Kuva Kuva

Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Voin ihan kokemuksesta sanoo että kerran kun autoos laitat webaston, niin et halua enää autoo missä sitä ei oo..
kuipila
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 4:55 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kuipila »

Kokemusta kyllä on ja en ihan tiedä.. Juuri tuli myytyä webastollinen diesel (jossa ylläpitolaturi+lohkis+sisähaara) pois hitaan lämpenemisen vuoksi. Ei se webasto autuaaksi lyhyillä matkoilla tee. Muuten kyllä loistovehje.
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Otitko huomioon polttoaineeen kulutuseron D n.11L/100 Km vs B vähintään 14L/100Km ja tämä vaikuttaa kesälläkin talvella voi käyttää lisälämmitintä niin dieselkin on heti lämmin.
jahar
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2015 8:03 am
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja jahar »

omassa kyllä kulutus ollut tasaista 8-9 litran tahtia. Joskus oikein kokeillen päässyt 7 litran pintaankin. Yleensä menee se hitusen päälle 8 litraa. Vm 05 automaatti diesel. Ajot suurimmaksi osaksi matkaa ja nopeudet 80-110km/h

Webastoa tässä saa katsella, mutta se että raskiiko enää vanhaan laittaa ja mitä nekin maksaa?
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Onhan suomessa pitkä talvi, mutta... ettei nyt vaan laskettais liikaa arvoo nopeelle lämpeemiselle... :?: Cruiseri kuitenkin oiva auto. Varsinkin talvella!
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kzj »

Niin, jos ykkösprioriteetti on lämpimyys, oman kokemuksen perusteella se 200 sarjan volvo bensakoneella vie pisimmän korren :D Edes 20 asteen pakkasella ei voi pitää lämmönsäätöä täysillä :twisted:


Cruiseri tosiaan on oiva, tällä palstalla kysyttynä ehkä paras talviauto :lol:

Jos ajomatka on alle puoli tuntia, tai vielä lyhyempiä kauppareissuja ja meinäät webastoa oikeasti käyttää, ilman ylläpitolaturia kyykkää akut ennenpitkää.

Ja jos käyttömukavuudesta puhutaan niin minusta lasien skrapaamisesta ei puhuta edes samalla viikolla :wink:
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Lämmittämisestä kun kerran on ollut juttua, niin pientä testiä tein tänä aamuna. Ulkona +5 ja letkulämmitin 550w päällä hieman päälle tunnin. Sai vielä ajella noin 9km maantieajoa että moottori oli normaalilämmöissä. Samontein pistin tt-thermon 1500W kiertopumpulla tilaukseen. Testataan tämä vaihtoehto ennen webastoa. Kulutuslukemissa en ole alle 10l vielä päässyt. Kyseessä manuaali 05 vuosimalli. Toki pelkästään matka-ajoa ei ole koettu.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
anttijaa
Viestit: 56
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 11:08 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja anttijaa »

Tuosta kulutuksesta sen verran, että reippaassa matka-ajossa auton oma kulutusmittari kertoo keskikulutukseksi 8,5 l/100 km. -05 malli, 5v. 122kW/166 hv.
Matkamittarin ja tankkausten perusteella kulutus on tuolloin luokkaa 10 l sataselle. Kesällä oli maksimipainot vetokoukussa (vene+traileri yht.2800 kg),
ja ohjeen mukaisesti 4-vaihteelle rajoitettuna, kulutus oli luokkaa 15 l sataselle. Kulki muuten hienosti vene perässä.
Lämpenemisestä: Itsellä työmatkaa 12 km, autossa sisätilalämmitin 1400 W, eikä aamulla palele vaikka pakkasta on paljonkin. Auto on normaalilämmöissä n. 9 km ajon jälkeen 15 asteen pakkasella.
kuipila
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 14, 2015 4:55 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kuipila »

Onkos tuosta 4.0 vvti moottorista mitään sanottavaa? Hyvää/huonoa? Ainakin pienemmissä 2000-alun vvti moteissa on ollut suurta öljynkulutusta ja huonoa käynnistyvyyttä mutta tästä kyseisestä ei oikein jenkkipalstoillakaan ole suuremmin keskustelua, mitä nyt ilmeisemmin "kertakäyttöinen" lohko jota ei voi enää elinkaaren loppupäässä elvyttää poraamalla isommaksi. ..ja kulutus tehoon nähden suuri.

..ja hyviä testejä anttijaa ja mikkohen! Tällaisia kokemuksia juuri kaipaan! Ja odotan mielenkiinnolla tulevia testituloksia.
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kzj »

Kulutuksia omassa seka-ajossa

Koko vuoden tankkaukset, matka auton omasta mittarista.

Edellisen korimallin ( J9 ) kulutukset menee vuoden keskiarvolla ilmoitettuihin yhdistetyn kulutuksiin.

1998 3.0TD 1KZ-TE 92kW 295Nm man. 11,1l/100km (Tähän kun laittoi korotuksen, 33/12,5-17 pyörät ja vajaa 2000kg koukkuun, vei matka-ajossa 17-18l/100km :mrgreen: Tässä myös renkaan kehä vaikuttaa)

2001 3.0 D-4D 1KD-FTV 120kW 343Nm aut. 10,4l/100km (1500kg koppi koukussa 14-15l/100km)


120 2005 3.0 D-4D 1KD-FTV 122kW 410Nm aut. ilmoitettu 9,2, mitattu 10l/100km. Ajotietokone kaunistelee 0,5-1,5l (1500kg koppi koukussa 12-13l/100km ja tulee nätisti perässä! lisävääntö ja 5-vaihteinen automaatti auttaa)


Kyllähän se niin on että kymmenisen vuotta sitten ilmoitettu kulutus piti ~paikkansa, nyt saadaan helposti menemään jopa 30% yli.

Vaikea uskoa että samalla koneella oleva 150 korinen veisi joku 8l :shock: , ei tosin omaa kokemusta..
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
jahar
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2015 8:03 am
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja jahar »

uskoin tuota auton omaa kulutuslukemaa, mutta pitänee ottaa joskus suoraan trippimittarista lukemat ja katsoa, mitä sinne tankkiin uppoaa? Alkaa epäilyttää itseäkin, jos muilla pyörii 10l huitteilla. Tosin ei tuolla 2l erolla itselle ole mitään merkitystä, täyteen sen aina tankkaan, kun näyttää, että tarvetta on 8)

05vm automaatti ilmastointi on vähän mitä on, tänään huomasin sen matka-ajussa -1 kelillä. Varpaat tulessa, mutta silti käsivarret viileänä. Ei taida olla montaa anturia autossa mittaamassa lämpötiloja ja tojota insinööri on tehny sen helpoimman ja ohjaa tuon lämpimän ilman aina jalkoihin. On tuo muutenkin sellainen työkone, etten kyllä varmasti olisi itselle moista uuden hinnalla koskaan laittanut, mutta käytettynä menkööt nyt :) Keskikonsolin kansi rämisi siihen malliin heti, kun ostin tuon, että piti kävästä ostamassa ikkunatiivistettä ja laittaa kannen alle, ettei muovi hakkaa muovia.

80-90km/h vauhdissa tulee jostain resonointi, joka saa aika kovan kumisevan äänen aikaiseksi ja tuntuu jotain pientä tärinääkin. Satasen vauhdissa on taas hiljainen, liekkö moottorin tyynyt kovettuneet, vai sitten jossain mainittu ilmanoton putki, joka resonoi??
legro
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 2:13 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja legro »

Mahdollisesti huomenna menen kokeilemaan yhtä -07 120 tampereelle: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/7476348
Merkkihuollon mukaan ainakin suutinkamppis on tuohon tehty.

Tuusulassa olisi yksi 05 malli, joka voisi myös kiinnostaa: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/7535595
Tuosta löytyisi oiken nahkapenkit ja 2-renkaat, lokolämmitintä tai webastoa ei ole.
Tosin tuontiauto, historia voi olla mitä vain, vaikka myyjä jotain vakuutteli.

Tuokaan ei pahalta näytä: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/7610221


Onko 08 mallissa mitään eroa 07 nähden, vai tuliko seuraava muutos vasta 10 malliin?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Vakio fillareilla reippaat matkakulutukset ollu seuraavanlaisia:
Pätkä 125, 120kw / 4-v automaatti n. 10L
Pätkä 125, 120kw 5-v manuaali n. 8L
Pitkä 120, 122kw 5-v automaatti alta 9L
285/70/17 renkailla nousee n. litran

Tää nykyinen J12 koppanen on nyt kuudes :mrgreen:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
legro
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 2:13 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja legro »

Tuli vähän käytyä kattelemassa ja kokeilemassa cruisereita.
Jonkun verran alkaa olemaan ruostetta 07 mallien runkoissa.
Taitaa olla yleistä?

Yksi meni vikatilaan heti, kun myyjä sen käymään laittoi. Jokin turbon anturi oli vikakoodissa. Saivat kuntoon saman päivänä.

Automaatit ilmeisesti kaikki 4-vaihteisia?

Liitteenä kuvia.. :D
Liitteet
WP_20151029_006.jpg
WP_20151029_006.jpg (134.84 KiB) Katsottu 10559 kertaa
WP_20151029_003.jpg
WP_20151029_003.jpg (124.38 KiB) Katsottu 10559 kertaa
WP_20151029_002.jpg
WP_20151029_002.jpg (103.79 KiB) Katsottu 10559 kertaa
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa J120, mitä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja kzj »

Rungossa on ohut musta maali päällä, joten ei se kummoisesti kestä jossei ole tehty suojausta.

5-vaihteinen automaatti tuli ~loppuvuodesta 2004, aiemmat 4 vaihteisia
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
Vastaa Viestiin