Kuva Kuva

Kiilapaloja akselin ja jousen väliin & kardaanikulma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Kiilapaloja akselin ja jousen väliin & kardaanikulma

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko kellään kokemuksia kiilapaloista akselin ja jousen välissä? Ja mistä niitä saa, onko tietoa?

Eteen olisi tulossa ainakin kokeiluksi, koska kardaanikulma on pielessä (perä käännetty liian ylös SOA:n yhteydessä). Nyt ei millään viitsisi tehdä akselin kääntöä uudestaan ainakaan heti... Toki tuossa kärsii pyöränkulmat, muttei voi mitään.

Jos kiilapalat löytyvät ja ovat sopivat, niin voihan ne lisäksi vaikka hitsata akseliin (toki pitää olla keskitappi riittävän pitkä), jotta varmasti pysyvät.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa etuakselille pidemmät riiput (tässä siirretty akselin takapuolelle), jolloin kardaanikulma paranee. Tämä taas tuo lisää korkeutta, mikä ei ole toivottavaa. Ajattelin kyllä kokeilla myös pidemmillä riipuilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Riippuen kuinka paljon on se kardaani kulma pielessä,niin niillä kiilapaloilla saa sitä tuskin kohdalleen.

Niitä paloja yleisesti käytetään juuri pyöränkulmien säätöön(olkatapin takakalkistuma).

Ja sillä kardaani kulmallahan ei ole väliä kumpaan suuntaan se on kunhan on samanverran molemmissa ristikoissa,ja kunhan se ei raavi esim. öljypohjaan.

Eli jos joku on nyt mennyt pieleen,niin se kannattaa korjata alusta alkaen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tässä tapauksessa siis perää käännetty liian ylös SOAn yhteydessä, ja ei kyllä millään viitsisi ottaa akselia taas irti ja alkaa koko hommaa alusta. Kulmahan ei ole mahdottoman paljoa pielessä, mutta sen verran kuitenkin, että äärimmäisessä sisäänjoustossa voi kardaani akselin päässä ottaa kiinni siitä ristinivelen kohdalta siihen laippaan.

Vaihdelaatikon päässä on tuplanivel.

Tokihan sitä sisäänjoustoa voi myös rajoittaa, mutta noilla kiilapaloilla voisi saada tilannetta helpotettua sen verran, ettei sisäänjoustoa tarvitsisi rajoittaa.

Toki korottamalla lisää saa myös ongelman pois, mutta lisää korotusta ei oikein kaivattaisi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No mitä jos sen kardaanin kääntää ympäri?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
krustikroki
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 7:47 pm
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja krustikroki »

ei se kardaanin kääntäminen onnistu varmaan ku ei se tuplanivel taivu niin jyrkkään siellä akselin päässä, mutta höylää laipasta vähän pois nii hyvä tulee..
vm.82 HJ60 35/13.5 15 + vinssi
vm 83 HJ60 viis vaihdetta ja pakki
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu ei onnistu kardaanin kääntäminen tai tulee kulma liian jyrkäksi vaihdelaatikon päässä, jos siellä olisi yksi nivel ja akselin päässä tuplanivel.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
OPA
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2007 11:41 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja OPA »

pirralla meilläpäin noita ristikoita on avarrettu. ei tarvitse paljon otta niin kääntyy jo enempi ristikko.
OPA
Offroad Kainuu Ry/KAMK Ry
Vastaa Viestiin