Sivu 1/1

BJ-42 & BJ-75 jakolaatikoiden eroista

Lähetetty: Ma Heinä 30, 2012 11:02 am
Kirjoittaja ajomies
Olis tarkotus asentaa bj-75:n (näin oletan alkuperän olevan) 5-vaihteisen päälaatikon perään bj-42:n jakolaatikko, joka irrotettu 4-vaihteisesta päälootasta.

Onko palstalaisilla kokemusta yhteensopivuudesta? Yritin söörtsillä hakea osumia, muttei aivan suoraa vastausta löytyny.

Ajattelin että tiedustelen vielä ennenku rupea irrottamaan tota vielä autossa (bj-45) kiinni olevaa jakolaatikkoa.. silmäilemällä näyttivät olevan samanlaisia lukuunottamatta 42:n kakssuuntasta ulosottoa.

Lähetetty: Ma Heinä 30, 2012 4:10 pm
Kirjoittaja Tuppu
Minkä ikäiset vehkeet? Eikö 75:n ole nappinelikolla?

Lähetetty: Ma Heinä 30, 2012 7:42 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joo. Meikä repeili ton kanssa ihan riittävästi taannoin. BJ75 vaihdelaatikon häntä joka menee jakovaihteistolle on erilainen boorituksen pituudessa. Aiheuttaa sen että BJ42 jakovaihteiston ensimmäinen ratas ei mene tarpeeksi syvälle. Met ratkasimme ongelman sorvauttamalla rattaasta booritusta pois sentin verran suunnilleen. En tiedä onko BJ75 malleissa joitain kausieroja vaihteistoissa.

Tossa jotain juttua sorvauksesta http://forums.offipalsta.com/showthread ... ht=sorvari

PS. Jakolaatikot ovat aivan erilaisia vaikka näyttävätkin silmäilemällä samanlaisilta. Rattaat eivät mene keskenään ristiin jne. Helpoin tunniste on mitata keskimmäisen tuplarattaan tapin halkaisija... Näkyy selkeesti jakovaihteiston keskiosan huitteilla ja on kiinni sellasella rautalipareella.

Lähetetty: Ma Heinä 30, 2012 9:13 pm
Kirjoittaja ajomies
Vehkeiden iästä ei ole juuri mitään hajua, muutakun että hyvin on sisäänajettuja ja kultaiselta 80-luvulta. Tuo mun autossa oleva oletettavasti 75:n loota on keppivalinnalla. Lueskelin jostain että näitä on ilmeisesti useampaa mallia.

Harmillista jos/kun näin on kuten SS mainitset. Tuo 42:n jakis oli ajatuksissa heittää auton alle, on melko vähillä kilometreillä ja hyvässä kunnossa. Nyt paikallaan oleva jakis ei anna enää eilisen jälkeen vapaata eikä isoapuolta. Keppi kyllä liikkuu.. jotain irronnu jakiksen sisältä siirtäjästä. No, täytyy joka tapauksessa avata ja kattoa ja mittailla samalla, jos sittenkin onnistuis naittaminen . :wink:

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2012 7:24 am
Kirjoittaja hj60
Oonko ymmärtäny väärin, ku oon siinä uskossa että alkuvuosien 4-vaihteisen J6:n ja J42:n (ja ehkä J75) lootat ois keskenään vastaavat (pääloota H41 vai oliko se H42) ja sitte ne 80-luvun loppupuolen J6:n ja J75:n 5-vaihteiset (pääloota H55) taas vastaavasti samanlaisia. Tuo välipyörän akselin halkaisija muuttuu vissiin 4-vaihteisessaki jossain vaiheessa, mutta jakis ei silti menis sisuskaluiltaan ristiin 5-vaihteisen kans.

Nää on sitte kuultuun ja luettuun pohjaavaa mutua lähinnä...

Kuultua on myös että sinänsä täysin vastaavien eri ikäisten "saman" laatikon sisuskalut voi olle erilaiset.

Muoks: voi olla, että rattaissa, boorituksissa jne on eroa, mutta tuo siirtäjä ois sopiva...

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2012 8:41 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Etnoo väärin luullu HJ60setä... Alkuajan HJ60 ja BJ42 jakovaihteistot on samanlaisia. 75 elämästä tiän vain ton tapauksen joka sattui itselle kohdalle. Niiden vaihteistoista en tiedä kovin hirveästi. Ja on noita laatikoita ja jakiksia samoilla numeroilla keskenään mutta niissä on silti eroa toisinaan erilaisissa osissa...