Kuva Kuva

LJ:N tehot

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

perttu.kauppinen
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 7:55 pm
Paikkakunta: Kannonkoski

LJ:N tehot

Viesti Kirjoittaja perttu.kauppinen »

Mistä lj:seen lisää henkeä kun ei meinaa oikein jaksaa kulkea? mistä niitä pumpun säätö ohjeita löytyy ja mielellään suomen kielisenä nii meikäkin ymmärtää. ei jaksa vielä alkaa turboo eikä cooleria rassaamaan ja muistaakseni wolkkari groupin vehkeissä on samaa pumppua jos en oo ihan väärin ymmärtäny :idea: :?: :idea:
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Avatar
läjätys
Viestit: 45
Liittynyt: La Elo 04, 2007 10:40 pm
Paikkakunta: Polvijärvi

Viesti Kirjoittaja läjätys »

Mulla oli kanssa tuo oma Lj käsittämättömän laiska, hommasin ahtomittarin ja koe ajolle, kaasu pohjassa 3500rpm:n kohdalla saavutettiin huippu ahdot eli kokonaista 0.30bar :shock: , ruuvasin hukkaportin kellon irti ja laitoin 3kpl rikkoja kiinitysraudan ja kellon väliin(per.puoli), eli siirsin turbolta katsottuna kauemmaksi. Nyt ahdot nousee 0.6bar jo alta 2000rpm:n ja vaihdetta ei tarvii joka nyppylään vaihtaa. Ei tuo vieläkään mikään ohjus ole, mutta eron kuitenkin huomaa. Helppo ja halpa homma antaa ensiapua :)
SLCK #423
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

itellä aikoinaan tulppasin tuon turbolle siihen kelloon menevän letkun tukkoon ja alkoi pelittään , kellosta ilmeisesti oli kalvo rikki..
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

mikaylikoski kirjoitti:itellä aikoinaan tulppasin tuon turbolle siihen kelloon menevän letkun tukkoon ja alkoi pelittään , kellosta ilmeisesti oli kalvo rikki..
... ja näin toimalla rikomme moottorin lähes varmasti.

Hukkaportillisen turbon perusideana on että tietyn ahtopaineen kohdalla pakopaineet nousevat niin suureksi että pakopuolen aiheuttama ahdistus vähentää tehoa enemmän kuin ahtopaineen nostaminen tuo sitä lisää. Kun tuo rajapyykki ylitetään niin moottorin sisäiset rasitukset kasvavat exponentiaalisesti. Pakokaasun virtausta päästettään pakoturbiin ohitse hukkaportin aukeamisella ensisijaisesti pakopaineiden alentamiseksi, ei ahtopaineiden rajoittamiseksi.

LJ:n vakioturbolla raja on jossakin 0,75- 0,8 barin välillä. Tuo kun ylitetään niin moottorin sisäiset kurmitukset kasvavat ja moottorin kestoennuste puolestaan alenee huomattavasti. Sisäisten kuormitusten kasvaminen näkyy yleensä helpoiten moottorin rasitustilanteissa lämpöjen nousemisella.
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

ei tuo vakio turbo pahemmin saa paineita aikaan ja aatellu hankkia isomman turbon mut ei oo ehtinyt ja jaksanut .
kyllä ei oo ollu mitään onkelmia vaikka moottori on rasittunut ylempalttisesti.
niin ja vuodessa pelkkää työajoa tulee jotain luokkaa 12 tuhatta kilometriä ja muu huviajelu siihen vielä päälle niin lähemmäksi 20 tuhatta kilsaa vuodessa ja kyllä tuo on jo yli 3 vuotta kestänyt et se siitä ylikuormittamisesta.
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Vastaa Viestiin