Sivu 1/1

HJ 61 tasauspyörästön lukot

Lähetetty: Ti Joulu 28, 2004 4:36 pm
Kirjoittaja rääkky
Ostin hj:n, jossa on tasauspyörästön lukot eteen ja taakse.En ole täysin kärryillä siitä, miten sen tulisi toimia. Etuvipu liikkuu kyllä ylös-alas, mutta takavipu on jumissa. Takalukko ei kuitenkaan tunnu olevan päällä. Voisiko joku valottaa miten systeemi toimii, miten sitä tulee käyttää ja mitä öljyä tulisi käyttää(eteen/taakse)?
Niin ja vielä yksi kysymys. Vaurioittaako napalukkojen jatkuva päälläpito autoa?

Lähetetty: Ti Joulu 28, 2004 6:05 pm
Kirjoittaja Grau
Kun vivuista vetää ylös, lukot menee päälle. Jos vedät etulukon, takalukko tulee väkisin mukana (rakennettu vivustoon). Kun lukot päällä, mittaristossa merkkivalojen tulisi palaa.

Jos ei pelitä, käy auton alla ja tarkasta että vaijerit on siellä ja vieläpä kiinni molemmissa päissä. Jos lukkoja ei aikaisemmin käytetty, ovat aivan varmasti jumissa, mutta pitäis lähtee herkisämällä (CRC yms)

Napalukoista voidaan tapella ikuisuus, mutta itse en nää muuta harmia kuin hiukan noussut kulutus napalukot päällä ajaessa.

Lähetetty: Ti Joulu 28, 2004 6:59 pm
Kirjoittaja hj
laita paineilma lukot ei oo jumissa vaijerit

lsd-tyyppinen erikoishypoidiöljy?

Lähetetty: Ke Joulu 29, 2004 8:20 am
Kirjoittaja rääkky
Toyotan ohjekirja sanoo:"taka-akselin kitkaohjatussa tasauspyörästössä on käytettävä lsd-tyyppistä erikoishypoidiöljyä"
Mitä tämä moinen öljy mahtaa olla?

Lähetetty: Ke Joulu 29, 2004 9:02 am
Kirjoittaja hj60
Kun sulla on siis takanakin oikea lukko, niin sillon sulla ei ole kitkalukkoa samalla. Eli tavallista peräöljyä sinne voipi laittaa.

Jos olis kitkalukko, niin noita peräöljyjä on öljypullorivissä kaupassa semmosia, joista ei erikseen mainita, että kitkalukolle = tavallista, ja sitte semmosia joissa on maininta sopimisesta kitkalukkoperään = LSD = Limited Slip Differential, ei mikään huume. ;) Ja on myös olemassa lisäainetta, jota sekoitetaan tavalliseen peräöljyyn, jotta se käy kitkalukolle. Mutta sinun tapauksessa ei näistä tarvi välittää, nuo ohjekirjat on aina kirjoitettu siten että sen saman kirjan voi tehtaalla laittaa joka auton hanskalokeroon varusteista riippumatta.

Kuulemma jos kitkalukkoperässä käyttää tavallista peräöljyä, niin lukko pitää aluksi oikein hyvin, mutta kitkalevyt kuluu nopeasti, ja sitten ei enää pidä oikeallakaan öljyllä.