. -81, 4 vaihteisen laatikon voiman ulosotto vm. -89 5 vaihteiseen laatikkoon. Vanhempi olisi läpivetävä ja kaksisuuntainen, uudemman hävitessä molemmissa vertailuissa.
Kyllä käy. Kytkentävivun vartta joutuu jatkamaan kun se nelivaihteisen ulosotos menee sisään pto:n takaseinästä ja 5vaihteisessa etupuolelta.
Juu, nyt muistankin tuon homman. Sen vivuston tein 8mm kierretangosta ja semmosista yleismallin pallonivelistä. Tuli kuin tehtaanmiesten tekemä! :D
Project Kekkonen
Hande
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:24 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hande »

Voikos muuten jänniteenalentajalla (24v>12v) ladata akkua.
Laittais vaan yhden lisä akun josta vetäis sähköt tarvittaville laiteille.
Toihan olis aika helppo jos vain suinkin mahdollista.
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Voi. Mutta....

-Esim tyhjä 60ah akku imasee sen verran virtaskaa, että saa olla aika hurjan kokoinen (ja hintainen) jännitteen alentaja, että kestää. (Tarvis vähintäänkin virran rajoituksen)
-Hyötysuhde huononee.
-Esim kattovaloja yms käyttäessä saattaa akut tyhjentyä ja sitten tarvitaankin käynnistysapua.


Ei kannata. Mun mielestä. Halvemmalla pääsee parempaan lopputulokseen, kun rakentaa sen 12V laturin pyörimään alkuperäisen lisäksi.
Project Kekkonen
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Ei ole vaikea homma tehä rautaa siihen alkuperäisen laturin päälle.
Moottorin nostokorvakkeen pulttien alle vaan latta rauta johonka hitsaat
kiinnikkeet laturin yläkiinnikkeelle ja pultilla kiinni.
Sitten n.15cm L:n muotoinen pala lattaraudasta johonka leikkaat keskelle uran kiristys pultille ja se pultilla alkuperäisen
laturin yläkiinnikkeeseen.
Sitten vain sopivan pituinen hihna ja laturille releen kautta heräte alkuperäiseltä laturilta, niin että 24voltilla ohjataa relettä.
Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.

Siinä tuo lyhykäisyydessään, jos tuosta nyt selvän sai.

Korvakkeen tekemiseen kannattaa vähän nähdä vaivaa että olisi edes
suunnilleen suorassa tuo hihnan linja.
Avatar
Donut
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 10:16 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Donut »

Muuten olin ajatellut juurikin tuolla tavalla kun kerroit, mutta tämä lause jäi hieman epäselväksi:
NymiS kirjoitti:Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Niin, akulta ajattelin ottaa käyttövirrat ja lisävalot sekä muut enemmän sähköä imevät hässäkät tietysti releohjattuina. Mutta tarkoititko sitä?

Ja jos oikein katselin niin uuden laturin pitää tulla vanhaan verrattuna ylävasemmalle että hihna pääsee tulemaan suorana. Tämä siis jos hihnan vetää kampiakselilta.

Olisiko sinulla NymiS kuvaa valmiista toteutuksesta? Varmistelisin vain että ei tule mitään ajatusvirhettä.

Sitten pitäisi ostaa vielä kolmas optima että olisi kunnon akut molemmissa järjestelmissä. Kunhan juhannuksen jälkeisellä viikolla saisi paraboliset jouset alle, 40-50mm korin korotuksen tehtyä ja laturin lisäksi muitakin pieniä sähköhommia.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Donut kirjoitti:Muuten olin ajatellut juurikin tuolla tavalla kun kerroit, mutta tämä lause jäi hieman epäselväksi:
NymiS kirjoitti:Ja 12volttia otetaan 12voltin laturin lähdöstä tai suoraan akulta releen kautta.
Niin, akulta ajattelin ottaa käyttövirrat ja lisävalot sekä muut enemmän sähköä imevät hässäkät tietysti releohjattuina. Mutta tarkoititko sitä?
Tarkoitin sitä että 24voltilla kun ohjataan 12voltin laturin herätevirtaa.
Niin 24voltin laturilta otetaan releelle herätevirta ja rele ohjaa sitten 12volttia herätteeksi 12voltin laturille.

Yritän tänään ottaa kuvia toteutuksesta.
Avatar
Donut
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 10:16 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Donut »

Niin tietenkin! Enpä tullut ajatelleeksi ettei 24V välttämättä ole oikea ratkaisu 12V laturin herätevirraksi.
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
Avatar
hojohojo
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 11:39 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja hojohojo »

oisko mahdollista laittaa kuvaa siitä laturin kytkennästä ja releist sun muist niinku kytkentä kaaviona, ni selkeyttäis? Kiitti!=)
#324
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Näin yksinkertainen asia.
Kuva

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :D

En ole ehtinyt laturien kiinnikkeistä näpsiä vielä kuvia mutta hiljaa hyvä tulee.[/img]
Avatar
hojohojo
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 11:39 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja hojohojo »

kiiiitttoookseet! KUVA TOSIAAN KERTOO ENEMMÄN KU 1000SANAA! Vielä sellanen jäi askarruttamaan et mistä saa sen voiman sille laturille, ku ei yhe ainutta vapaata hihnapyörää mun jakopäässä. Kaikki ideat otetaan vastaan avosylin =)
#324
Avatar
Donut
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 10:16 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Donut »

hojohojo kirjoitti:kiiiitttoookseet! KUVA TOSIAAN KERTOO ENEMMÄN KU 1000SANAA! Vielä sellanen jäi askarruttamaan et mistä saa sen voiman sille laturille, ku ei yhe ainutta vapaata hihnapyörää mun jakopäässä. Kaikki ideat otetaan vastaan avosylin =)
Itse olisin tarvittaessa tehnyt vanhaan laturiin kaksiuraisen hihnapyörän.

Sain oman kakkoslaturin tänään toimimaan. Laitan viikonloppuna kuvia projektista. Ei lopulta mennyt kuin päivä koko rakenteluun. Eniten aikaa kului kun piti samalla suunnitella ja rakentaa. Välillä purettiin ja sitten taas sähköliimalla uusia paloja laturin jalkaan kiinni.

Laitoin tuon edellä olevan mallin mukaan releohjatun herätteen. Tämän lisäksi ohjaamossa on latauksen merkkivalo ja katkaisija jolla laturin saa tarvittaessa päälle. Tähän liittyen heräsikin taas kysymys. Katkaisija pätkäisee virat pois suoraan herätevirtajohdosta ja samassa johdossa on laturin merkkivalo. (Katkaisijan siirrän vielä releen ohjausjohtoon -> fiksumpi.) Jokatapauksessa ON/OFF katkaisijasta saa laturin aivan oikein lataamaan, mutta latausta ei saa loppumaan vaikka herätevirran katkaisee pois. Miksi näin?
HJ61, vm.-89, huolto N1G, 33" M/T Dueller.
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Huoh... Herätejännite ON HERÄTEjännite...
Kun lataus on aloitettu (käämi mangnetoitu) lataus jatkuu, koska latausjännite mangnetoi käämiä itse.
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
Vastaa Viestiin