lock-rich lukon toiminnasta
Valvoja: Käyttäjä
lock-rich lukon toiminnasta
viittiskö joku selvittää mihin toi lukon toiminta perustuu! että onko se avoin tasauspyörästö ja mikä lukittaa sen päälle?
Jepujep, ensin ne pikku jouset aina painaa hampaat paikalleen, ja sitte se tappi kirii ne kunnolla ja välittää voiman.Anonymous kirjoitti:perustuuko se niinku siihen että toi tappi mikä on keskellä poikittainsa levittää hammas kosketuksen kiinni ku joutuu väännön alaiseksi?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Siis tuonhan pitäisi antaa kurveissa myöten vaikka onkin veto päällä. Ja lukittuu sitten taas kun ulompi rengas hidastuu samaan nopeuteen kuin sisempi, tai sisempi rengas kiihtyy ulomman nopeuteen... Muakin kyllä kiinnostaisi selitys että mikä sen aiheuttaa, tosta kuvasta en oikeen ite tajua.jjtp kirjoitti:kun ei veto ole päällä niin toi antaa kurveissa myöten ja kun polkaset kaasua niin on 100% lukitus.
http://www.offroadlockers.com/works.php ... b7c9/.htmlOfftoadlockers.com kirjoitti:The "Aussie Locker" mechanism allows a wheel to turn faster than the speed of the differential that is driving it (differentiation), but never allows a wheel to turn slower than the speed the differential and engine is turning it (traction). Therefore, a wheel cannot ever stop turning if the engine is driving it, but in a corner it can be forced to actually turn faster. Unlike a standard differential, the engine can never drive one wheel faster than the other.
BJ 40 -76
Jotain jenkki-keskustelupalstaa kun luin niin jäi kyllä semmoinen käsitys että tuo antaisi periksi ihan mutkissa vedätettäessäkin. Tietysti jos vedättää niin paljon että sisärengas alkaa sutimaan niin se lyö lukkoon. Oli vielä itse "Aussielocker" selittämässä palstalla. Mutta eihän sitä tarinaa tietenkään enää löydy...
BJ 40 -76
se keskitappi pakottaa ne lukon sisimmäiset "limput" kohti ulommaisia heti kun painaa kaasua,se tapin paikka niissä sisälimpuissa ei ole pyöreä vaan kapenee reijän reunaakohti.
eli tappi pakottaa sen väkisin vedossa 100% lukkoon,jos se vedätettäessä antaisi myöten niin ei sillä mitään kyllä tekis metsässäkään.
eli tappi pakottaa sen väkisin vedossa 100% lukkoon,jos se vedätettäessä antaisi myöten niin ei sillä mitään kyllä tekis metsässäkään.
Löytyihän se keskustelu kun aikansa kaivoi. Tuosta jää ainakin minulle sellainen käsitys että mutkissa ulomman renkaan annetaan pyöriä kovempaa riippumatta siitä vedätetäänkö vai ei.
aussielocker kirjoitti:In a turn the outside wheel of the vehicle has further to travel than the inside, therefore the Aussie Locker sees that as a spinning wheel and performs the disconnect. At this point, the traction is shifted to the inside wheel. As soon as the vehicle is coming out of the turn where the wheels are traveling the same speed the locker re-locks and we are at the "equal" traction situation until the next turn.
Ja koko keskustelu tässä, kannattaa lukaista läpi --> http://www.pirate4x4.com/forum/showthre ... 7389&pp=25Zookymatt kirjoitti:Essentially, any automatic locker quite simply will not let an axle turn slower than the carrier. So when going around a corner, the outside is "driven" faster than the carrier by the road. Therefore the gears for that axle disengage allowing the faster rotation until the axle again is rotating at the same speed as the carrier which will cause the gears to re-engage and lock.
BJ 40 -76
Niinno, riippuu ihan kaasupolkimen asennosta, ja siitä mitä kukakin tulkitsee vedätykseksi. Mun mielestä veto on päällä sillon ku tasasella kiihdytetään vauhtia tai ylämäessä pyritään pitämään vauhti yllä. Mutta siis jos on veto päällä siten että ulkokaarteen rengas pyörii kuitenkin nopeammin kuin perän lautaspyörä, niin sillon se päästää sen pyörimään vapaasti.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Lukituksen voimakkuus riippuu suoraan kaasupolkimen asennosta, eikä sitä poljinta hirveän paljoa tarvitse painaa että alkaa lukittaa.
Käytännössä tämä ilmenee niin, että auto pyrkii oikaisemaan, kun kaksi yhtä puuta olevaa takarengasta vastustaa tietysti kääntymistä. Mutkissa kovaa ajaminen kysyy herkkää kaasupoljinta tai sivuluisua.
Käytännössä tämä ilmenee niin, että auto pyrkii oikaisemaan, kun kaksi yhtä puuta olevaa takarengasta vastustaa tietysti kääntymistä. Mutkissa kovaa ajaminen kysyy herkkää kaasupoljinta tai sivuluisua.
Oisko kuitenkin niin, että tässä ei vielä ole kysymys niinkään lukittumisesta vaan siitä että ulkokaarteen puoli rullaa, ja kaasupolkimen kevyen painamisen aiheuttama veto välittyy vain sisäpuolen renkaan kautta tiehen, josta johtuu oikaiseva vaikutus. Siihen että lukittuu, pitää sisäpuolen sutia niin paljon että pyörii yhtä lujaa / lujempaa kuin ulkopuoli.JF kirjoitti:Lukituksen voimakkuus riippuu suoraan kaasupolkimen asennosta, eikä sitä poljinta hirveän paljoa tarvitse painaa että alkaa lukittaa.
EDIT: toki talvella menee helposti lukittumisen ja sivuluisun puolelle.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Hj60 kertoo asian oikein, tämän tyyppisissä lukoissa toinen rengas ei tiedä mitä toinen puuhaa, eli lukko estää vetareita pyörimästä hitaampaa kuin lautaspyörä, vetarin pyöriessä nopeampaa kuin lautaspyörä lukko antaa myöten.
Tästä aiheutuu se että sopivasti moottorijarrutettaessa molemmat vetarit voivat alkaa pyöriä nopeampaa kuin lautaspyörä jolloin voima ei välity, tästä on omakohtaisia kokemuksia suzukissa, kylmillä öljyillä yhden kerran vapautti molemmat vetarit moottorijarrutuksessa muutamaksi sekunniksi
Rak
Tästä aiheutuu se että sopivasti moottorijarrutettaessa molemmat vetarit voivat alkaa pyöriä nopeampaa kuin lautaspyörä jolloin voima ei välity, tästä on omakohtaisia kokemuksia suzukissa, kylmillä öljyillä yhden kerran vapautti molemmat vetarit moottorijarrutuksessa muutamaksi sekunniksi
Rak