Kiilapaloja akselin ja jousen väliin & kardaanikulma
Valvoja: Käyttäjä
Kiilapaloja akselin ja jousen väliin & kardaanikulma
Onko kellään kokemuksia kiilapaloista akselin ja jousen välissä? Ja mistä niitä saa, onko tietoa?
Eteen olisi tulossa ainakin kokeiluksi, koska kardaanikulma on pielessä (perä käännetty liian ylös SOA:n yhteydessä). Nyt ei millään viitsisi tehdä akselin kääntöä uudestaan ainakaan heti... Toki tuossa kärsii pyöränkulmat, muttei voi mitään.
Jos kiilapalat löytyvät ja ovat sopivat, niin voihan ne lisäksi vaikka hitsata akseliin (toki pitää olla keskitappi riittävän pitkä), jotta varmasti pysyvät.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa etuakselille pidemmät riiput (tässä siirretty akselin takapuolelle), jolloin kardaanikulma paranee. Tämä taas tuo lisää korkeutta, mikä ei ole toivottavaa. Ajattelin kyllä kokeilla myös pidemmillä riipuilla.
Eteen olisi tulossa ainakin kokeiluksi, koska kardaanikulma on pielessä (perä käännetty liian ylös SOA:n yhteydessä). Nyt ei millään viitsisi tehdä akselin kääntöä uudestaan ainakaan heti... Toki tuossa kärsii pyöränkulmat, muttei voi mitään.
Jos kiilapalat löytyvät ja ovat sopivat, niin voihan ne lisäksi vaikka hitsata akseliin (toki pitää olla keskitappi riittävän pitkä), jotta varmasti pysyvät.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa etuakselille pidemmät riiput (tässä siirretty akselin takapuolelle), jolloin kardaanikulma paranee. Tämä taas tuo lisää korkeutta, mikä ei ole toivottavaa. Ajattelin kyllä kokeilla myös pidemmillä riipuilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Riippuen kuinka paljon on se kardaani kulma pielessä,niin niillä kiilapaloilla saa sitä tuskin kohdalleen.
Niitä paloja yleisesti käytetään juuri pyöränkulmien säätöön(olkatapin takakalkistuma).
Ja sillä kardaani kulmallahan ei ole väliä kumpaan suuntaan se on kunhan on samanverran molemmissa ristikoissa,ja kunhan se ei raavi esim. öljypohjaan.
Eli jos joku on nyt mennyt pieleen,niin se kannattaa korjata alusta alkaen.
Niitä paloja yleisesti käytetään juuri pyöränkulmien säätöön(olkatapin takakalkistuma).
Ja sillä kardaani kulmallahan ei ole väliä kumpaan suuntaan se on kunhan on samanverran molemmissa ristikoissa,ja kunhan se ei raavi esim. öljypohjaan.
Eli jos joku on nyt mennyt pieleen,niin se kannattaa korjata alusta alkaen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Tässä tapauksessa siis perää käännetty liian ylös SOAn yhteydessä, ja ei kyllä millään viitsisi ottaa akselia taas irti ja alkaa koko hommaa alusta. Kulmahan ei ole mahdottoman paljoa pielessä, mutta sen verran kuitenkin, että äärimmäisessä sisäänjoustossa voi kardaani akselin päässä ottaa kiinni siitä ristinivelen kohdalta siihen laippaan.
Vaihdelaatikon päässä on tuplanivel.
Tokihan sitä sisäänjoustoa voi myös rajoittaa, mutta noilla kiilapaloilla voisi saada tilannetta helpotettua sen verran, ettei sisäänjoustoa tarvitsisi rajoittaa.
Toki korottamalla lisää saa myös ongelman pois, mutta lisää korotusta ei oikein kaivattaisi.
Vaihdelaatikon päässä on tuplanivel.
Tokihan sitä sisäänjoustoa voi myös rajoittaa, mutta noilla kiilapaloilla voisi saada tilannetta helpotettua sen verran, ettei sisäänjoustoa tarvitsisi rajoittaa.
Toki korottamalla lisää saa myös ongelman pois, mutta lisää korotusta ei oikein kaivattaisi.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 7:47 pm
- Paikkakunta: roi