J120 voimansiirron värinä
Valvoja: Käyttäjä
J120 voimansiirron värinä
Kytkimen vaihdon jälkeen alkoi voimansiirron värinä mikä tuntuu erityisesti 1500 kierroksen tuntumassa ja vähän sen alle. Eli kun painaa reilummin kaasua tässä kohdassa niin moottorin värinä siirtyy melko tehokkaasti suoraan voimansiirtoon. Heti kun kierrokset laskee vähän alle tai menee yli niin resonassia ei tule. Vanhalla jo ilmeisesti vähän luistavalla kytkimellä tätä ongelmaa ei ollut. Kardaaninristinivelet on uusittu. Kytkin on milneriltä tilattu exedyn kytkinpaketti.
Onko muiden manuaalivaihteisissa 120 korisissa sama ongelma/ominaisuus?
Kytkimen vaihdon yhteydessä vauhtipyörän pinta hiottiin, koska edellinen oli polttanut huolella kytkintä ja siinä oli jo vähän huono pinta.
Edit: Taitaa tietysti sekin vaikuttaa asiaan kun ei ole kaksoismassavauhtipyörää.
Onko muiden manuaalivaihteisissa 120 korisissa sama ongelma/ominaisuus?
Kytkimen vaihdon yhteydessä vauhtipyörän pinta hiottiin, koska edellinen oli polttanut huolella kytkintä ja siinä oli jo vähän huono pinta.
Edit: Taitaa tietysti sekin vaikuttaa asiaan kun ei ole kaksoismassavauhtipyörää.
Re: J120 voimansiirron värinä
No nyt asia selvisi!
Kyseessä oli siis moottorista tulevaa resonassia mikä käytännössä johtui tukkoisesta imusarjasta ja egr- venttiilistä. Puhdistin molemmat niin käynti varsinkin 1000-1700 kierroksen välillä tasoittui todella paljon. Optimistisen ajotietokoneen mukaan kulutuskin laski selvästi varsinkin kaupunkiajossa.
Oli melko tukkoinen tuo imusarja. Lisäksi sylinterikannen 3 ja 4 sylinterin imukanavat olivat myös tukossa. Itse imusarja oli helppo puhdistaa, mutta sylinterikannen kanavat ovat hieman vaikeammat, eikä niitä "perältä" kunnolla saanutkaan puhdistettua. Selvästi näkyi miten imuventtiilien varsiin on kertynyt karstaa. Itseasiassa EGR- venttiilinkin karassa oli tosi paljon karstaa. Saattaa olla, että sekin jo jumitti vähän.
Kyseessä oli siis moottorista tulevaa resonassia mikä käytännössä johtui tukkoisesta imusarjasta ja egr- venttiilistä. Puhdistin molemmat niin käynti varsinkin 1000-1700 kierroksen välillä tasoittui todella paljon. Optimistisen ajotietokoneen mukaan kulutuskin laski selvästi varsinkin kaupunkiajossa.
Oli melko tukkoinen tuo imusarja. Lisäksi sylinterikannen 3 ja 4 sylinterin imukanavat olivat myös tukossa. Itse imusarja oli helppo puhdistaa, mutta sylinterikannen kanavat ovat hieman vaikeammat, eikä niitä "perältä" kunnolla saanutkaan puhdistettua. Selvästi näkyi miten imuventtiilien varsiin on kertynyt karstaa. Itseasiassa EGR- venttiilinkin karassa oli tosi paljon karstaa. Saattaa olla, että sekin jo jumitti vähän.
Re: J120 voimansiirron värinä
Paljonko on ajettu?
Onko egr nyt tukittu?
Onko egr nyt tukittu?
Re: J120 voimansiirron värinä
285 tkm on nyt ajettu.
Ei ole tukittu. Siitä on vähän ollut epäselvyyttä, että voiko sitä tukkia. Muistaakseni asiasta on täälläkin keskusteltu.
Ei ole tukittu. Siitä on vähän ollut epäselvyyttä, että voiko sitä tukkia. Muistaakseni asiasta on täälläkin keskusteltu.
Re: J120 voimansiirron värinä
Kulutus pieneni todellakin. Viikonloppuna tuli ajettua yksi tietty matka mikä tulee usein ajettua niin selvästi tässäkin huomasi kulutuseron.
Ennen kyseinen matka (n.100km) on ajotietokoneen mukaan ollut n. 8-8,5 l/100km. Nyt tyynessä kelissä 7,1 l/100 km. Todellisesta kulutuksesta en tiedä, koska toyotan oma kulutusmittari on tosiaan optimistinen. Tämän perusteella ainakin kulutuksessa on eroa.
Muutenkin auto on aivan erillainen ajaa, moottori vetää pehmeämmin alakierroksilla. Eli todellakin voin suositella, että kannattaa putsata jos kilometrejä alkaa olla 300 tkm luokkaa. Tiivisteet maksaa marmorilla kymppejä yhteensä.
Ennen kyseinen matka (n.100km) on ajotietokoneen mukaan ollut n. 8-8,5 l/100km. Nyt tyynessä kelissä 7,1 l/100 km. Todellisesta kulutuksesta en tiedä, koska toyotan oma kulutusmittari on tosiaan optimistinen. Tämän perusteella ainakin kulutuksessa on eroa.
Muutenkin auto on aivan erillainen ajaa, moottori vetää pehmeämmin alakierroksilla. Eli todellakin voin suositella, että kannattaa putsata jos kilometrejä alkaa olla 300 tkm luokkaa. Tiivisteet maksaa marmorilla kymppejä yhteensä.
Re: J120 voimansiirron värinä
Olisikohan tuossa mun kyselemässä ongelmassa samasta asiasta kyse? Kun kaasuttelin egr-karstaa helvettiin niin koneen käytös tosiaan muuttui hieman pehmeämmäksi. Taidanpa siis ihan manuaalisesti puhdistaa nurkat....
(Tässä se minun thread)
(Tässä se minun thread)
Re: J120 voimansiirron värinä
Ei siitä putsaamisesta ainkaan haittaa ole. Imusarja on aika varmasti karstainen. Itselläni oli pahiten 3 ja 4 sylinterin kohdilla. Tiivisteet maksaa merkkiliikkeessä n.50e.