Kuva Kuva

Voimansiirron jysähtely nelivedolla korjattu

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Voimansiirron jysähtely nelivedolla korjattu

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Moro kaikille.

Jossain vaiheessa kyselin täältäkin neuvoja HJ61sen voimansiirron jysähtelyyn nelikko päällä vedätettäessä. Samassa sain kuulla, että samanmoista ongelmaa olisi ollut joillain muillakin HoJon omistajilla. Ja nimenomaan alipaine-nelivedolla varustetuissa Cruisereissa.

Noh, nyt on jakolaatikko käytetty kappaleina ja yllätys oli suuri, kun laatikon sisällä KAIKKI osat tuntuivat olevan, kuin pakasta vedettyjä. Yllättäväksi asian tekee se, että kuvittelin mm. etuvedon kytkentäholkin tai kytkentäpikarin ja akselintumpin kytkentäpintojen olevan hakkaumia täynnä. No, eivät olleet ja olivat itseasiassa todella hyväkuntoisen näköiset. Eli tässä vaiheessa heräsi oikeasti kysymys siitä, missä ihmeessä se vika sitten on.

Oirehan oli seuraavanlainen:

Takaveto päällä autoa sai revittää ja komentaa sen, kuin sielu sieti, eikä mitään ylimääräisiä ääniä ilmennyt. Tilanne muuttui kovasti, kun kytki nelivedon päälle. (joko katkaisimesta nopea tai lattiavivusta hidas).. Napalukot tietty kiinni kans, jotta veto välittyy etupyörille asti.
Seurauksena kiihdyttämiseen tai kuorimittamiseen neliveto kytkettynä oli todella voimakas jysähdys, joka toistui, jos auton kuormitusta uskalsi jatkaa.. Jysähdys oli sellainen voimakas "jumps" ääni, jonka yhteydessä auto kenties hieman nytkähti. Asiaa koitettiin korjata vaihtamalla etuakseliin vetonivelet ja pronssiholkit, tarkastamalla napalukot, avaamalla jakolaatikko kertaalleen (ilman mitään havaintoja osien kulumisesta ym.) etukardaanin ristikot vaihtamalla, takakardaani tarkastamalla, etuperä laakeroimalla... Taidettiin siinä joku vippaskonsti vielä kokeilla, mutta en muista, mikä se oli. Lopputuloksena jysähtely kuitenkin jatkui. Ääni siis ei kuulunut nätillä ajolla, mutta jos neliveto joutui syystä tai toisesta lujille (kiihdytys, huono pito ym.) kuului tuo edellämainittu jysähdys. Peruutettaessa vaiva ei ilmennyt.

Edittinä: Se "vippaskonsti" oli vaihtaa alipainekelloa ohjaavat ilmaletkut, jotka olivat jo kamalassa kunnossa.. Eli vuotivat todennäköisesti jo nekin.

Noh, nyt kun ehjä jakolaatikko oli saatu kasattua, tarkastettiin nelivetoa ohjaavan alipainekellon toiminta. Kello pelitti ihan ok ja nelivedon kytkentää ohjaava haarukkakin liikkui ihan normaalisti. Tässä vaiheessa alkoi jo hikoiluttaa...

Viimein pelkkä alipainekello kytkettiin irtonaisena alipaineletkuihin ja käynnistettiin pirssi. Kun nelivedon kytki joko napista tai lattiasta, kello pelitti. Eli kytki ja vapautti.. MUTTA: Kun kellon käyttövipua pakotti siirtoleukapihdeilla "lukko" asennosta auki, niin kellon käyttövipu liikkui aika helposti. Oli siinä toki vastusta, mutta ei lähellekään niinpaljon, kuin olisin odottanut.. Tämän vuoksi alettiin hakea alipainevuotoa, joka sitten löytyikin kytkintehostimelta.. Noh, jälkikäteen on pakko mainita, että olin huomannut tehostimen tehon laskun, mutta sitä kun on pöljä, niin ei kaikkea kokemaansa aina osaa yhdistellä viisaasti.. Ja sinänsä asiaa sotki myös se tosiasia, että jarrutehostimen voima pysyi hyvänä. Noh, tähän selitykseksi ilmeni se, että HJ61sen alipainesäiliö on kaksiosainen.. Toinen puolisko on varatttu jarrutehostimelle ja toinen mm. kytkintehostimelle.. Eli jarruteho ei juorunnut alipainevuotoa millään tavalla.

Kytkintehostimen letku irrotettiin ja tulpattiin ja paineltiin takaisin nelivetoa ohjaavan kellon kimppuun. Nyt kun auto käynnissä nelivedon kytki päälle ja koitti pakottaa kellon käyttövipua "auki" asentoon, niin vipua piti vääntää jo ihan tosissaan.. Eli nyt tuntui jo siltä, että kellossa oli sitä voimaa, jolla jakolaatikkoa tuleekin ohjata.

Koeajo osoitti, että neliveto alkoi sitten viimeinkin pelittämään normaalisti. Nyt autoa kesti kuormittaa jo ihan tosissaan, eikä mitään ylimääräisiä jytinöitä enää ilmennyt. Eli vika taisi tulla korjattua.

Totuuden nimessä tosin täytyy vielä näin lopuksi todeta, että saatoin minä kääntää sen nelivedon kytkinkappaleen toisinpäin, kuin mitä se ennen purkua oli.. Tästä tosin en ole ihan varma. Itse kytkinkappaleessa ei tosin mitään mainittavia kulumia näkynyt, kun sitä silmäilin..

Mutta pääasia on, että vika korjaantui. Eli jos itselläsi alipaine-nelivedolla varustettu Land Cruiser pelleilee samoin, kuin mitä se mulla teki, niin tarkasta ensin alipaineletkujen kunto. Ja jos letkut ovat OK, niin irrota kytkintehostimen letku ja tulppaa se kokeeksi.. Mulla nimittäin se tehostin tuntuu vuotavan siitä kytkinpääsylinterin juuresta.. Liekö siellä korroosiovikaa, vai onko sieltä mennyt pelkkä tiiviste. Mene ja tiedä, mutta nyt kytkintehostin on ohitettu. Puran sen jahka mielenkiinto palaa ja tämä voitonriemu hieman laantuu.
Kaivaa se...
# 254
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Re: Voimansiirron jysähtely nelivedolla korjattu

Viesti Kirjoittaja A-P »

Jumaliste, kun on mahtavasti raportoitu tarina! Toisessa kuus'ykkösessä tämä vika, ja olen tuominnut itseni kadotukseen jakoaskiremppasaamattomuuteni takia. Tämä kytkintehostinoptio täytyy heti ensi tilassa tarkastaa. Kiitoksia!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Voimansiirron jysähtely nelivedolla korjattu

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Kiitokset..

Tuo alipainepuoli on kyllä se kaikkein pudjettiystävällisin korjaustoimenpide, josta on helpoin aloittaa.. Kellolle menee konehuoneesta metallipillit ja niistä edelleen itse kelloon kaksi kumiletkua. Ne minä ensin vaihdoin. Ja tuon kytkintehostimen tulppaaminen sitten ei vaadikaan mitään senkummempaa. Ja jos sinulla vuotoa ilmenee kytkintehostimella, niin ensin tarkastaisin sen pääsylinterin ja alipainetehostimen liitoksen. Itse puhalsin (pirun varovasti) sinne kytkimen tehostimelle painetta ja se juorusi oikean vuotokohdan.. Sitä ilmaa ei kannata puhaltaa kompurantäydeltä, vaan vain senverran, että vuoto ilmenee (Ihan vaan siksi, ettei vahingossa tuhoa kytkintehostinta ylipaineella.. En tiedä, onko sellainen mahdollista, mutta aika varovaiseksi tässä on opetellut näiden romppeiden kanssa, varsinkin, kun uusi tehostin maksaa marmoritiskillä ihan kamalia summia). Aika helposti se tuossa minun tapauksessani pihisi kämmenselkään, kun kokeili.

Toki, yksi vaihtoehtohan voi sitten olla myös alipainepumppukin, mutta jos jarrutehostus pelittää, niin silloin epäilisin ihan vaan rehellistä vuotoa.
Kaivaa se...
# 254
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Re: Voimansiirron jysähtely nelivedolla korjattu

Viesti Kirjoittaja A-P »

Kyllä minäkin letkut ja putket syynäsin aikanaan, mutta ei sitä rikkoa niistä löytynyt.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Vastaa Viestiin