Kuva Kuva

1-HD:n öljykanavamysteerio

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

1-HD:n öljykanavamysteerio

Viesti Kirjoittaja timop »

Siis HDJ:n koneesta löytynyt mysteeri kyseessä. Tai ei se mitä löytynyt, siellähän se on aina ollu.

Joskus tuli sahattua HDJ:n öljynsuodatin auki, ajatuksena oli katsoa näkyykö siellä kk-laakereista irronnutta tavaraa. Yllätys oli melkoinen, siellä on kaksi erillistä suodatinta, isompi normaalisti pääöljykanavassa oleva, ja sen lisäksi matala erillinen suodatinlätty (saha käteen jos ette usko), joka kytkeytyy suodatinjalan kautta omaan pieneen kanavaansa. Tarvikesuodattimista löytyy tämä kanssa (ainakin FRAM:mista).

Kanava on pienimmillään suodatinjalassa n.2mm halkaisijaltaan, se menee suodatinjalassa olevan pienen takaiskuventtiilin (täsmälleen samanlainen kuin männän öljysuihkun takaisku) kautta lohkoon, ja n.5mm porauksien kautta valuu takaisin öljypohjaan. En löytänyt kanavasta reittiä mihinkään muualle. Korjauskirjan öljynkiertokaaviossa näkyy tämä kanava öljynsuodattimelta takaiskun kautta öljypohjaan, erillistä suodatinta ei ole piirretty. Siinäkään ei mitään muuta reittiä tälle ole, eikä toimintaselostuksessa ole tästä mitään mainintaa.

Eli: pienemmän suodattimen kautta vuodatetaan vähän öljyä takaisin öljypohjaan. Mikä järki tässä on? Japsin kyseessä ollen ei luulisi että se on sinne turhaan tehty. Kun suodatin on (typerästi, täytyy sanoa) laippa alaspäin, eikä suodatinta voi oikein etukäteen täyttää ellei auto satu olemaan pyörät ylöspäin, tulee mieleen suodattimen ilmaus. Tosin pikkusuodatin ja kanava on suodattimessa alimmassa kohdassa ja ilma menee kuitenkin pääöljykanavaan. Voisiko tarkoitus olla suodattimen tyhjennys öljypohjaan ennen vaihtoa takaiskua löysäämällä, ettei suodattimessa oleva öljy lorise vaihtajan taskuun, mutta miksi siinä tapauksessa pitäisi olla erillinen suodatin ja takaisku joka sallii jatkuvan vuodon paineellisena?

Tämä ihmettely johtuu siitä, kun venekone projektissa öljynsuodatin pitää siirtää ja tämä kanava aiheuttaa ylimääräisiä vaikeuksia, onko se tarpeellista säilyttää vai uskaltaako lyödä tulpan reikään? Mikä sen todellinen tarkoitus on???

Hyviä ajatuksi tai tietoa? Tietääks Hannu?
TP
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Äkkiä tulisi mieleen satavuotta sitten luetut tarinat pää,ja sivukierron öljysuodatuksesta...

Ja mikähän näiden ero olikaan??? Oisko se ollu että pääkierto oli juuri pumpulta linjaan,ja sivukierto sitten pumpulta takaisin öljypohjaan...

Näistkäään ei koskaan nähty muuta kuin kaavioita,ja niissä muistaakseni oli piirretty molemmille oma suodatin.

Hetkinen ja scaniassahan on juurikin siinä sivukierrossa se separaattori.

Tuskin näistä apua oli mutta jotain piti päteä. :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Eikos sivuvirtasuodatuksessa suodatin ollut koko systeemin paineensäätöventtiilin jälkeisessä öljypohjaan palaavassa virtauksessa. Tässä tapauksessa se ei ole siinä, paineensäätöventtiili on jo ennen suodatinta.

Edellä jäi kertomatta, että suodattimelle öljy tulee ihan normaalisti pumpulta paineensäätöventtiilin ja lauhduttimen kautta, mutta suodattimessa on kaksi suodatinta joilta lähtee omat kanavansa. Toinen on tämä pieni melko merkityksettömältä tuntuva.
TP
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kuten sanottu alkaa olla jo aikaa kun näitä luettiin.joten arvauksiksi menee kaikki lausunnot.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Näkyy olevan tuplasuodatin.

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Siis tuo suodatin koostuu tosiaankin 2 eri suodattimesta.
Yllämainitusta ja kokemuksesta arvelen että toinen
on päävirtasuodatin(karkeampi, siis öljy virtaa helpommin läpi),
ja tuo suoraan lohkoon palaava öljynsuodatin on erittäin hieno,
siis suodattaa pienetkin partikkelit öljystä, ja koska sen virtausvastus,
siis painehäviö on suuri, niin sitä ei voida käyttää voiteluun, koska
vielä huoneenlämpöinen öljy ei juurikaan pääse siitä läpi.

Normaalista suodattimestakaahan öljy ei pääse pakkasella juurikaan
läpi, vaan kiertää pääöljykanavassa tai suodattimesssa olevan ohivirtaus
venttiilin läpi, niin pitkään että öljy lämpenee ja suuruusluokkaan kilon
paine-erolla öljy menee suodattimen läpi.

Tämä on hyvä muistaa, kun kaadetaan sitä öljyä koneeseen ja meinaa
mennä roskia tratista tai pöntön kannelta sekaan.
tokihan öljypumppu saa "suodattamattoman" öljyn aina.
(tuo öljynsuodattimen imusiivilä on nimenomaan noita "sattumia" varten,
hiekka ja männynneulaset eivät välttämättä toppaa siihen.)
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuo tuntuu ihan järkeenkäyvältä selitykseltä. Ei sitä ole sinne kuitenkaan huvikseen laitettu vaikka näennäisesti onkin ihan turha. Parasta säilyttää se kanava adapterissakin.
TP
Vastaa Viestiin