Hj60 "Lumikki"
Valvoja: Käyttäjä
Re: Hj60 "Lumikki"
Vuoden eka päivitys. Ovi on värissä, mutta ei paikallaan. Ovet vein heti vuoden vaihteen jälkeen maalarille, mutten pääse niitä nyt pariin viikkoon hakemaan. Mutta laitellaan ny jotain kuvia muista touhuista näytille.
Kojelaudan päällinen putsailtu. Pesu Surfex HD:lla ja päälle 303 Aerospace Protectant. Tuttuja aineita aiemmista pesuista. Aivan virheetön tuo auton oma päällinen, onneks kaikki reiät oli porailtu mittariston ympärysmuoviin.
Sitte tarran sovittelua releen kuoreen.
Joululahjaks saapu taas yhdet etukaiuttimet. Nyt on yhet käyttöön ja yhet varalle sekä eteen, että taakse. Ja muutama varaosaradiokin.
Sitte tuli kauhee hinku päästä liimaamaan tunkin tarra. Eli tunkki käsittelyyn. Puhallus ja pulveria päälle. Pääs testaamaan "uuden" puhalluskaapinki. Sen verran kylmä oli tallissa maalailla ja osat kylmiä, että kesti kauan ennen ku uunissa lämpesivät ja väri alko sulamaan. Mutta hyvät tuli.
Sitte liimailin sumuvalonkehykset kasaan. Liima oli jotain todella kallista superliimaa, mutta melko ailahtelevaa. Ekat liimaukset ei kovettunu, toisella yrittämällä kovettu. Seuraavan päivän liimauksista ykskään ei kovettunu. Mutta tarttu lujaan kyllä nuo mitkä onnistu.
Sitte ajovalonkehykset. Jokunen vuos sitte tilasin Saudeista uudet. Ei saanu kehitysmaaversioita vaan piti ottaa äveriäämmän alueen kehykset. Niissä on enemmän paljasta kromia ja valonpesurit puuttuu. Eli resuista suuttimen kaulus irti.
Uusissa oli näköjään niiden paikka näkyvissä.
Rinkula liimalla kiinni.
Dremelillä reikä auki.
Viilalla viimeistelyä ja siihen istuu suutin.
Nyt onki kaikki kotona tehtävät tehty. Eka viikko kolmen viikon karanteenista takana, eli nyt vaan sitte pitää odotella, että pääsee liikkumaan.
Kojelaudan päällinen putsailtu. Pesu Surfex HD:lla ja päälle 303 Aerospace Protectant. Tuttuja aineita aiemmista pesuista. Aivan virheetön tuo auton oma päällinen, onneks kaikki reiät oli porailtu mittariston ympärysmuoviin.
Sitte tarran sovittelua releen kuoreen.
Joululahjaks saapu taas yhdet etukaiuttimet. Nyt on yhet käyttöön ja yhet varalle sekä eteen, että taakse. Ja muutama varaosaradiokin.
Sitte tuli kauhee hinku päästä liimaamaan tunkin tarra. Eli tunkki käsittelyyn. Puhallus ja pulveria päälle. Pääs testaamaan "uuden" puhalluskaapinki. Sen verran kylmä oli tallissa maalailla ja osat kylmiä, että kesti kauan ennen ku uunissa lämpesivät ja väri alko sulamaan. Mutta hyvät tuli.
Sitte liimailin sumuvalonkehykset kasaan. Liima oli jotain todella kallista superliimaa, mutta melko ailahtelevaa. Ekat liimaukset ei kovettunu, toisella yrittämällä kovettu. Seuraavan päivän liimauksista ykskään ei kovettunu. Mutta tarttu lujaan kyllä nuo mitkä onnistu.
Sitte ajovalonkehykset. Jokunen vuos sitte tilasin Saudeista uudet. Ei saanu kehitysmaaversioita vaan piti ottaa äveriäämmän alueen kehykset. Niissä on enemmän paljasta kromia ja valonpesurit puuttuu. Eli resuista suuttimen kaulus irti.
Uusissa oli näköjään niiden paikka näkyvissä.
Rinkula liimalla kiinni.
Dremelillä reikä auki.
Viilalla viimeistelyä ja siihen istuu suutin.
Nyt onki kaikki kotona tehtävät tehty. Eka viikko kolmen viikon karanteenista takana, eli nyt vaan sitte pitää odotella, että pääsee liikkumaan.
Re: Hj60 "Lumikki"
Noniin. Tauti sairastettu ja motivaatiopulaa podettu sen jälkeen. Jotain kuitenkin saatu aikaan.
Kaikenmoista pikkunäpräystä tehty. Releen tarra meni vielä uusiks. Kirkas pohja ei toiminu mustan kuoren päällä. Läpi näky ilmakuplaa ja punanen teksti ei erottunu kunnolla. Joten uusi yritys mustalla pohjalla.
Käytin releet myös palasina, että pääs putsaamaan kunnolla ja vaihtelin vähä osia parempiin.
Ja valmiina odottelemaan asennusta.
Myös tällanen rakennussarja tuli teetettyä. Meinasin aluks ostaa alkuperäset takakaiuttimien kiinnikkeet, mutta huomasin kuvista, että ne ei toimi kiinnitysten puolesta, ku alkuperäisten kaiuttimien kans. Joten piirtelin uudet alkuperäsiä mukaillen, mutta selaset että niihin saa Fujitsu Tenit kiinni.
Keltapassivointi osille, popniiteillä kasaan ja niittimutterit kiinnitykseen. Sitten koesovitus.
Vaimon kans käytiin minilomalla Rovaniemellä, niin samalla reissulla kävin Roi-Osa purkaamolla hakemassa lasinpesurin suuttimet ja ilmanputsarikotelon. Suuttimista tuli hyvät pienellä putsilla.
Ne paikalleen. Samoin uusi tyyppikilpi ja ite tehty tarra. Kilpi ei ole sellanen, ku oisin halunnu kaiverrusten paikotuksen osalta, mutta tuntu olevan ranskalaisille mahdottomuus kaivertaa mallikuvan mukaan. No ei oikeen muuallakaan saanu teetettyä, nii mennään tolla.
Salosta löyty pari sarjaa Toyotan kumimattoja. Niille pesu ja aineet pintaan. Etumatoissa on sävyeroa. Katotaan häiritteekö sitte ku on paikallaan.
Löysin myös vahingossa muuta etsiessäni siistin olosen pesunestepussin. Ikävästi hitsikipinä menny läpi. Mutta kunnon putsin ja massatäpän jälkeen siitä tuli oikein hyvä.
Ovet sain haettua maalarilta karanteenien jälkeen. Tiivisteet kävin läpi hammasharjan kans ja putsailin lukot ja laittelin paikalleen.
Hetken näytti taas autolta, ku säädeltiin ovet kohilleen. Niin ja tuulilasikin meni paikalleen muutaman tunnin kiroilun jälkeen.
Sitte ovet pois. Saranoiden ympärille massat. Ruuvit ja massat maaliin ja ovet takasin paikalleen.
Pyyhkijänvarsia maalailin ruosteputsin jälkeen.
Seuraavaksi sitte varret ja moottori paikalleen. Myös muuta pikkuhommaa konehuoneessa ja sen jälkeen lokarit kiinni, nii päsee ruuvailemaan keulaa kasaan. Nyt on taas motivaatio palannu, nii jospa se tästä etenis vauhdikkaammin.
Kaikenmoista pikkunäpräystä tehty. Releen tarra meni vielä uusiks. Kirkas pohja ei toiminu mustan kuoren päällä. Läpi näky ilmakuplaa ja punanen teksti ei erottunu kunnolla. Joten uusi yritys mustalla pohjalla.
Käytin releet myös palasina, että pääs putsaamaan kunnolla ja vaihtelin vähä osia parempiin.
Ja valmiina odottelemaan asennusta.
Myös tällanen rakennussarja tuli teetettyä. Meinasin aluks ostaa alkuperäset takakaiuttimien kiinnikkeet, mutta huomasin kuvista, että ne ei toimi kiinnitysten puolesta, ku alkuperäisten kaiuttimien kans. Joten piirtelin uudet alkuperäsiä mukaillen, mutta selaset että niihin saa Fujitsu Tenit kiinni.
Keltapassivointi osille, popniiteillä kasaan ja niittimutterit kiinnitykseen. Sitten koesovitus.
Vaimon kans käytiin minilomalla Rovaniemellä, niin samalla reissulla kävin Roi-Osa purkaamolla hakemassa lasinpesurin suuttimet ja ilmanputsarikotelon. Suuttimista tuli hyvät pienellä putsilla.
Ne paikalleen. Samoin uusi tyyppikilpi ja ite tehty tarra. Kilpi ei ole sellanen, ku oisin halunnu kaiverrusten paikotuksen osalta, mutta tuntu olevan ranskalaisille mahdottomuus kaivertaa mallikuvan mukaan. No ei oikeen muuallakaan saanu teetettyä, nii mennään tolla.
Salosta löyty pari sarjaa Toyotan kumimattoja. Niille pesu ja aineet pintaan. Etumatoissa on sävyeroa. Katotaan häiritteekö sitte ku on paikallaan.
Löysin myös vahingossa muuta etsiessäni siistin olosen pesunestepussin. Ikävästi hitsikipinä menny läpi. Mutta kunnon putsin ja massatäpän jälkeen siitä tuli oikein hyvä.
Ovet sain haettua maalarilta karanteenien jälkeen. Tiivisteet kävin läpi hammasharjan kans ja putsailin lukot ja laittelin paikalleen.
Hetken näytti taas autolta, ku säädeltiin ovet kohilleen. Niin ja tuulilasikin meni paikalleen muutaman tunnin kiroilun jälkeen.
Sitte ovet pois. Saranoiden ympärille massat. Ruuvit ja massat maaliin ja ovet takasin paikalleen.
Pyyhkijänvarsia maalailin ruosteputsin jälkeen.
Seuraavaksi sitte varret ja moottori paikalleen. Myös muuta pikkuhommaa konehuoneessa ja sen jälkeen lokarit kiinni, nii päsee ruuvailemaan keulaa kasaan. Nyt on taas motivaatio palannu, nii jospa se tästä etenis vauhdikkaammin.
Re: Hj60 "Lumikki"
Aijai. Priimaa tulee.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Varret sai siis maalia päälle ja putsatut kumit.
Seuraavaksi moottori. Varsi loksahti varsin tiukan oloisesti paikalleen moottoriin, eli saatta olla vielä pusla kunnossa.
Auton omaan maakaapeliin oli vaihettu joskus kenkä ja kuorta teurastettu. Hommasin toisen orkkiskuntosen. Se oli aika kulahtanu, niin piti keksiä jotain.
Hankin perus ruuvattavan kengän, jota hiukan modasin. Teurastin orkkiskengän ja hioin sen mahtumaan uuden kengän sisälle. Ruuvit korvasin pidätinruuveilla joiden kolot tinasin umpeen. Sorvasin päätyyn alumiinista tulpan ja sulattelin tinaa kengän sisälle. Sen jälkeen hioin kengän tasaseks. Lopuks pinnoitin modaukset koritinan pohjusteella.
Samalla tein uusiks akkujen välikaapelin. Uus kaapeli, juotetut kengät, uus halkastu kurkkuputki, putsatutut ja hiukka liimatut suojakumit ja uudet teipit. Liimasin myös orkkis vaahtomuovipehmusteen leveällä sähköteipillä uuden kurkkuputken päälle. Toinen kumi oli ratkennu, mutta Locktiten 406 pikaliima sen korjas ja kestää repiä. Kuvaamisen jälkeen vaihdoin toisen teipin valkoseks, kuten orkkiksessa.
Palastelin myös vinssin ja pistin rungon jatkot yms. maalarille. Vapautinvipu oli vinssissä ruostunu jumiin ja nuppi ruostunu yläasentoon jumiin. Lämmöllä se purkautu ja Tanskasta jouset.comista tilailin pari eri jousta tilalle. Toinen oli sopiva. Vanhakin löyty vivun sisältä myöhemmin, mutta siitä ei enää iloa ollu.
Rullakidan pultit oli kadonnu vuosien varrella johonki. Hankin vanhemman mallin pultit ja niitä piti hiukan lyhentää. Samaten rullien sisäholkit. Sen jälkeen vinssin osat sun muut meni sinkkiin.
Tässä onki sitte näillänäkymin viimene keltapassivoitu erä.
Imupönttö vaati kans hiukan huomiota.
Samaten imuletku sai putsauksen.
Osia paikalleen. Ilmanputsaripöntön huomasin paikalleenlaiton jälkeen vääräksi. Oli epähuomiossa vanhan mallin pönttö saanu ehostukset. Oikea pytty on pulverimaalauksessa ja vaihdan, kunhan valmistuu. Akkutelineetki pääs paikalleen.
Aurinko kun alko lämmittämään, niin maalailin maskin osia. Ensiksi itse maski. Toyota-teksti vaati kolmen yrityksen ja hiukan pensselöintiä, ennen ku onnistu. Diesel-merkki on uus ja sen kiinnike pulveroitu.
Ajovalon kehyksistä piti saada äveriäämpien maiden kromit piiloon. Molemmat vaati vähä paikkausta. Toiseen istu ötökkä ja toisesta lähti maalia teipin mukana.
Hanskalokero oli kans hiukka kulahtanu. Nukkaamo ei halunnu tehä uutta nukkausta, koska on niin hankala, joten ebaysta halvin nukkaussetti ja tein sen itte. Ei täydellinen, mutta ihan kelvollinen.
Lampunpesurin letkut sai myös ehostuksen hammasharjalla ja mömmöillä.
Talvivaruste paikalleen. Kauhea työ tuonki kans ja aivan piiloon jää.
Paisari oli ikävästi kellastunu. Piti koittaa se saada lähemmäs samaa väriä muiden pyttyjen kans. Youtubesta tuttu Retrobright kokeiluun. Vetyperoksidissa vuorokaus uv-valossa ja päivä auringossa ja lopputulos valkoisempi. Korkki ei tullu tarpeeks valkoseks, joten päädyin tilaamaan uuden jonkun 40-sarjalaisen korkin, joka kuvissa näyttää oikeanlaiselta. Ongelmahan on se, että lasinpesurin pytyn saa uuden kokonaan, lampunpesuriin saa korkin muttei pyttyä ja paisaria saa pytyn muttei korkkia. Tai no se 40-sarjalaisen korkki ehkä käy. Eli harmonian vuoks joutuu käyttämään vanhoja pyttyjä uusilla korkeilla.
Sitten saikin jo konepellin nostaa paikalleen.
Uusiin valopaketteihin putsatut orkkiskumit. Auton mukana tuli vaan pitkiin orkkiskumit. Lyhkäsiin yks tuli käytettyjen umpioiden mukana ja toinen löyty vahingossa varastosta. Ja ne paikalleen. Uusien umpioiden mukana tuli uuet adapterit pitkien polttimoille.
Konepellin lukko, tikku uusine klipsuineen paikalleen. Ja akun välikaapeli kans.
Alkaa oikeasti loppusuora häämöttämään.
Seuraavaksi moottori. Varsi loksahti varsin tiukan oloisesti paikalleen moottoriin, eli saatta olla vielä pusla kunnossa.
Auton omaan maakaapeliin oli vaihettu joskus kenkä ja kuorta teurastettu. Hommasin toisen orkkiskuntosen. Se oli aika kulahtanu, niin piti keksiä jotain.
Hankin perus ruuvattavan kengän, jota hiukan modasin. Teurastin orkkiskengän ja hioin sen mahtumaan uuden kengän sisälle. Ruuvit korvasin pidätinruuveilla joiden kolot tinasin umpeen. Sorvasin päätyyn alumiinista tulpan ja sulattelin tinaa kengän sisälle. Sen jälkeen hioin kengän tasaseks. Lopuks pinnoitin modaukset koritinan pohjusteella.
Samalla tein uusiks akkujen välikaapelin. Uus kaapeli, juotetut kengät, uus halkastu kurkkuputki, putsatutut ja hiukka liimatut suojakumit ja uudet teipit. Liimasin myös orkkis vaahtomuovipehmusteen leveällä sähköteipillä uuden kurkkuputken päälle. Toinen kumi oli ratkennu, mutta Locktiten 406 pikaliima sen korjas ja kestää repiä. Kuvaamisen jälkeen vaihdoin toisen teipin valkoseks, kuten orkkiksessa.
Palastelin myös vinssin ja pistin rungon jatkot yms. maalarille. Vapautinvipu oli vinssissä ruostunu jumiin ja nuppi ruostunu yläasentoon jumiin. Lämmöllä se purkautu ja Tanskasta jouset.comista tilailin pari eri jousta tilalle. Toinen oli sopiva. Vanhakin löyty vivun sisältä myöhemmin, mutta siitä ei enää iloa ollu.
Rullakidan pultit oli kadonnu vuosien varrella johonki. Hankin vanhemman mallin pultit ja niitä piti hiukan lyhentää. Samaten rullien sisäholkit. Sen jälkeen vinssin osat sun muut meni sinkkiin.
Tässä onki sitte näillänäkymin viimene keltapassivoitu erä.
Imupönttö vaati kans hiukan huomiota.
Samaten imuletku sai putsauksen.
Osia paikalleen. Ilmanputsaripöntön huomasin paikalleenlaiton jälkeen vääräksi. Oli epähuomiossa vanhan mallin pönttö saanu ehostukset. Oikea pytty on pulverimaalauksessa ja vaihdan, kunhan valmistuu. Akkutelineetki pääs paikalleen.
Aurinko kun alko lämmittämään, niin maalailin maskin osia. Ensiksi itse maski. Toyota-teksti vaati kolmen yrityksen ja hiukan pensselöintiä, ennen ku onnistu. Diesel-merkki on uus ja sen kiinnike pulveroitu.
Ajovalon kehyksistä piti saada äveriäämpien maiden kromit piiloon. Molemmat vaati vähä paikkausta. Toiseen istu ötökkä ja toisesta lähti maalia teipin mukana.
Hanskalokero oli kans hiukka kulahtanu. Nukkaamo ei halunnu tehä uutta nukkausta, koska on niin hankala, joten ebaysta halvin nukkaussetti ja tein sen itte. Ei täydellinen, mutta ihan kelvollinen.
Lampunpesurin letkut sai myös ehostuksen hammasharjalla ja mömmöillä.
Talvivaruste paikalleen. Kauhea työ tuonki kans ja aivan piiloon jää.
Paisari oli ikävästi kellastunu. Piti koittaa se saada lähemmäs samaa väriä muiden pyttyjen kans. Youtubesta tuttu Retrobright kokeiluun. Vetyperoksidissa vuorokaus uv-valossa ja päivä auringossa ja lopputulos valkoisempi. Korkki ei tullu tarpeeks valkoseks, joten päädyin tilaamaan uuden jonkun 40-sarjalaisen korkin, joka kuvissa näyttää oikeanlaiselta. Ongelmahan on se, että lasinpesurin pytyn saa uuden kokonaan, lampunpesuriin saa korkin muttei pyttyä ja paisaria saa pytyn muttei korkkia. Tai no se 40-sarjalaisen korkki ehkä käy. Eli harmonian vuoks joutuu käyttämään vanhoja pyttyjä uusilla korkeilla.
Sitten saikin jo konepellin nostaa paikalleen.
Uusiin valopaketteihin putsatut orkkiskumit. Auton mukana tuli vaan pitkiin orkkiskumit. Lyhkäsiin yks tuli käytettyjen umpioiden mukana ja toinen löyty vahingossa varastosta. Ja ne paikalleen. Uusien umpioiden mukana tuli uuet adapterit pitkien polttimoille.
Konepellin lukko, tikku uusine klipsuineen paikalleen. Ja akun välikaapeli kans.
Alkaa oikeasti loppusuora häämöttämään.
Re: Hj60 "Lumikki"
Täähän valmistuu käsiin.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Upeaa jälkeä, tsemppiä loppuunsaattamiseen. Kerrohan vielä millä aineella/menetelmällä nuo haitarikumit saa uudenveroisiksi. Tuliko kaapeliin nuo punaiset uudet vai millä menetelmällä saa vanhat entrattua?Samppahj kirjoitti: ↑Su Touko 30, 2021 9:21 pm
Samalla tein uusiks akkujen välikaapelin. Uus kaapeli, juotetut kengät, uus halkastu kurkkuputki, putsatutut ja hiukka liimatut suojakumit ja uudet teipit. Liimasin myös orkkis vaahtomuovipehmusteen leveällä sähköteipillä uuden kurkkuputken päälle. Toinen kumi oli ratkennu, mutta Locktiten 406 pikaliima sen korjas ja kestää repiä. Kuvaamisen jälkeen vaihdoin toisen teipin valkoseks, kuten orkkiksessa.
-Mikko
Re: Hj60 "Lumikki"
Musta kurkkuputki on uus. Punaset suojakumit pesin ultraäänipesurissa Megaclean liuotinpesuaineseoksella. Sen jälkeen samalla liemellä vielä hammasharjan kans läpi. Lopuks suihkautin päälle Würthin Kuminhoitoainetta. Eli tätä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... oitosuihke
Lähtökohtaan verraten ne kyllä puhistu yllättävän hyvin.
Re: Hj60 "Lumikki"
Ilmanputsari tuli pulverista ja uuden tarran kans paikalleen.
Kunnostelin etuparkit. Uus maali. Maalina oli joku kuumakesto alumiini. Vastas hyvin alkuperäistä väriä. Hankin myös 3mm paksua solukuminauhaa, josta tein uudet tiivisteet. "Lasi" on myös uusi.
Myös paisarin korkkiongelma ratkes. HJ49 tms. mallin korkki oli sopiva. Putkea pytyn sisällä piti lyhentää, mutta muuten täysin samanlainen. Letku pitää vaihtaa vanhaan, koska klemmari ei mahu ympärille.
Sumarinkehykset väritin. Ensin SEM puskurimaali, sen päälle SEM struktuurimaali, kevyt hionta ja lopuks pintaväri uudestaan SEM puskurimaalilla.
Penkit kävi jo keväällä verhoilijalla. Kuskinpenkkiin vaihettiin kangas ja teree sekä keinonahka kylkeen. Penkki kävi jo viime syksynä ekan kerran kyljen nahan vaihdossa. Vaihdettu keinonahka oli niin kaukana oikeesta, etten voinu elää sen kans. Myöhemmin huomasin, että tereekin oli poikki. Teurastin pelkääjän penkin, josta sai kyljen nahan sekä tereen. Verhoilijalla ei ollut samanlaista kangasta kylkeen, kuten orkkis mutta "Lähellä samaa löytyy". No...
Tuotahan ei pysty kattomaan. Sanoin myös ohjeeks, että kangasta yhtä pitkästi, mitä pelkääjän penkissä. Sekään ei toteutunu. Joten metsästin oikeamman näköstä kangasta ja vein penkit uudelleen verhoilijalle. Myönsi erheensä ja "takuuseen" teki kankaan vaihdon.
Samalla vaihtu keinonahka takaluukun verhoilun reunaan. Tein uuden kovalevypohjan, koska entinen oli menetetty tapaus.
Myös tulipellin luukut sai maalia. Ainoat ehjänä irronneet oli maalilla tuhrittu, joten maalinpoistossa jäi ikäviä naarmuja.
Vinssi myös saanut huomiota. Tällanen oli auton mukana tullu aihio. Suht siisti, mutta vipu ja nuppi jumissa. Purkamalla senki sai toimimaan sievästi.
Purkamisen ja pesun jälkeen maalia osiin.
Tuo vivun jousi oli pääsyy purkamiselle, että sen sai entisöityä. Eipä sitä paikallaan ollessa juuri näykkään, tietenkään. Jarrupaloja löyty uusia, niin sellanenki tuli.
Ja koko komeus. Ruuvit kuuluis olla mustat, muttei raaski maalata piiloon. Kopan tiiviste piti tehä itse. Stefoiks löyty orkkiksen näköset ja väriset peltikuoriset tarvikkeet.
Tein myös hyvän löydön. Reilun 5 vuoden metsästyksen jälkeen löyty matto. Sehän oli pakko hakea talteen.
Pesu.
Ja lopputulos.
Lika lähti hyvin, lähes kokonaan. Ainoat viat on pieni paikka tunkin luukun edessä, mistä on karva kadonnu ja sitten selkänojan osuus auringonpolttama melko pahoin. Myös kanttaus purkautunut vasemmasta reunasta. Katsotaan, josko niihin löytyis lääke. Mutta yhtäkaikki lähes täysin ehjä.
Maton mukana tuli myös takapenkki. Siitä iloisena yllätyksenä on nurkissa keinonahka ehjä ja muutenkin suojan alla hyvänä pysyny. Auton omaan penkkiin vaihdatin kulmien keinonahat, mutta sama ongelma, mitä kuskin penkissä, eli väärä sävy ja pinta. Tästä nyt saa ehjän penkin tilalle.
Sitten vielä polkimet uusilla kumeilla paikalleen ja jarrunesteet sisään.
Kunnostelin etuparkit. Uus maali. Maalina oli joku kuumakesto alumiini. Vastas hyvin alkuperäistä väriä. Hankin myös 3mm paksua solukuminauhaa, josta tein uudet tiivisteet. "Lasi" on myös uusi.
Myös paisarin korkkiongelma ratkes. HJ49 tms. mallin korkki oli sopiva. Putkea pytyn sisällä piti lyhentää, mutta muuten täysin samanlainen. Letku pitää vaihtaa vanhaan, koska klemmari ei mahu ympärille.
Sumarinkehykset väritin. Ensin SEM puskurimaali, sen päälle SEM struktuurimaali, kevyt hionta ja lopuks pintaväri uudestaan SEM puskurimaalilla.
Penkit kävi jo keväällä verhoilijalla. Kuskinpenkkiin vaihettiin kangas ja teree sekä keinonahka kylkeen. Penkki kävi jo viime syksynä ekan kerran kyljen nahan vaihdossa. Vaihdettu keinonahka oli niin kaukana oikeesta, etten voinu elää sen kans. Myöhemmin huomasin, että tereekin oli poikki. Teurastin pelkääjän penkin, josta sai kyljen nahan sekä tereen. Verhoilijalla ei ollut samanlaista kangasta kylkeen, kuten orkkis mutta "Lähellä samaa löytyy". No...
Tuotahan ei pysty kattomaan. Sanoin myös ohjeeks, että kangasta yhtä pitkästi, mitä pelkääjän penkissä. Sekään ei toteutunu. Joten metsästin oikeamman näköstä kangasta ja vein penkit uudelleen verhoilijalle. Myönsi erheensä ja "takuuseen" teki kankaan vaihdon.
Samalla vaihtu keinonahka takaluukun verhoilun reunaan. Tein uuden kovalevypohjan, koska entinen oli menetetty tapaus.
Myös tulipellin luukut sai maalia. Ainoat ehjänä irronneet oli maalilla tuhrittu, joten maalinpoistossa jäi ikäviä naarmuja.
Vinssi myös saanut huomiota. Tällanen oli auton mukana tullu aihio. Suht siisti, mutta vipu ja nuppi jumissa. Purkamalla senki sai toimimaan sievästi.
Purkamisen ja pesun jälkeen maalia osiin.
Tuo vivun jousi oli pääsyy purkamiselle, että sen sai entisöityä. Eipä sitä paikallaan ollessa juuri näykkään, tietenkään. Jarrupaloja löyty uusia, niin sellanenki tuli.
Ja koko komeus. Ruuvit kuuluis olla mustat, muttei raaski maalata piiloon. Kopan tiiviste piti tehä itse. Stefoiks löyty orkkiksen näköset ja väriset peltikuoriset tarvikkeet.
Tein myös hyvän löydön. Reilun 5 vuoden metsästyksen jälkeen löyty matto. Sehän oli pakko hakea talteen.
Pesu.
Ja lopputulos.
Lika lähti hyvin, lähes kokonaan. Ainoat viat on pieni paikka tunkin luukun edessä, mistä on karva kadonnu ja sitten selkänojan osuus auringonpolttama melko pahoin. Myös kanttaus purkautunut vasemmasta reunasta. Katsotaan, josko niihin löytyis lääke. Mutta yhtäkaikki lähes täysin ehjä.
Maton mukana tuli myös takapenkki. Siitä iloisena yllätyksenä on nurkissa keinonahka ehjä ja muutenkin suojan alla hyvänä pysyny. Auton omaan penkkiin vaihdatin kulmien keinonahat, mutta sama ongelma, mitä kuskin penkissä, eli väärä sävy ja pinta. Tästä nyt saa ehjän penkin tilalle.
Sitten vielä polkimet uusilla kumeilla paikalleen ja jarrunesteet sisään.
Re: Hj60 "Lumikki"
Menee kylmiä väreitä kun kattoo näitä kuvia.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Toivottavasti hyvällä tavalla
Re: Hj60 "Lumikki"
Miun mielestä tää on jo jostain muusta ulottuvuudesta...
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
Re: Hj60 "Lumikki"
Juuri sillä tavalla.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Keväällä tilasin ebaysta Depon etuvilkut. Orkkiksia, ku ei saa ja teki mieli saaha uudet, niin ei ollu paljo vaihtoehtoja. Ne näytti vähä leluilta, mutta ajattelin ajavan asiansa, jos vaan istuvat paikalleen. Valujälki oli aika kurjaa pohjissa ja lampunkanta ei kiristyny kunnolla vaan pyöri tyhjää.
Pari kuukautta myöhemmin kesken työpäivän alko ahistamaan epätavallisen paljon niiden huono laatu. Mietin, että saisko kuumailmapuhaltimella lämmitettyä liiman niin, että alkuperäsistä vilkuista sais lasin irti. Saihan sen. Eli alkuperäsille pohjille putsaus, heijastinpinnan maalaus ja Depon laseilla kasaan.
Heti tuli helpompi olla. Vielä, ku varastosta löyty juurikin kaksi lampunkantaa ilman ruostetta, nii olo vaan parani. Niillekkin kunnon putsi.
Toinen epämukavaa olotilaa aiheuttanu asia oli juhannusviikolla tapahtunut kierteen korkkaaminen. Täyttelin öljyjä laatikoihin, niin meni kierre täyttöropusta. Kattelin reikää, että siitä on palakin lohjennu irti. Aloin irrottelemaan kuorta ja ulosoton aukosta pääsi valon ja sormen kanssa tutkimaan reikää ja eihän sieltä palaa puuttunukkaan.
Päädyin tilaamaan reikään helicoilin.
Sarjaa odotellessa motivaatio laski ja mieleen alko hiipimään ajatus siitä, että mitäs jos kierteytys meneeki pieleen ja kierre menee vinoon. Se laski motivaatiota entisestään. Sitten surffailin Völkelin sivuilla ja löysin erikoisemman kierretapin. Totesin sen parantavan onnistumista ja tilasin sen.
Tapissa on alussa M18 kierre ja lopussa M20. Entistä kierrettä oli reiässä sen verran, että sai sillä uuden alulle ja homma onnistu.
Lopuksi vielä netistä löytyneen kuvan perusteella löyti nopeusmittarinvaijerin kiinnikekkin paikalleen ja sain vihdoin öljyt laatikkoon.
Välihommana tein uusiks jännitteenalentimen johdot ilman abikoita ja telineen alumiini L-profiilista. Olin jo tehny releellä virtalukkovirran radiolle, mutta radiota koekäyttäessä huomasin, että valaistuksellekin pitää olla oma syöttö, niin harotin sen virtalukkovirralta. Samalla muokkasin radion johtosarjasta turhat pois ja sukan ympärille. Radion virroille tulee 4-napainen liitin ja kaiuttimille ISO-liitin. Ei oo periodikorrektia, mutta olkoon.
Ebaysta löyty myös taakse hinauskoukku. Jäi "vahingossa" käteen, ku olin ainoa huutaja. Ostin sen pelkästään tuon läpyskän takia. Oli tuossa omassa se päässy vähä huonoks ja uuttakaan ei saa.
Tein myös tunkin uusiksi. Purin sen palasiks, ettei mee jokapaikkaan puhallushiekkaa. Porailin lukitustapit pois ja sorvasin uudet. Edellisessä oli myös liikaa ruosteröpöä.
Samalla, ku pulveroin muutaki, nii tuli uus pinta etuparkkien ruuveihinkin. Sai sitte kasata kehykset. Parkeista oli aiemminkin juttua. Johdot putsailin ja uudet pesurinsuuttimet.
Varastoista löyty 5kpl näitä kojelaudan paneeleita. Tämä yksi ainoa oli täysin ehjä ja vielä auton oma. Peitelevyn perusteella uus maali kameralla kattottuna meni aivan pieleen. Vedin toiseen palaan kirkkaan lakan päälle ja uus yritys. Sitte onnistu paremmin.
Ensin kaikista viidestä valiten parhaat osat ja niille pesu.
Sitten aineet ja maali pintaan.
Mittaristo piti tietty kans purkaa ja maalata uudestaan.
Akut kävin hapottamassa. Siinä odotellessa löyty hyllystä hyödyllinen kapine. Laatikko oli niin houkuttelevan vintage, että oli pakko ostaa. Ompahan nyt helppo täyttää vedet akkuihin.
Hapotuksen jälkeen poistin ja piilotin kaiken Traneen viittaavan ja akuista tuli paremmin aikakauteen sopivat.
Ilmanputsariin panos sisään ja kanteen uus kumitiiviste.
Valot käytin vielä irti ja laitoin polttimot paikalleen. Tööteille annoin puhallusta ja teräsharjaa sekä mattamustaa maalia, ku ei nyt sattunu olemaan puolikiiltävää ja olin ne unohtanu täysin.
Alipainesäiliön pulveroin. Letkuille kunnon ehostus ja uudet klemmarit. Myös paisarin letkuille sama käsittely. Syylärin korkki pitää vielä vaihtaa.
Omaan silmään näyttää nuo korkiliset akut niin täydellisiltä.
Vilkkua paikalleen. Onneks tuli nuo sivuvilkkujen pohjat entisöityä.
Ja lopuks naama paikalleen. Täydestä menee nuo Depon vilkkujen lasit. Ja mikä parasta, niin joka valolle on vähintään uudet lasit.
Pari kuukautta myöhemmin kesken työpäivän alko ahistamaan epätavallisen paljon niiden huono laatu. Mietin, että saisko kuumailmapuhaltimella lämmitettyä liiman niin, että alkuperäsistä vilkuista sais lasin irti. Saihan sen. Eli alkuperäsille pohjille putsaus, heijastinpinnan maalaus ja Depon laseilla kasaan.
Heti tuli helpompi olla. Vielä, ku varastosta löyty juurikin kaksi lampunkantaa ilman ruostetta, nii olo vaan parani. Niillekkin kunnon putsi.
Toinen epämukavaa olotilaa aiheuttanu asia oli juhannusviikolla tapahtunut kierteen korkkaaminen. Täyttelin öljyjä laatikoihin, niin meni kierre täyttöropusta. Kattelin reikää, että siitä on palakin lohjennu irti. Aloin irrottelemaan kuorta ja ulosoton aukosta pääsi valon ja sormen kanssa tutkimaan reikää ja eihän sieltä palaa puuttunukkaan.
Päädyin tilaamaan reikään helicoilin.
Sarjaa odotellessa motivaatio laski ja mieleen alko hiipimään ajatus siitä, että mitäs jos kierteytys meneeki pieleen ja kierre menee vinoon. Se laski motivaatiota entisestään. Sitten surffailin Völkelin sivuilla ja löysin erikoisemman kierretapin. Totesin sen parantavan onnistumista ja tilasin sen.
Tapissa on alussa M18 kierre ja lopussa M20. Entistä kierrettä oli reiässä sen verran, että sai sillä uuden alulle ja homma onnistu.
Lopuksi vielä netistä löytyneen kuvan perusteella löyti nopeusmittarinvaijerin kiinnikekkin paikalleen ja sain vihdoin öljyt laatikkoon.
Välihommana tein uusiks jännitteenalentimen johdot ilman abikoita ja telineen alumiini L-profiilista. Olin jo tehny releellä virtalukkovirran radiolle, mutta radiota koekäyttäessä huomasin, että valaistuksellekin pitää olla oma syöttö, niin harotin sen virtalukkovirralta. Samalla muokkasin radion johtosarjasta turhat pois ja sukan ympärille. Radion virroille tulee 4-napainen liitin ja kaiuttimille ISO-liitin. Ei oo periodikorrektia, mutta olkoon.
Ebaysta löyty myös taakse hinauskoukku. Jäi "vahingossa" käteen, ku olin ainoa huutaja. Ostin sen pelkästään tuon läpyskän takia. Oli tuossa omassa se päässy vähä huonoks ja uuttakaan ei saa.
Tein myös tunkin uusiksi. Purin sen palasiks, ettei mee jokapaikkaan puhallushiekkaa. Porailin lukitustapit pois ja sorvasin uudet. Edellisessä oli myös liikaa ruosteröpöä.
Samalla, ku pulveroin muutaki, nii tuli uus pinta etuparkkien ruuveihinkin. Sai sitte kasata kehykset. Parkeista oli aiemminkin juttua. Johdot putsailin ja uudet pesurinsuuttimet.
Varastoista löyty 5kpl näitä kojelaudan paneeleita. Tämä yksi ainoa oli täysin ehjä ja vielä auton oma. Peitelevyn perusteella uus maali kameralla kattottuna meni aivan pieleen. Vedin toiseen palaan kirkkaan lakan päälle ja uus yritys. Sitte onnistu paremmin.
Ensin kaikista viidestä valiten parhaat osat ja niille pesu.
Sitten aineet ja maali pintaan.
Mittaristo piti tietty kans purkaa ja maalata uudestaan.
Akut kävin hapottamassa. Siinä odotellessa löyty hyllystä hyödyllinen kapine. Laatikko oli niin houkuttelevan vintage, että oli pakko ostaa. Ompahan nyt helppo täyttää vedet akkuihin.
Hapotuksen jälkeen poistin ja piilotin kaiken Traneen viittaavan ja akuista tuli paremmin aikakauteen sopivat.
Ilmanputsariin panos sisään ja kanteen uus kumitiiviste.
Valot käytin vielä irti ja laitoin polttimot paikalleen. Tööteille annoin puhallusta ja teräsharjaa sekä mattamustaa maalia, ku ei nyt sattunu olemaan puolikiiltävää ja olin ne unohtanu täysin.
Alipainesäiliön pulveroin. Letkuille kunnon ehostus ja uudet klemmarit. Myös paisarin letkuille sama käsittely. Syylärin korkki pitää vielä vaihtaa.
Omaan silmään näyttää nuo korkiliset akut niin täydellisiltä.
Vilkkua paikalleen. Onneks tuli nuo sivuvilkkujen pohjat entisöityä.
Ja lopuks naama paikalleen. Täydestä menee nuo Depon vilkkujen lasit. Ja mikä parasta, niin joka valolle on vähintään uudet lasit.
Re: Hj60 "Lumikki"
Töötit maalasin uusiksi puolikiiltävällä matan sijaan.
Lisää pyttyjä paikalleen.
Ja plussakaapelin sai kiinni, kun hommasin oikeankokosella pultilla olevan kengän.
Viihde-elektroniikalle vetelin piuhoja. Kaiutinkaapeleina NOS Fujitsu Tenin kaapelit. Ja niille läpiviennit oveen orkkis kumeilla ja tarvike kurkkuputkella.
Virransyötön hoitaa modernimpi pieni jännitteenalennin. Auton johdoista otettu jatkuva ja virtalukkovirta. Jännitteenalentimelta haarotettu releeseen, jota ohjaa virtalukkovirta. Siitä syöttö radiolle virtalukkovirralle ja valaistukselle. Jatkuva virta suoraan alentimelta.
Aloin äheltämään mittaristoa paikalleen ja nopeusmittarinvaijerin kans tapellessa rattilukon nappi hinkkas mittaristoa vasten ja en sitä huomannu, joten älmyhän siitä tuli.
Joten mittaristo palasiks vissiin neljännen kerran. Samalla sitte keksin, että josko nuo varotusvalotki ehostais. Niihin siis lakka päälle ja huomattava parannus ulkonäöllisesti, kun sai naarmut piiloon. Sen jälkeen taas mittaristo kasaan.
Sisuunnuin sen vaijerin kans tapellessa niin, että päätin uusia sen jottei tarttis sitä alkaa vaihtamaan, jos sattuiski vanha takeltelemaan. Tilasin sen Amayamalta ja kolmen viikon odottelun jälkeen tuli tieto, ettei sitä oo saatavilla, joten käännyin marmoritiskin eli Seitoyn puoleen ja viikon päästä sain noutaa uuden vaijerin.
Siinä vaijeria odotellessa keräsin kasaan kaikki takavalot. Yks melko siisti löyty oikealle puolen, vasenta ei. Vasen taas löyty Hintulta todella halvalla, joten se tilaukseen.
Koska aikaa oli, niin sehän johti siihen, että ehdin hipelöimään takavaloja liikaa. Hapettumat alko ahdistamaan joten johdot irti ja...
Jouduin tilaamaan maajohdoille uudet rengasliittimet kiinasta, joten taas oli aikaa keksiä jotain ajanvietettä. Päätin paneutua tavaratilan mattoon. Siinähän oli pari kaljua kohtaa ja vahvaa auringonpolttamaa. Liimasin kaljuihin toisesta matosta palasia tilkkeeks ja värjäsin koko maton. Tuli vähä liian tumma. Tuo sisutan värinen harmaa toimii erilailla karvassa, mitä muovissa ja sävy tummenee.
Vinssiä myös vähä niputin. Rullakidan pulttien lyhennyskin onnistu.
Odotellessa putsasin takavalojen tiivisteet ja leikkelin 3mm epdm vaahtomuovilevystä uudet lisätiivisteet koria vasten, kuten noissa alunperin on ollu.
Kun liittimet saapu, niin valot kasaan. Uus maali heijastinpinnoille tuli myös. Maajohdot kiinnitin M2x2mm ruuveilla ja liittimen ympärille pyöräytin uuden vaahtomuovin jostain vanhasta sohvan sisuksista.
Ja paikalleen uusilla "laseilla".
Lopulta sen uuden vaijerin sain käsiini ja se paikalleen.
Ja suhteellisen pitkän taistelun jälkeen myös mittaristo istahti paikalleen.
Lisää pyttyjä paikalleen.
Ja plussakaapelin sai kiinni, kun hommasin oikeankokosella pultilla olevan kengän.
Viihde-elektroniikalle vetelin piuhoja. Kaiutinkaapeleina NOS Fujitsu Tenin kaapelit. Ja niille läpiviennit oveen orkkis kumeilla ja tarvike kurkkuputkella.
Virransyötön hoitaa modernimpi pieni jännitteenalennin. Auton johdoista otettu jatkuva ja virtalukkovirta. Jännitteenalentimelta haarotettu releeseen, jota ohjaa virtalukkovirta. Siitä syöttö radiolle virtalukkovirralle ja valaistukselle. Jatkuva virta suoraan alentimelta.
Aloin äheltämään mittaristoa paikalleen ja nopeusmittarinvaijerin kans tapellessa rattilukon nappi hinkkas mittaristoa vasten ja en sitä huomannu, joten älmyhän siitä tuli.
Joten mittaristo palasiks vissiin neljännen kerran. Samalla sitte keksin, että josko nuo varotusvalotki ehostais. Niihin siis lakka päälle ja huomattava parannus ulkonäöllisesti, kun sai naarmut piiloon. Sen jälkeen taas mittaristo kasaan.
Sisuunnuin sen vaijerin kans tapellessa niin, että päätin uusia sen jottei tarttis sitä alkaa vaihtamaan, jos sattuiski vanha takeltelemaan. Tilasin sen Amayamalta ja kolmen viikon odottelun jälkeen tuli tieto, ettei sitä oo saatavilla, joten käännyin marmoritiskin eli Seitoyn puoleen ja viikon päästä sain noutaa uuden vaijerin.
Siinä vaijeria odotellessa keräsin kasaan kaikki takavalot. Yks melko siisti löyty oikealle puolen, vasenta ei. Vasen taas löyty Hintulta todella halvalla, joten se tilaukseen.
Koska aikaa oli, niin sehän johti siihen, että ehdin hipelöimään takavaloja liikaa. Hapettumat alko ahdistamaan joten johdot irti ja...
Jouduin tilaamaan maajohdoille uudet rengasliittimet kiinasta, joten taas oli aikaa keksiä jotain ajanvietettä. Päätin paneutua tavaratilan mattoon. Siinähän oli pari kaljua kohtaa ja vahvaa auringonpolttamaa. Liimasin kaljuihin toisesta matosta palasia tilkkeeks ja värjäsin koko maton. Tuli vähä liian tumma. Tuo sisutan värinen harmaa toimii erilailla karvassa, mitä muovissa ja sävy tummenee.
Vinssiä myös vähä niputin. Rullakidan pulttien lyhennyskin onnistu.
Odotellessa putsasin takavalojen tiivisteet ja leikkelin 3mm epdm vaahtomuovilevystä uudet lisätiivisteet koria vasten, kuten noissa alunperin on ollu.
Kun liittimet saapu, niin valot kasaan. Uus maali heijastinpinnoille tuli myös. Maajohdot kiinnitin M2x2mm ruuveilla ja liittimen ympärille pyöräytin uuden vaahtomuovin jostain vanhasta sohvan sisuksista.
Ja paikalleen uusilla "laseilla".
Lopulta sen uuden vaijerin sain käsiini ja se paikalleen.
Ja suhteellisen pitkän taistelun jälkeen myös mittaristo istahti paikalleen.