Hj60 "Lumikki"
Valvoja: Käyttäjä
Re: Hj60 "Lumikki"
Its really incredibly the level of detail on this project...
I hope that I can get the opportunity to see this LC in real life.
Congratulations...
I hope that I can get the opportunity to see this LC in real life.
Congratulations...
Yota lover. 40 series addict
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
Re: Hj60 "Lumikki"
Aloin suunnittelemaan vetokoukun paikalleenlaittoa. Olin säilöny tyyppikilven jostain koukusta. Se oli musta, joten meinasin sen popniitillä kiinnittää ja maali päälle. Kun käpälöin auton omia koukkukamppeita, niin säpsähdin.
Siinähän on tekstiä. Puhalsin soodalla sen mustan ja tekstiähän siinäki oli.
Joten...
Sen mitä ei omasta selvinny selvis toveriharrastajan lähettämästä kuvasta. En löytäny sopivasti kyltin tekijää, niin teetin tarrana.
Tarraa odotellessa tein lisätuen rakennussarjan, jonka kaveri hitsas kasaan.
Sovittelua.
Reikiä.
Ja maalia osiin.
Ja lopulta, kun tarra saapui, niin liimasin sen alumiininpalaseen ja paikalleen.
Samalla maalatessa väritin myös mattolaiturit. Ne kävi pulverissa, mutta hakiessa huomasin, että toisessa oli Defan pistokkeen reiät. Joten ne joutu hitsaamaan umpeen. Sen jälkeen maalasin ne normimaalilla. Sain yhden laiturin palasen lainalle ja kävin hakeen sen avulla oikean sävyn.
Maton kans askartelukin jatkui. Se kävi kantattavana.
Ja koska oikean väristä lankaa ei ollu, niin valitsin vaalean. Sen jälkeen kokeilin hiukan vaaleampaa sävyä koko mattoon ja siitä tuli nyt todella hyvä sävyltään ja muutenkin.
Välihommana kokeilin myös GX-merkin entrausta. Löyty tommonen kullaton, nii siihen oli hyvä kokeilla.
Tilasin teippikaupan poistosta kultakromi teippiä ja teippasin sillä.
Ja sitte piti fiilistellä.
Toinen välihomma. Sain harrastajalta lahjotuksena tupakansytyttimen. Näyttää käyttämättömältä, mutta merkki oli hiukan kärsiny. Joten uutta maalia siihen.
Sitten halusin vinssin pois kylmästä tallista, joten nostin sen paikalleen. Lekaa ja ruuvipuristimia apuna käyttäen sain sen jopa kiinni.
Onneks tuli auton mukana kaikki rosteriruuvit, niiden valmistus on lopetettu. Onni oli myös, että tuo rekkariteline seuras auton mukana. Mukava detalji ja en ole toiseen törmänny.
Ja yleiskuva.
Sitten takapään kimppuun. Kasa alkuperäislaatikoita. Uutta osaa on oikea takapuskurin pätkä, astinlaudat, puskurin päädyt. Uuden puskurin pariksi hyväkuntoinen käytetty ja molemmat maalattu ehkä oikean väriseks. Joskus koitin pähkäillä takapuskurien väriä. Osassa ne on vaalean harmaat, osassa mustat, osassa jotain muuta. Päädyin sitte samaan väriin, mitä etupuskuri yhtenäisyyden vuoksi.
Ensin astinlaudat ja puskurin kiinnikkeet.
Sitte puskurit.
Koukun kilpikin näkyy hiukan.
Sitte ku puskurit oli paikallaan, niin huomasin ettei sumuvaloja saa kiinni, kun puskurit on paikallaan. Laitoin ne kuitenkin malliks paikalleen. Niiden kans joutuu muutenki tekee jotain pikkujuttuja, nii ne tulee sitte myöhemmin lopullisesti paikalleen.
Siinähän on tekstiä. Puhalsin soodalla sen mustan ja tekstiähän siinäki oli.
Joten...
Sen mitä ei omasta selvinny selvis toveriharrastajan lähettämästä kuvasta. En löytäny sopivasti kyltin tekijää, niin teetin tarrana.
Tarraa odotellessa tein lisätuen rakennussarjan, jonka kaveri hitsas kasaan.
Sovittelua.
Reikiä.
Ja maalia osiin.
Ja lopulta, kun tarra saapui, niin liimasin sen alumiininpalaseen ja paikalleen.
Samalla maalatessa väritin myös mattolaiturit. Ne kävi pulverissa, mutta hakiessa huomasin, että toisessa oli Defan pistokkeen reiät. Joten ne joutu hitsaamaan umpeen. Sen jälkeen maalasin ne normimaalilla. Sain yhden laiturin palasen lainalle ja kävin hakeen sen avulla oikean sävyn.
Maton kans askartelukin jatkui. Se kävi kantattavana.
Ja koska oikean väristä lankaa ei ollu, niin valitsin vaalean. Sen jälkeen kokeilin hiukan vaaleampaa sävyä koko mattoon ja siitä tuli nyt todella hyvä sävyltään ja muutenkin.
Välihommana kokeilin myös GX-merkin entrausta. Löyty tommonen kullaton, nii siihen oli hyvä kokeilla.
Tilasin teippikaupan poistosta kultakromi teippiä ja teippasin sillä.
Ja sitte piti fiilistellä.
Toinen välihomma. Sain harrastajalta lahjotuksena tupakansytyttimen. Näyttää käyttämättömältä, mutta merkki oli hiukan kärsiny. Joten uutta maalia siihen.
Sitten halusin vinssin pois kylmästä tallista, joten nostin sen paikalleen. Lekaa ja ruuvipuristimia apuna käyttäen sain sen jopa kiinni.
Onneks tuli auton mukana kaikki rosteriruuvit, niiden valmistus on lopetettu. Onni oli myös, että tuo rekkariteline seuras auton mukana. Mukava detalji ja en ole toiseen törmänny.
Ja yleiskuva.
Sitten takapään kimppuun. Kasa alkuperäislaatikoita. Uutta osaa on oikea takapuskurin pätkä, astinlaudat, puskurin päädyt. Uuden puskurin pariksi hyväkuntoinen käytetty ja molemmat maalattu ehkä oikean väriseks. Joskus koitin pähkäillä takapuskurien väriä. Osassa ne on vaalean harmaat, osassa mustat, osassa jotain muuta. Päädyin sitte samaan väriin, mitä etupuskuri yhtenäisyyden vuoksi.
Ensin astinlaudat ja puskurin kiinnikkeet.
Sitte puskurit.
Koukun kilpikin näkyy hiukan.
Sitte ku puskurit oli paikallaan, niin huomasin ettei sumuvaloja saa kiinni, kun puskurit on paikallaan. Laitoin ne kuitenkin malliks paikalleen. Niiden kans joutuu muutenki tekee jotain pikkujuttuja, nii ne tulee sitte myöhemmin lopullisesti paikalleen.
Re: Hj60 "Lumikki"
Ehkä tämän vuoden viimeinen päivitys.
Purin takapuskurit vielä irti, että sain sumuvalot paikalleen. Sumuvaloja aloin askartelemaan jo alkuvuodesta. Reilu vuos sitte kaveri osti Cruiseworldista sumarit, jotka myytiin alkuperäsinä, mutta ei niissä ollutkaan mitään alkuperästä. Umpiot oli uudet ja sitte ite särmätyt telineet. Ei niistä sen enempää. Siitä sitte poiki googlettelun jälkeen se, että Japanista löyty Koiton yleismallin sumuvalot. Oli jossain ihme verkkokaupassa, josta niitä ei oikee saanu tilattua. Sitte sellaset ilmesty Japanin Amazoniin, niin tilasin ne. Ne olikin ihan 1:1 alkuperästen kanssa. Umpiossa ja lasissa samat tekstit, mitä alkuperäsissä jne.
[/IMG]
Johto oli lyhyempi, joten jatkoin sen alkuperäsillä johdoilla. Pesin kurkkuputken ja liittimet. Yleismallin valoista kiinnike irti. Sen kiinnitysreiätkin sopi alkuperästen kiinnikkeisiin.
Alkuperäsistä irrotin umpiot ja hiekkapuhalsin. Aika röpöset ne oli, mutta reikää ei tullu. Ohkaset kyllä oli paikkapaikoin. Toiseen piti tehä uus kaapelinkiinnikelipare. Se osittain katos puhalluksessa.
Sen jälkeen kiinnikkeet keltapassivointiin ja pulverilla mustaks. Lopuks dippasin alkuperäistyylisen kumipinnan lipareisiin Flex sealilla ja jätin rannun keltasta näkymään, kuten alunperinkin.
Sitte uudet umpiot ruuveilla kasaan. Meinasin ensin niitata messinkiniiteillä alkuperäsen tyylisesti. Niititki hommasin, mutten sitte lopulta jaksanutkaan alkaa takkuamaan.
Ja sitten paikalleen. Joku virhe jossain sattunu, ku kehysten kierretapit ei sopinu puskurin reikiin ilman vinkua. Luultavasti liikaa pelivaraa jätin tulosteisiin ja kiinnikkeisiin ja en mitannu tappien väliä kasaan liimatessa. No paikalleen ne istu kuitenkin loppujen lopuks.
Ja koska seuraavaks pitäis tyhjentää sisusta kaikesta ylimääräsestä, niin pakoputki piti laittaa paikalleen. Takimmainen pantakiinnike löyty harrastajan varaosavarastosta. Sitä ei putken mukana tullu ja vaimentimeen jääneen jäljen perusteella rälläkällä irrotettu. Pannasta ei sen kummemmin kuvaa ole, mutta puhalluksen ja keltapassivoinnin sekin sai.
Viimesessä kuvassa näkyy sinkitty kilopultti. Se on ihan harkittu ja tarkoituksella. Vetokoukku on maahantuojan asentama ja siinä oli kilopultit, niin laitoin samanlaisilla sen nytkin kiinni.
Ens vuonna sitten sisustan kimppuun.
Purin takapuskurit vielä irti, että sain sumuvalot paikalleen. Sumuvaloja aloin askartelemaan jo alkuvuodesta. Reilu vuos sitte kaveri osti Cruiseworldista sumarit, jotka myytiin alkuperäsinä, mutta ei niissä ollutkaan mitään alkuperästä. Umpiot oli uudet ja sitte ite särmätyt telineet. Ei niistä sen enempää. Siitä sitte poiki googlettelun jälkeen se, että Japanista löyty Koiton yleismallin sumuvalot. Oli jossain ihme verkkokaupassa, josta niitä ei oikee saanu tilattua. Sitte sellaset ilmesty Japanin Amazoniin, niin tilasin ne. Ne olikin ihan 1:1 alkuperästen kanssa. Umpiossa ja lasissa samat tekstit, mitä alkuperäsissä jne.
[/IMG]
Johto oli lyhyempi, joten jatkoin sen alkuperäsillä johdoilla. Pesin kurkkuputken ja liittimet. Yleismallin valoista kiinnike irti. Sen kiinnitysreiätkin sopi alkuperästen kiinnikkeisiin.
Alkuperäsistä irrotin umpiot ja hiekkapuhalsin. Aika röpöset ne oli, mutta reikää ei tullu. Ohkaset kyllä oli paikkapaikoin. Toiseen piti tehä uus kaapelinkiinnikelipare. Se osittain katos puhalluksessa.
Sen jälkeen kiinnikkeet keltapassivointiin ja pulverilla mustaks. Lopuks dippasin alkuperäistyylisen kumipinnan lipareisiin Flex sealilla ja jätin rannun keltasta näkymään, kuten alunperinkin.
Sitte uudet umpiot ruuveilla kasaan. Meinasin ensin niitata messinkiniiteillä alkuperäsen tyylisesti. Niititki hommasin, mutten sitte lopulta jaksanutkaan alkaa takkuamaan.
Ja sitten paikalleen. Joku virhe jossain sattunu, ku kehysten kierretapit ei sopinu puskurin reikiin ilman vinkua. Luultavasti liikaa pelivaraa jätin tulosteisiin ja kiinnikkeisiin ja en mitannu tappien väliä kasaan liimatessa. No paikalleen ne istu kuitenkin loppujen lopuks.
Ja koska seuraavaks pitäis tyhjentää sisusta kaikesta ylimääräsestä, niin pakoputki piti laittaa paikalleen. Takimmainen pantakiinnike löyty harrastajan varaosavarastosta. Sitä ei putken mukana tullu ja vaimentimeen jääneen jäljen perusteella rälläkällä irrotettu. Pannasta ei sen kummemmin kuvaa ole, mutta puhalluksen ja keltapassivoinnin sekin sai.
Viimesessä kuvassa näkyy sinkitty kilopultti. Se on ihan harkittu ja tarkoituksella. Vetokoukku on maahantuojan asentama ja siinä oli kilopultit, niin laitoin samanlaisilla sen nytkin kiinni.
Ens vuonna sitten sisustan kimppuun.
Re: Hj60 "Lumikki"
Tämän viikonlopun agenda oli luukkujen ja ikkunoiden paikalleen laitto.
Luukun osia tullu fiksattua jo aiemmin. Yläluukun stopparin purin palasiksi, jotta saa kaikki putsattua ja passivoitua.
Hioin niitin pään takapuolelta pois. Sitten tein siihen niittiin M3 kierteen, jotta sen sai takaisin kasaan.
Alaluukun stopparessa oli vähemmän purettavaa. Tuli taas Locktiten pikaliima tarpeeseen. Toisesta kumista murtu nänni irti juuresta takasin paikalleen vedettäessä. Liimattuna kesti vetää.
Luukut kaivoin esille paikalleenlaittoa varten. Kuplamuovit ku sai pois yläluukun ympäriltä, niin huomasin, että ruostesuojauksen reiät oli jääny tukkimatta.
Ja lommojaki oli.
Reiät hitsautin umpeen ja lommot oikaistiin samalla. Lähemmin ku katteli, nii kittiä joutu pyyhkimään vähä muuallekkin. Sitten maalit päälle.
Reiät ja lommot katosi.
Sitten ku kaivo alaluukun kuplamuoveista, niin yllätys yllätys...
Kitattavia lommoja olikin sitte vähän enemmän tässä alaluukussa.
Mutta reiät ja lommot katos tästäkin. Alkuperäisiä prässin ruttuja en kitannu umpeen.
Yläluukun saranoille leikkelin uudet pehmusteet.
Myös piuhat ja läpiviennit tuli putsattua. Pissapojan letku piti kaivaa vielä vanhasta luukusta ja pestä sisältä ja päältä.
Sitten kaikki edellämainitut paikalleen.
Ja tarroilla koristelua.
Tämän autoliikkeen tarran kans oli oma shownsa. Autossa oli ko. liikkeen 40v tarra. Mutta se oli vuodelta -91, joten sitä ei voi käyttää. Autoliikkeen omistaja muisti, että se oli musta ja kullanväriset kirjaimet. Liikkeen entisen automyyjän poika muisti koot ja millainen teksti oli. Sain häneltä kuvan avaimenperästä jossa oli samannäköinen teksti. Sitten muistin erään Vaasan automuseon tyypin kertoneen rompepäivillä että oli saanu joltain nimettömältä alkuperäisen liikkeen tarran, jonka oli liimannu farmari Crowninsa lasiin. Ikävä kyllä auto oli myyty. Selvitin nykyisen omistajan ja pyysin kuvaa tarrasta. No sitä ei enää lasissa ollu. Museon tyyppi löyti sitte videon, jonka oli kuvannu ku auto lähti pihasta ja videossa näky se tarra. Sen perusteella ja auton mukana tulleen punasen kansion tarran avulla sitten piirtelin tuon tarran. Ja Ite Hemmingiltä sain vahvistuksen tarran näyttävän oikealta. Hurraa!
Kaikkea muutakin on touhuttu tässä välillä, mutta niihin palataan myöhemmin.
Luukun osia tullu fiksattua jo aiemmin. Yläluukun stopparin purin palasiksi, jotta saa kaikki putsattua ja passivoitua.
Hioin niitin pään takapuolelta pois. Sitten tein siihen niittiin M3 kierteen, jotta sen sai takaisin kasaan.
Alaluukun stopparessa oli vähemmän purettavaa. Tuli taas Locktiten pikaliima tarpeeseen. Toisesta kumista murtu nänni irti juuresta takasin paikalleen vedettäessä. Liimattuna kesti vetää.
Luukut kaivoin esille paikalleenlaittoa varten. Kuplamuovit ku sai pois yläluukun ympäriltä, niin huomasin, että ruostesuojauksen reiät oli jääny tukkimatta.
Ja lommojaki oli.
Reiät hitsautin umpeen ja lommot oikaistiin samalla. Lähemmin ku katteli, nii kittiä joutu pyyhkimään vähä muuallekkin. Sitten maalit päälle.
Reiät ja lommot katosi.
Sitten ku kaivo alaluukun kuplamuoveista, niin yllätys yllätys...
Kitattavia lommoja olikin sitte vähän enemmän tässä alaluukussa.
Mutta reiät ja lommot katos tästäkin. Alkuperäisiä prässin ruttuja en kitannu umpeen.
Yläluukun saranoille leikkelin uudet pehmusteet.
Myös piuhat ja läpiviennit tuli putsattua. Pissapojan letku piti kaivaa vielä vanhasta luukusta ja pestä sisältä ja päältä.
Sitten kaikki edellämainitut paikalleen.
Ja tarroilla koristelua.
Tämän autoliikkeen tarran kans oli oma shownsa. Autossa oli ko. liikkeen 40v tarra. Mutta se oli vuodelta -91, joten sitä ei voi käyttää. Autoliikkeen omistaja muisti, että se oli musta ja kullanväriset kirjaimet. Liikkeen entisen automyyjän poika muisti koot ja millainen teksti oli. Sain häneltä kuvan avaimenperästä jossa oli samannäköinen teksti. Sitten muistin erään Vaasan automuseon tyypin kertoneen rompepäivillä että oli saanu joltain nimettömältä alkuperäisen liikkeen tarran, jonka oli liimannu farmari Crowninsa lasiin. Ikävä kyllä auto oli myyty. Selvitin nykyisen omistajan ja pyysin kuvaa tarrasta. No sitä ei enää lasissa ollu. Museon tyyppi löyti sitte videon, jonka oli kuvannu ku auto lähti pihasta ja videossa näky se tarra. Sen perusteella ja auton mukana tulleen punasen kansion tarran avulla sitten piirtelin tuon tarran. Ja Ite Hemmingiltä sain vahvistuksen tarran näyttävän oikealta. Hurraa!
Kaikkea muutakin on touhuttu tässä välillä, mutta niihin palataan myöhemmin.
Re: Hj60 "Lumikki"
Käydäänpä läpi hiukan noita muita tapahtumia, joita olen taustalla touhunnut.
Aiemmin, pari vuotta sitten renkaiden kuvien kohdalla totesin, että tämä vararengas pitäis pestä.
Joten tapojeni mukaan se vähä monimutkaistui. Rengasta tallista sisälle pyöritellessäni kiinnitin huomion kuviossa oleviin kiviin. Nehän täytyisi poistaa.
Kävin renkaan läpi useamman kierroksen, koska aina kierroksen täytyttyä silmiin osui joku jyvänen jossain välissä. Sen jälkeen alkoi pesu. Taannoin pohdin jarruputkien maalauksen tuntuvat hiukka typerältä. Sen jälkeen mietin samaa pakoputken lommoja oikoessa. No nyt pohdin samaa typeryyttä taas kerran hinkatessani renkaan kulutuspintaa hammasharjalla.
Koko rengasta en tosin hammasharjalla pessy, kyljet pesin tiskiharjalla. Ja likaa kyllä irtosi.
Pesun jälkeen rengas näytti vielä hiukan rujolta.
Mutta Ultiman muovi/kumiaineella rujous poistui.
Ja valmis tuote.
Tämän jälkeen hioin karmealta näyttäneen ja maalatun vararengaspalkin kertaalleen ja maalasin uusiksi, että edes hiukan ruostekraaterit madaltuis. Kamalan näkönen se on vieläkin. Sitten uusi hissi kiinni ja paikalleen.
Sitten pääsi kunnostettu veivi töihin.
Ja paikallaan.
Pari sanaa koukuista. Niitä on sivuttu aiemminkin, kun ne sai maalia pintaan. Maalauksen jälkeen hukkasin etukoukun. Ostin tilalle toisen. Se ku saapui, niin se näytti oudolta. Muistin ulkonäön erilaiseksi. Siitä sisuuntuneena päätin etsiä aiemmin maalatun koukun, ei löynyt. Myöhemmin löytyi, ku en sitä etsinyt. Ja olihan ne eri näköset.
Varaosakuvista selvisikin, että vinssillisessä on erilainen koukku, juurikin tuollainen, kuin tuo ruostunut koukku on. Kyseisen koukun kunto oli niin rujo, että päätin ostaa uuden, ku niitä kerran sai suht järkevään hintaan.
Onneksi "hukkasin" tuon aiemman koukun, sillä muuten autossa olis nyt vääränlainen koukku. Mutta nyt oikea paikallaan siis.
Takakoukkukin meni paikalleen.
Ostin jokunen vuosi sitten ehjän konepellin äänieristeen talteen. Sattu osumaan osienhakureissulla silmään purettavana olevassa kanttilammpu 60:ssä oleva eriste. Silloin ei mahtunut kyytiin, mutta piti palata uudestaan se hakemaan. 60:ssä ja 61:ssä on erinäköinen eriste, niin tämä löytö oli jonkinmoinen jackpot. Ruuvasin sen autotallin kattoon, jotta pysyisi ehjänä kunnes on sen aika istua paikalleen ja ehjänä olikin pysynyt.
Pahvi oli hiukan hankala pestä. Puhaltelin ensin irtoryönän pois. Sen jälkeen harjasin pehmeällä harjalla ja puhaltelin. Sitten pesuaine, harjaus, mikrokuituliinalla pyyhintä. Lopuks pelkkää vettä suihkutellen ja liinalla pyyhintää. Totesin olevan paras ratkaisu asentaa se paikalleen kuivamaan ja näin tein. Kuvassa se on vielä märkä ja tumma, mutta kuivuttuaan ei vaaleni, muttei näytä likaiselta. Kiinnitysnastoja kaivelin käytettyjä parhaat ja pesin ja putsasin.
Sitten takaluukkuihin liittyvää. Toisella foorumilla eräs tarkkasilmäinen huomasi, että takaluukun johtojen kuoret on saanu vauriota. Huomasin sen pestessä, mutta sitten asia unohtu ja ne meni paikalleen. Kyllä ne huonot oliki.
Kaivelin pari varaosajohtosarjaa ja niistä muokkailin korvaavan. Auton oma pääs siistimpänä työn alle. Parissa johdossa oli kuorta rikki tässäkin. Poistin teipit ja purin johtosarjan "palasiksi". Vaihdoin moottorin päästä otetut johdot tilalle, että sai saranakohdan ohitse tehdä liitoksen.
Hapettunut liitin piti jatkaa juuresta, koska johdonluovuttajasarjassa sekin oli kuoreltaan rikki.
Lopuksi teipillä uudestaan kasaan.
Ja paikallaan.
Yhessä purkukorissa oli siistin oloiset kaasupumput. Kaivoin niistä nipat pois ja ne kävi uudelleen sinkityksessä jo pari vuotta sitten. Pumput nyt pesasin ja paljastuhan niistä pientä jälkeä.
Mutta ehostin ne ohkasella hunnulla puolikiiltävää sprayta ja niistä tuli ihan hyvät. Maalasin myös nipat osittain mustiksi. Vaihdoin ne sitten väliaikasesti paikalla olleiden tilalle.
Facebookin jossain ryhmässä näin myytävänä takalasinpyyhkimen moottorin kera uuden varren ja sulan. Innostuin varresta ja ostin pois. Moottorista oli yksi korvake irti, se oli hiukan ikävää.
Mutta akselin pää oli niin hyvässä kunnossa, että harmitus laantui nopeasti.
Onneks varastosta löytyi yks moottori, jossa korva on ehjä. Pesussa tosin katos kaikki tekstit, mikä on hiukan ikävää.
Ja paikallaan.
Pesurin suutinkin aiheutti hieman päänvaivaa. Luukussa ollut suutin oli vähä rujossa kunnossa. Auton oma taas ehkä ei.
Päällisin puolin oli hyvä, mutta toinen kiinnityskynsi katki.
Varastosta löytyi uusi pyöreälamppusen suutin, mutta on niin eri näköinen, ettei sitä voi käyttää.
Liimasin katkenneen kynnen. Paikalleen laittaessa se tietysti katkesi. Tilalle ostettu ehjäkyntinenkin oli vähä saanut kipeää, joten sitäkään ei voinut käyttää. Sitte hoksasin sen pyöreälamppusen suuttimen ja otin siitä metalliset kynnet tähän oikeaan suuttimeen. Kuvan jälkeen liimasin epoksilla lipareet kiinni, jottei ne liiku edellä asentaessa. Ura on tuplasti leveämpi, mitä vanhemmassa suuttimessa, niin lipare pitää saada jollain keinoin kiinni.
Lopulta suutin, pyyhkijän varsi, uusi varren muovikuori, uusi lukko ja uusi lukon kumitutti paikallaan.
Ostin taannoin yläluukun lukon jenkeistä. Lukko on käytetty, mutta erinomaisessa kunnossa. Ei tarvinnut edes passivoida uusiksi. Sitten murhetta aiheutti lukon koristepelti. Ne ei suomiautoissa ole oikein hyvässä kunnossa. Sitten eräässä osakasassa saapui pelastus.
Ja paikallaan. Eräs yksittäinen eniten mielihyvää tuottava pellinpala.
Olin myös hukannut luukusta lämmittimen maajohdon. Oli pakko käydä alkuperäsellä luukulla se pelastamassa. Se olikin maalattu.
Parin päivän liotuksen ja hinkkaamisen jälkeen maalit antautu.
Ja paikallaan. Virtapiuhalle askartelin Motonetin läpiviennistä läpiviennin, koska sitä ei enää uutena saanut ja vanha mureni käsiin irrottaessa. Liittimien hapettumia koitin putsata PRF:n cleanerilla, osa lähti, osa ei.
Sisäpuolen avausnuppi tuli myös auton alkuperäsestä luukusta. Oli siisti, mitä nyt hiukan auringon haalistama.
Alaluukun lukot entrasin parisen vuotta sitten. Ne oli saanu maalia päällensä.
Nitromors vei maleista osan, loput otti sitruunahappo.
Hiukan jännitti, kuinka niiden kanssa käy sinkissä, mutta niistä tuli kuin uudet. Kaikki muoviosat sisälläkin loistaa, kuin uutena.
Ja paikallaan. Myös luukun lukkonuppi ja sen kumi ovat uusia.
Kun olin saanut luukut paikalleen, aloin kaivelemaan alaluukun avauskahvoja esille. Yks oli täysin maalilla sotkettu ja kaksi enemmän tai vähemmän hapettunu ja kromit kupruillu. Katselin varaosasivuilta, että valmistus lopetettu. Google sitten löysi kahvan ebaysta. Hinta oli epäilyttävän halpa $20 ja myyjä väitti sen olevan uusi ja käyttämätön. Tilasin kokeeksi vaikken uskonutkaan sen olevan totta. Mutta parin viikon odotuksen jälkeen paljastui, että kyllä se totta oli.
Ja paikallaan. Rekkarikilven valokin on uusi.
GX-merkkiä teippailin jo aiemmin. Siinä jäi vähän leikkausjälki kaivelemaan ja kokeilin vielä pari kertaa. Sitten sain kelvollisel lopputuloksen. Kuvia katseltuani tein vielä pieniä trimmauksia.
Koitin kysellä somessa tuon merkin paikalle mittoja. Se ei tuottanu tulosta. Googlellakin löytyi monen monta variaatiota, joista lopulta päädyin tähä sopivasti 4WD merkin rinnalle.
Ja loppuun vielä kokonaiskuva.
Aiemmin, pari vuotta sitten renkaiden kuvien kohdalla totesin, että tämä vararengas pitäis pestä.
Joten tapojeni mukaan se vähä monimutkaistui. Rengasta tallista sisälle pyöritellessäni kiinnitin huomion kuviossa oleviin kiviin. Nehän täytyisi poistaa.
Kävin renkaan läpi useamman kierroksen, koska aina kierroksen täytyttyä silmiin osui joku jyvänen jossain välissä. Sen jälkeen alkoi pesu. Taannoin pohdin jarruputkien maalauksen tuntuvat hiukka typerältä. Sen jälkeen mietin samaa pakoputken lommoja oikoessa. No nyt pohdin samaa typeryyttä taas kerran hinkatessani renkaan kulutuspintaa hammasharjalla.
Koko rengasta en tosin hammasharjalla pessy, kyljet pesin tiskiharjalla. Ja likaa kyllä irtosi.
Pesun jälkeen rengas näytti vielä hiukan rujolta.
Mutta Ultiman muovi/kumiaineella rujous poistui.
Ja valmis tuote.
Tämän jälkeen hioin karmealta näyttäneen ja maalatun vararengaspalkin kertaalleen ja maalasin uusiksi, että edes hiukan ruostekraaterit madaltuis. Kamalan näkönen se on vieläkin. Sitten uusi hissi kiinni ja paikalleen.
Sitten pääsi kunnostettu veivi töihin.
Ja paikallaan.
Pari sanaa koukuista. Niitä on sivuttu aiemminkin, kun ne sai maalia pintaan. Maalauksen jälkeen hukkasin etukoukun. Ostin tilalle toisen. Se ku saapui, niin se näytti oudolta. Muistin ulkonäön erilaiseksi. Siitä sisuuntuneena päätin etsiä aiemmin maalatun koukun, ei löynyt. Myöhemmin löytyi, ku en sitä etsinyt. Ja olihan ne eri näköset.
Varaosakuvista selvisikin, että vinssillisessä on erilainen koukku, juurikin tuollainen, kuin tuo ruostunut koukku on. Kyseisen koukun kunto oli niin rujo, että päätin ostaa uuden, ku niitä kerran sai suht järkevään hintaan.
Onneksi "hukkasin" tuon aiemman koukun, sillä muuten autossa olis nyt vääränlainen koukku. Mutta nyt oikea paikallaan siis.
Takakoukkukin meni paikalleen.
Ostin jokunen vuosi sitten ehjän konepellin äänieristeen talteen. Sattu osumaan osienhakureissulla silmään purettavana olevassa kanttilammpu 60:ssä oleva eriste. Silloin ei mahtunut kyytiin, mutta piti palata uudestaan se hakemaan. 60:ssä ja 61:ssä on erinäköinen eriste, niin tämä löytö oli jonkinmoinen jackpot. Ruuvasin sen autotallin kattoon, jotta pysyisi ehjänä kunnes on sen aika istua paikalleen ja ehjänä olikin pysynyt.
Pahvi oli hiukan hankala pestä. Puhaltelin ensin irtoryönän pois. Sen jälkeen harjasin pehmeällä harjalla ja puhaltelin. Sitten pesuaine, harjaus, mikrokuituliinalla pyyhintä. Lopuks pelkkää vettä suihkutellen ja liinalla pyyhintää. Totesin olevan paras ratkaisu asentaa se paikalleen kuivamaan ja näin tein. Kuvassa se on vielä märkä ja tumma, mutta kuivuttuaan ei vaaleni, muttei näytä likaiselta. Kiinnitysnastoja kaivelin käytettyjä parhaat ja pesin ja putsasin.
Sitten takaluukkuihin liittyvää. Toisella foorumilla eräs tarkkasilmäinen huomasi, että takaluukun johtojen kuoret on saanu vauriota. Huomasin sen pestessä, mutta sitten asia unohtu ja ne meni paikalleen. Kyllä ne huonot oliki.
Kaivelin pari varaosajohtosarjaa ja niistä muokkailin korvaavan. Auton oma pääs siistimpänä työn alle. Parissa johdossa oli kuorta rikki tässäkin. Poistin teipit ja purin johtosarjan "palasiksi". Vaihdoin moottorin päästä otetut johdot tilalle, että sai saranakohdan ohitse tehdä liitoksen.
Hapettunut liitin piti jatkaa juuresta, koska johdonluovuttajasarjassa sekin oli kuoreltaan rikki.
Lopuksi teipillä uudestaan kasaan.
Ja paikallaan.
Yhessä purkukorissa oli siistin oloiset kaasupumput. Kaivoin niistä nipat pois ja ne kävi uudelleen sinkityksessä jo pari vuotta sitten. Pumput nyt pesasin ja paljastuhan niistä pientä jälkeä.
Mutta ehostin ne ohkasella hunnulla puolikiiltävää sprayta ja niistä tuli ihan hyvät. Maalasin myös nipat osittain mustiksi. Vaihdoin ne sitten väliaikasesti paikalla olleiden tilalle.
Facebookin jossain ryhmässä näin myytävänä takalasinpyyhkimen moottorin kera uuden varren ja sulan. Innostuin varresta ja ostin pois. Moottorista oli yksi korvake irti, se oli hiukan ikävää.
Mutta akselin pää oli niin hyvässä kunnossa, että harmitus laantui nopeasti.
Onneks varastosta löytyi yks moottori, jossa korva on ehjä. Pesussa tosin katos kaikki tekstit, mikä on hiukan ikävää.
Ja paikallaan.
Pesurin suutinkin aiheutti hieman päänvaivaa. Luukussa ollut suutin oli vähä rujossa kunnossa. Auton oma taas ehkä ei.
Päällisin puolin oli hyvä, mutta toinen kiinnityskynsi katki.
Varastosta löytyi uusi pyöreälamppusen suutin, mutta on niin eri näköinen, ettei sitä voi käyttää.
Liimasin katkenneen kynnen. Paikalleen laittaessa se tietysti katkesi. Tilalle ostettu ehjäkyntinenkin oli vähä saanut kipeää, joten sitäkään ei voinut käyttää. Sitte hoksasin sen pyöreälamppusen suuttimen ja otin siitä metalliset kynnet tähän oikeaan suuttimeen. Kuvan jälkeen liimasin epoksilla lipareet kiinni, jottei ne liiku edellä asentaessa. Ura on tuplasti leveämpi, mitä vanhemmassa suuttimessa, niin lipare pitää saada jollain keinoin kiinni.
Lopulta suutin, pyyhkijän varsi, uusi varren muovikuori, uusi lukko ja uusi lukon kumitutti paikallaan.
Ostin taannoin yläluukun lukon jenkeistä. Lukko on käytetty, mutta erinomaisessa kunnossa. Ei tarvinnut edes passivoida uusiksi. Sitten murhetta aiheutti lukon koristepelti. Ne ei suomiautoissa ole oikein hyvässä kunnossa. Sitten eräässä osakasassa saapui pelastus.
Ja paikallaan. Eräs yksittäinen eniten mielihyvää tuottava pellinpala.
Olin myös hukannut luukusta lämmittimen maajohdon. Oli pakko käydä alkuperäsellä luukulla se pelastamassa. Se olikin maalattu.
Parin päivän liotuksen ja hinkkaamisen jälkeen maalit antautu.
Ja paikallaan. Virtapiuhalle askartelin Motonetin läpiviennistä läpiviennin, koska sitä ei enää uutena saanut ja vanha mureni käsiin irrottaessa. Liittimien hapettumia koitin putsata PRF:n cleanerilla, osa lähti, osa ei.
Sisäpuolen avausnuppi tuli myös auton alkuperäsestä luukusta. Oli siisti, mitä nyt hiukan auringon haalistama.
Alaluukun lukot entrasin parisen vuotta sitten. Ne oli saanu maalia päällensä.
Nitromors vei maleista osan, loput otti sitruunahappo.
Hiukan jännitti, kuinka niiden kanssa käy sinkissä, mutta niistä tuli kuin uudet. Kaikki muoviosat sisälläkin loistaa, kuin uutena.
Ja paikallaan. Myös luukun lukkonuppi ja sen kumi ovat uusia.
Kun olin saanut luukut paikalleen, aloin kaivelemaan alaluukun avauskahvoja esille. Yks oli täysin maalilla sotkettu ja kaksi enemmän tai vähemmän hapettunu ja kromit kupruillu. Katselin varaosasivuilta, että valmistus lopetettu. Google sitten löysi kahvan ebaysta. Hinta oli epäilyttävän halpa $20 ja myyjä väitti sen olevan uusi ja käyttämätön. Tilasin kokeeksi vaikken uskonutkaan sen olevan totta. Mutta parin viikon odotuksen jälkeen paljastui, että kyllä se totta oli.
Ja paikallaan. Rekkarikilven valokin on uusi.
GX-merkkiä teippailin jo aiemmin. Siinä jäi vähän leikkausjälki kaivelemaan ja kokeilin vielä pari kertaa. Sitten sain kelvollisel lopputuloksen. Kuvia katseltuani tein vielä pieniä trimmauksia.
Koitin kysellä somessa tuon merkin paikalle mittoja. Se ei tuottanu tulosta. Googlellakin löytyi monen monta variaatiota, joista lopulta päädyin tähä sopivasti 4WD merkin rinnalle.
Ja loppuun vielä kokonaiskuva.
Re: Hj60 "Lumikki"
Takapäässä hommat jatku. Laitoin uudet tiivisteet. Sopivuus oli hyvä, vaikka olikin tarvikkeet. Takaluukun aukon tiiviste oli niin resu, että päätin tilata uuden. Samoilla rahdeilla tuli loputkin.
Huomasin myös, että kaasupumput oli mulla väärinpäin ja toinen vuoti. Laitoin uudet ja oikein päin.
Sitten kaikkea pientä. Yläluukun huoltoluukun ruuvit pitäis keltapassivoida, jos keksisin jotain muutakin samalla, niin ei tuntuis niin typerältä muutamaa ruuvia vaan passivoittaa.
Rekkarivalon johdon tein uuden kiinalaisilla alkuperäsen näkösillä liittimillä.
Samalla kun könysin auton alla, niin laitoin sumuvalojen johdot ja puolelta toiselle kulkeva nippu paikalleen. Vedin myös koukulle sähköt ja puuttuva kiinnike käsijarruvaijerille, kun sen hukasta löysin.
Kuvia selatessa löysin myyntikuvat isän entisestä LJ:stä. Siinä näkyi koukun suoja, joka lomareissulla ostettiin Keuruun Toyotalta. Entinen kuminen putos kyydistä, ku unohdin sen astinlaudan päälle.
Sellanen piti itsellekin saada. Tuota designia ei enää saa Toyotalta, joten piti tehdä itse. Teetin tarrasta sapluunan ja maalasin tekstin Kungsin kippoon. Karhennus, SEM puskurimaali, metallihopea spray ja puolikiiltävä lakka. Ensimmäisestä versiosta tuli liian iso, mutta toinen yrittämä onnistu. Toki kippoja meni 7kpl, ennen ku sai onnistuneen.
Varastoja penkoessa löyty näitä läpysköjäki. Valkkasin kaks parasta ja entrasin ne.
Näiden kiinnitysnastoja ei löytyny neljää ehjää. Uusia ei enää Toyotalta saa, mutta Nelosnapista löyty sopivat. Vinkkinä muillekin. Ne odottelee sitten asennusta.
Hanskalokeron kannen kans tappelin myös pidemmän kaavan mukaan. Reilu 2 vuotta sitten maalasin sen ja tarrojen päältä teippejä irrottaessa painoin sormenjäljen märkään maaliin. Siitä lähtien niitä ostellu aina, ku on suht suora sattunu kohdalleen. Otin sitte suorimman aihioks ja kokeilin uudestaan. Kittailun ja maalailun jälkeen totesin, ettei pölynen pannuhuone ollu hyvä maalauspaikka ja yks lommoki jäi osittain tarran alle. Poistin tarrat, koska piiloon teipattuna tuli maalireunasta jotenki ruma. Kittasin lisää ja maalasin ja hioin useampaan kertaan, kunnes maali veti rypylle. Suutin myös räki niin, ettei kunnollista pintaa saanu, joten hain uuden pullon. Tympäännyin kaikkeen ja puhalsin maalit pois. Suhautin ohkasen mustan pintaan, jotta montut löytyy.
Sitte taas pakkelia.
Seuraavaks tappelin aikani pakkelirajan kans.
Lopulta sain kelvollisen lopputuloksen ja aloin liimailemaan tarroja. Sitten huomasinki sävyn olevan liian vaalea ja sininen.
Menin maalikauppaan kyselemään, että miks kaks samalla kaavalla tehtyä väriä on noin erilaiset. Sekotettiin uus ja vertailtiin ja lopputulemana oli se, että ensimmäisen purkin kans oli tullu virhe, mutta se oli kuitenkin se sävy mitä haettiin. Se oli todella kiva huomata siinä vaiheessa. Väärinsekotetusta oikeasta sävystä otettiin kameralla uus sävy ja pääsin taas maalaamaan. Sen jälkeen tarrojen kimppuun.
Vielä viimesen temppunsa teki, ku ruuvasin stopparin paikalleen. Ruuvi oli sen verran pitkä, että paino sisältäpäin pienen lommon kanteen.
Se onneks oikes sormella ja löysin toisesta kannesta lyhyemmän ruuvin.
Ja paikallaan kera viime kesänä nukkaamani lokeron. Sävy ei ihan täysin kohtaa kojelaudan alaosan kans, mutta niin lähellä etten ala purkamaan kojelautaa palasiksi sen takia.
Noista lokeron tarroista vielä. Piirtelin ne itse. Ihan 100% identtiset orkkisten kans ei tullu, mutta melko lähelle.
Ostin nuo tarrat joskus Cruiserworldista. Ne oli niin kelvottomat, ettei niit kertakaikkiaan voi käyttää. Fontti on aivan pielessä, värit on aivan pielessä, nuo kuvat on pielessä, tarrat on kaikenlisäks kiiltävät. Reklamoin aiheesta ja olivat kovasti tyytyväisiä tarroihinsa, ku oli niin kova työki niissä. Itellä meni pari-kolme iltaa piirrellessä, että tiedä sitte kuinka kova homma niillä oli. Alla vielä vertailuna Cruiserworld vs. omat.
Toveriharrastajalta sain myös kuvan maahantuojan tarrasta. Ku olin jo vauhtiin päässy tarrojen kans, niin piirtelin tuollaisenkin. Työpaikan kaapista löyty vanha SFS kirja, niin sain siitä skannattua logon malliks ja HJ:n käyttöohjekirjasta Korpivaaran logon. Vielä pitäs keksiä tarralle paikka.
Ehostin myös mattoja maalilla. En oo löytäny järkevää tai sopivaa uustuotantomattosarjaa, nii piti elvyttää vanhat. Trimmasin saksilla enimmät nöyhtät pois ja sitte suihkin väriä. Ei nyt tullu täydellisen hyvät, mutta tasaväriset, ku kulahtaneet kohdat sai väriä päälle.
Sitte piti siivota auto, että sinne vois joskus matot laittaa. Käsijarrukahvanki laitoin paikalleen.
Kahva tosin tulee vaihtumaan. Tilasin kokeeks HDJyms.75 kahvan. Nuo kaikki omat kahvat on niin kulahtaneita ja halusin siistimmän.
Kahvat itsessään on melko identtiset. Ainoa ero on hantaakin väri ja katkasija ja sen paikka. Meinasin ensin modata kahvan sopimaan HJ:n katkasijalle, mutta päädyinki tekemään adapterijohdon. Mittailin molempia antureita yleismittarilla ja uus anturi on yhdellä johdolla, mutta yhteyden sai kiinnitysruuvin kautta. Tutkin netistä missä samaa anturia on käytetty ja sitten romikselta hakemaan Avensiksesta johdon pätkä liittimellä.
Sen jälkeen HJ:n hanskalokeron valosta liitin, kolvailua ja valmis odottamaan asennusta.
Ja jotta sisutaa pääsis kasaamaan, niin autosta pitää saada pölytiivis. Joten ovien kimppuun. Purin muutaman oven jonkun osan sai yhestä, toisen toisesta jne. Pystytangon maalasin samalla maalilla, millä maskikin on.
Tiivisteet hammasharjasin, lasit pesin, rosterikoristeet kiillottelin ja sitten nippuun.
Jännitti kovin, että sopiiko kanttilampun koristeet pyöreälamppusen oviin, mutta sopi ne. Loppujen ovien osat on pestynä kuivamassa, joten siitä sitten jatkuu muitten ovien parissa.
Huomasin myös, että kaasupumput oli mulla väärinpäin ja toinen vuoti. Laitoin uudet ja oikein päin.
Sitten kaikkea pientä. Yläluukun huoltoluukun ruuvit pitäis keltapassivoida, jos keksisin jotain muutakin samalla, niin ei tuntuis niin typerältä muutamaa ruuvia vaan passivoittaa.
Rekkarivalon johdon tein uuden kiinalaisilla alkuperäsen näkösillä liittimillä.
Samalla kun könysin auton alla, niin laitoin sumuvalojen johdot ja puolelta toiselle kulkeva nippu paikalleen. Vedin myös koukulle sähköt ja puuttuva kiinnike käsijarruvaijerille, kun sen hukasta löysin.
Kuvia selatessa löysin myyntikuvat isän entisestä LJ:stä. Siinä näkyi koukun suoja, joka lomareissulla ostettiin Keuruun Toyotalta. Entinen kuminen putos kyydistä, ku unohdin sen astinlaudan päälle.
Sellanen piti itsellekin saada. Tuota designia ei enää saa Toyotalta, joten piti tehdä itse. Teetin tarrasta sapluunan ja maalasin tekstin Kungsin kippoon. Karhennus, SEM puskurimaali, metallihopea spray ja puolikiiltävä lakka. Ensimmäisestä versiosta tuli liian iso, mutta toinen yrittämä onnistu. Toki kippoja meni 7kpl, ennen ku sai onnistuneen.
Varastoja penkoessa löyty näitä läpysköjäki. Valkkasin kaks parasta ja entrasin ne.
Näiden kiinnitysnastoja ei löytyny neljää ehjää. Uusia ei enää Toyotalta saa, mutta Nelosnapista löyty sopivat. Vinkkinä muillekin. Ne odottelee sitten asennusta.
Hanskalokeron kannen kans tappelin myös pidemmän kaavan mukaan. Reilu 2 vuotta sitten maalasin sen ja tarrojen päältä teippejä irrottaessa painoin sormenjäljen märkään maaliin. Siitä lähtien niitä ostellu aina, ku on suht suora sattunu kohdalleen. Otin sitte suorimman aihioks ja kokeilin uudestaan. Kittailun ja maalailun jälkeen totesin, ettei pölynen pannuhuone ollu hyvä maalauspaikka ja yks lommoki jäi osittain tarran alle. Poistin tarrat, koska piiloon teipattuna tuli maalireunasta jotenki ruma. Kittasin lisää ja maalasin ja hioin useampaan kertaan, kunnes maali veti rypylle. Suutin myös räki niin, ettei kunnollista pintaa saanu, joten hain uuden pullon. Tympäännyin kaikkeen ja puhalsin maalit pois. Suhautin ohkasen mustan pintaan, jotta montut löytyy.
Sitte taas pakkelia.
Seuraavaks tappelin aikani pakkelirajan kans.
Lopulta sain kelvollisen lopputuloksen ja aloin liimailemaan tarroja. Sitten huomasinki sävyn olevan liian vaalea ja sininen.
Menin maalikauppaan kyselemään, että miks kaks samalla kaavalla tehtyä väriä on noin erilaiset. Sekotettiin uus ja vertailtiin ja lopputulemana oli se, että ensimmäisen purkin kans oli tullu virhe, mutta se oli kuitenkin se sävy mitä haettiin. Se oli todella kiva huomata siinä vaiheessa. Väärinsekotetusta oikeasta sävystä otettiin kameralla uus sävy ja pääsin taas maalaamaan. Sen jälkeen tarrojen kimppuun.
Vielä viimesen temppunsa teki, ku ruuvasin stopparin paikalleen. Ruuvi oli sen verran pitkä, että paino sisältäpäin pienen lommon kanteen.
Se onneks oikes sormella ja löysin toisesta kannesta lyhyemmän ruuvin.
Ja paikallaan kera viime kesänä nukkaamani lokeron. Sävy ei ihan täysin kohtaa kojelaudan alaosan kans, mutta niin lähellä etten ala purkamaan kojelautaa palasiksi sen takia.
Noista lokeron tarroista vielä. Piirtelin ne itse. Ihan 100% identtiset orkkisten kans ei tullu, mutta melko lähelle.
Ostin nuo tarrat joskus Cruiserworldista. Ne oli niin kelvottomat, ettei niit kertakaikkiaan voi käyttää. Fontti on aivan pielessä, värit on aivan pielessä, nuo kuvat on pielessä, tarrat on kaikenlisäks kiiltävät. Reklamoin aiheesta ja olivat kovasti tyytyväisiä tarroihinsa, ku oli niin kova työki niissä. Itellä meni pari-kolme iltaa piirrellessä, että tiedä sitte kuinka kova homma niillä oli. Alla vielä vertailuna Cruiserworld vs. omat.
Toveriharrastajalta sain myös kuvan maahantuojan tarrasta. Ku olin jo vauhtiin päässy tarrojen kans, niin piirtelin tuollaisenkin. Työpaikan kaapista löyty vanha SFS kirja, niin sain siitä skannattua logon malliks ja HJ:n käyttöohjekirjasta Korpivaaran logon. Vielä pitäs keksiä tarralle paikka.
Ehostin myös mattoja maalilla. En oo löytäny järkevää tai sopivaa uustuotantomattosarjaa, nii piti elvyttää vanhat. Trimmasin saksilla enimmät nöyhtät pois ja sitte suihkin väriä. Ei nyt tullu täydellisen hyvät, mutta tasaväriset, ku kulahtaneet kohdat sai väriä päälle.
Sitte piti siivota auto, että sinne vois joskus matot laittaa. Käsijarrukahvanki laitoin paikalleen.
Kahva tosin tulee vaihtumaan. Tilasin kokeeks HDJyms.75 kahvan. Nuo kaikki omat kahvat on niin kulahtaneita ja halusin siistimmän.
Kahvat itsessään on melko identtiset. Ainoa ero on hantaakin väri ja katkasija ja sen paikka. Meinasin ensin modata kahvan sopimaan HJ:n katkasijalle, mutta päädyinki tekemään adapterijohdon. Mittailin molempia antureita yleismittarilla ja uus anturi on yhdellä johdolla, mutta yhteyden sai kiinnitysruuvin kautta. Tutkin netistä missä samaa anturia on käytetty ja sitten romikselta hakemaan Avensiksesta johdon pätkä liittimellä.
Sen jälkeen HJ:n hanskalokeron valosta liitin, kolvailua ja valmis odottamaan asennusta.
Ja jotta sisutaa pääsis kasaamaan, niin autosta pitää saada pölytiivis. Joten ovien kimppuun. Purin muutaman oven jonkun osan sai yhestä, toisen toisesta jne. Pystytangon maalasin samalla maalilla, millä maskikin on.
Tiivisteet hammasharjasin, lasit pesin, rosterikoristeet kiillottelin ja sitten nippuun.
Jännitti kovin, että sopiiko kanttilampun koristeet pyöreälamppusen oviin, mutta sopi ne. Loppujen ovien osat on pestynä kuivamassa, joten siitä sitten jatkuu muitten ovien parissa.
Re: Hj60 "Lumikki"
Hattu päästä. Ei voi muuta sanoa
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Pitkästä aikaa päivitystä.
Hommat jatku ovien kans. Listat paikalleen kaikkiin. Pelkääjän oven alalista tulee vielä vaihtumaan. Korvaava on työn alla.
Seuraavaksi d-pilareiden ilmakanavien kimppuun. Yks koppura kumi selvinny ehjänä.
Siitä malli ja uuesta kumista uudet lirvut.
Alareunaan tiiviste, kuten vanhoissa.
Hain Biltemasta sopivan mittasia niittejä. Vanhojen reikien avulla merkkasin kumiin niittien paikat ja neulalla niittien reiät ja manuaalisesti taittelin niitit kiinni. En viittiny ostaa nitojaa noin vähän takia. Muovit tietty putsattu ja käsitelty.
Ritilöiden ja peilien tiivisteet putsasin ja käsittelin.
Ja tiivisteet uudelleen maalattuihin ritilöihin.
Paikallaan.
Peilitkin vaati hiukan hoivaa. Nekin oli tietty mädät.
Purku, pesu ja uutta maalia.
Jouset yms. keltaseks. Rikki ruostuneen tapin korvasin ruuvilla.
Paikallaan.
Samalla, ku pulveroin peilin ruuvit, niin fiksasin pyyhkijän varret.
Päihin ruuvasin adapterit yleismallin sulille.
Ja paikalleen. Huomasin siinä samalla, että oon joskus tilannu vääränkätiset muovit. Tilasin uudet oikeat, mutta ei oo vielä paikallaan.
Samalla, ku peilin osia käytin passivoinnissa, niin purin mukaan muutaman ovistopparin. Sain tongittua varastosta kasaan melko hyväkuntosia. Joskus meinasin tehdä saman, mutten muista miks se jäi tekemättä. Nyt ku niitä katteli, nii oli liian törkeän näkösiä sellasenaan käyttöön.
Ehjiä kumeja löyty just tarvittava määrä. Niille putsi ja käsittely. Leikkelin myös uudet pehmikkeet.
Paikallaan.
Pengoin taas kerran ovipahvikasaa ja valitsin käyttöön tulevat. Etupahvit oli helppo. Niitä ei ollu ku nämä kaiuttimen reikäset ja toiset ilman reikiä. Takapahvit taas ei. Osassa oli viiltoja tai reikiä tai matto niinku villasukkaa tai sitte tuhkiksen kehys ruosteessa.
Helpotin asiaa hieman ottamalla rytöpahveista ruosteettomia tuhkiksen osia. Myös lukkonupin kehyksiä piti vaihdella mustista muovisista kiiltäviin metallisiin.
Ja tietty pesua.
Lopulta on setti hyviä pahveja. Ja pääs liimaamaan taas yhden "omavalmiste" tarran.
Sitte tuli se kesä, ku piti saada auto valmiiks. Mutta en tehny oikein mitään. Toki testasin kummat "myymäläkilvet" olis paremmat. Ehkä puna-valkoset?
Sitte tuli juhannus ja meinasin sen kunniaks täräyttää moottorin käymään. Tehostajaan öljyt ja nesteet koneeseen. Siinä vesiä lorotellessa päätin kattoa lattialle, että vuotaakohan jostain. No vuotihan se...
Tehostajan liemet tullu kaikki lattialle ja jäähytinnestettäkin tiputti. Pumpun kyljen liitos oli löysällä ja ilman tiivisteitä. Se kuntoon ja tehostajan liemet alko pysymään. Jäähytinneste taas vuoti kopan välistä.
Tähän katos motivaatio melko lahjakkaasti. Mietin siinä ku makasin auton alla ja lorottelin syyläriä tyhjäks, että paljokohan mistäki sais ku möis osina pois. Kokosin kuitenkin itseni. Tuli kesäloma, pari reissua, korona toiseen kertaan jne. ja moti pysy poissa. Sitten tein jenkkiebaysta löydön, joka alko herättelemään motivaatiota.
Eli tyhjä laatikko radiolle, joka autoon tulee. Tai ei se ihan tyhjä ollu. Oli laatikossa styroksit, pussi ruuveja, takapään tukitapille uus kumi ja uus kehys radiolle.
Tuossa mun radiossa on vielä suojamuovi nappien ympärilä paikallaan. Joten totesin, että ennen asennusta saa melkein aidon unboxausfiiliksen.
Mutta näytössä naarmuja.
Niinpä ne piti hinkata pois.
Paketoituna.
Nyt koko viihdejärjestelmä odottelee paketeissaan asennusta.
Yllättävän paljo tuli laatikolle hintaa rahteineen ja tulleineen $30 huutohinnan päälle, mutta sainpahan motivaation takas.
Sitte hankin vielä tyyliin sopivan huoltosuojan ja olin valmis selättämään nestevuodon.
Kopan vuoto loppu kiristämällä. Mutta termarikotelon ja lohkon välistä tuli norona. Edellisen kerran altapäin katottuna tulkitsin sen tulevan vaan ohikaadosta nestettä täyttäessä. Mutta se korjaantu uudella tiivisteellä ja pintojen putsauksella.
Sitten kaikki kasaan ja hyvästä mielestä nauttimista. Mietin, kyllä että typerän vähästä oli kiinni, että oisin voinu juhannuksena laittaa käyntiin. Mutta mistäpä sen sillon ties.
Aloin sitte miettimään, että mitäpä jos lirauttas vähä ainetta tankkiin ja koittas käynnistää. Tankin korkkiin putsasin toisesta tiivisteen ja tankkasin.
Sitte viikset kiinni, virtalukko paikalleen ja akkuun maajohto kiinni. Kojelaudan alta alko kuulumaan jaksoittaista särinää, kuten releen ääni. Väänsin avaimesta ja....ei mitään. Sirinä hiukan muuttu. Startti ei inahtanukkaan, ykskään valo ei pala. Viiksestä ku laittaa valoja päälle, niin sirinä taas muuttu. Eli sitä ääntä lukuunottamatta auto on aivan kuollu. Akuissa oli hiukan alhainen jännite (20,5V). Laitoin ne lataukseen ja poistuin kotiin. No ei se onneks hirveen lähellä se käyntiin saaminen ois juhannuksenakaan ollu. Nyt pitää kerätä itseään ja koittaa pohtia, mitä seuraavaks keksis koittaa. Osina myynti alko taas pyörimään mielessä, mutta onhan tässä pitkä ja synkkä talvi taas edessä keksiä jokin muu ratkaisu.
Hommat jatku ovien kans. Listat paikalleen kaikkiin. Pelkääjän oven alalista tulee vielä vaihtumaan. Korvaava on työn alla.
Seuraavaksi d-pilareiden ilmakanavien kimppuun. Yks koppura kumi selvinny ehjänä.
Siitä malli ja uuesta kumista uudet lirvut.
Alareunaan tiiviste, kuten vanhoissa.
Hain Biltemasta sopivan mittasia niittejä. Vanhojen reikien avulla merkkasin kumiin niittien paikat ja neulalla niittien reiät ja manuaalisesti taittelin niitit kiinni. En viittiny ostaa nitojaa noin vähän takia. Muovit tietty putsattu ja käsitelty.
Ritilöiden ja peilien tiivisteet putsasin ja käsittelin.
Ja tiivisteet uudelleen maalattuihin ritilöihin.
Paikallaan.
Peilitkin vaati hiukan hoivaa. Nekin oli tietty mädät.
Purku, pesu ja uutta maalia.
Jouset yms. keltaseks. Rikki ruostuneen tapin korvasin ruuvilla.
Paikallaan.
Samalla, ku pulveroin peilin ruuvit, niin fiksasin pyyhkijän varret.
Päihin ruuvasin adapterit yleismallin sulille.
Ja paikalleen. Huomasin siinä samalla, että oon joskus tilannu vääränkätiset muovit. Tilasin uudet oikeat, mutta ei oo vielä paikallaan.
Samalla, ku peilin osia käytin passivoinnissa, niin purin mukaan muutaman ovistopparin. Sain tongittua varastosta kasaan melko hyväkuntosia. Joskus meinasin tehdä saman, mutten muista miks se jäi tekemättä. Nyt ku niitä katteli, nii oli liian törkeän näkösiä sellasenaan käyttöön.
Ehjiä kumeja löyty just tarvittava määrä. Niille putsi ja käsittely. Leikkelin myös uudet pehmikkeet.
Paikallaan.
Pengoin taas kerran ovipahvikasaa ja valitsin käyttöön tulevat. Etupahvit oli helppo. Niitä ei ollu ku nämä kaiuttimen reikäset ja toiset ilman reikiä. Takapahvit taas ei. Osassa oli viiltoja tai reikiä tai matto niinku villasukkaa tai sitte tuhkiksen kehys ruosteessa.
Helpotin asiaa hieman ottamalla rytöpahveista ruosteettomia tuhkiksen osia. Myös lukkonupin kehyksiä piti vaihdella mustista muovisista kiiltäviin metallisiin.
Ja tietty pesua.
Lopulta on setti hyviä pahveja. Ja pääs liimaamaan taas yhden "omavalmiste" tarran.
Sitte tuli se kesä, ku piti saada auto valmiiks. Mutta en tehny oikein mitään. Toki testasin kummat "myymäläkilvet" olis paremmat. Ehkä puna-valkoset?
Sitte tuli juhannus ja meinasin sen kunniaks täräyttää moottorin käymään. Tehostajaan öljyt ja nesteet koneeseen. Siinä vesiä lorotellessa päätin kattoa lattialle, että vuotaakohan jostain. No vuotihan se...
Tehostajan liemet tullu kaikki lattialle ja jäähytinnestettäkin tiputti. Pumpun kyljen liitos oli löysällä ja ilman tiivisteitä. Se kuntoon ja tehostajan liemet alko pysymään. Jäähytinneste taas vuoti kopan välistä.
Tähän katos motivaatio melko lahjakkaasti. Mietin siinä ku makasin auton alla ja lorottelin syyläriä tyhjäks, että paljokohan mistäki sais ku möis osina pois. Kokosin kuitenkin itseni. Tuli kesäloma, pari reissua, korona toiseen kertaan jne. ja moti pysy poissa. Sitten tein jenkkiebaysta löydön, joka alko herättelemään motivaatiota.
Eli tyhjä laatikko radiolle, joka autoon tulee. Tai ei se ihan tyhjä ollu. Oli laatikossa styroksit, pussi ruuveja, takapään tukitapille uus kumi ja uus kehys radiolle.
Tuossa mun radiossa on vielä suojamuovi nappien ympärilä paikallaan. Joten totesin, että ennen asennusta saa melkein aidon unboxausfiiliksen.
Mutta näytössä naarmuja.
Niinpä ne piti hinkata pois.
Paketoituna.
Nyt koko viihdejärjestelmä odottelee paketeissaan asennusta.
Yllättävän paljo tuli laatikolle hintaa rahteineen ja tulleineen $30 huutohinnan päälle, mutta sainpahan motivaation takas.
Sitte hankin vielä tyyliin sopivan huoltosuojan ja olin valmis selättämään nestevuodon.
Kopan vuoto loppu kiristämällä. Mutta termarikotelon ja lohkon välistä tuli norona. Edellisen kerran altapäin katottuna tulkitsin sen tulevan vaan ohikaadosta nestettä täyttäessä. Mutta se korjaantu uudella tiivisteellä ja pintojen putsauksella.
Sitten kaikki kasaan ja hyvästä mielestä nauttimista. Mietin, kyllä että typerän vähästä oli kiinni, että oisin voinu juhannuksena laittaa käyntiin. Mutta mistäpä sen sillon ties.
Aloin sitte miettimään, että mitäpä jos lirauttas vähä ainetta tankkiin ja koittas käynnistää. Tankin korkkiin putsasin toisesta tiivisteen ja tankkasin.
Sitte viikset kiinni, virtalukko paikalleen ja akkuun maajohto kiinni. Kojelaudan alta alko kuulumaan jaksoittaista särinää, kuten releen ääni. Väänsin avaimesta ja....ei mitään. Sirinä hiukan muuttu. Startti ei inahtanukkaan, ykskään valo ei pala. Viiksestä ku laittaa valoja päälle, niin sirinä taas muuttu. Eli sitä ääntä lukuunottamatta auto on aivan kuollu. Akuissa oli hiukan alhainen jännite (20,5V). Laitoin ne lataukseen ja poistuin kotiin. No ei se onneks hirveen lähellä se käyntiin saaminen ois juhannuksenakaan ollu. Nyt pitää kerätä itseään ja koittaa pohtia, mitä seuraavaks keksis koittaa. Osina myynti alko taas pyörimään mielessä, mutta onhan tässä pitkä ja synkkä talvi taas edessä keksiä jokin muu ratkaisu.
Re: Hj60 "Lumikki"
Älä luovuta. Vähästä on enää kiinni Lumikilla ajelu!
Re: Hj60 "Lumikki"
Hey... I guess is not been easy, and this kind of projects fights until the end, so take a deep breath and like it said Johnnie Walker... Keep walking
Yota lover. 40 series addict
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
Re: Hj60 "Lumikki"
Kiitos kannustuksista!
En alkanu purkaa autoa osiksi. Latasin akut. Seuraavana päivänä menin kokeilemaan uudelleen ja tadaa!
Elon merkkejä löyty. Edessä palaa jopa melkein kaikki valot.
Kuskin lähivalo ei toimi. Takana toimii vain vilkut, jarruvalot ja kuskin puoleinen sumuvalo. Eli päätä joutuu vielä raapimaan. Mittaristossa onneks toimii kaikki. Lämpömittarista en vielä tiedä, ku en ole lämpimäks asti käyttäny. Lasinpyyhkijän moottori toimii, mutta pyyhkijät ei liiku.
Boosterin avulla lähti jopa käyntiin.
https://youtu.be/fD7uX8QCve4
Ja käy.
https://youtu.be/3xCcVcYU2jQ
Edicin tanko paikalleen.
Niin jopa sammuuki.
https://youtu.be/17Z8A5IQgQk
Toimimisen merkiksi liimasin tarran paikalleen. Ainoa Cruiserworldista ostettu tarra, jota voi käyttää.
Tuli paljo parempi mieli tämän jälkeen. Viimeksi startannu avaimesta vuodenvaihteessa 2015/2016. Ja kun kerran lähes kaikki jopa toimii.
Akkuja koitin vielä herätellä latailemalla viikon verran tyhmillä latureilla.
Mutta turhaan. Ne on pilalla. Joten uudet kehiin.
Näitä nyt pitää koittaa latailla sillon tällön, että pysyisivät elossa. Ostin Lidlistä 12/24V älylaturinki, niin ei tarvi kaivella kenkiä esiin latausta varten.
Aikaa ja halua, alkaa selvittelemään sähkövikoja, odotellessa paneuduin keväällä ostettuun vararenkaaseen. Renkaan pitäis olla käyttämätön, joten sehän oli pakko ostaa. Lähtökohtana ei hirveen sievä, mutta sitäkin kiehtovampi putsausta ajatellen.
Kaivoin vanhan uskollisen hammasharjan ja Megacleanin esiin ja aloin jynssäämään. Kolme iltaa myöhemmin se oli valmis. Sitten vielä rengasliikkeen kautta, ja vanne renkaasta toiseen.
Putsasin myös sisuskumin ruosteista.
Paljon kaikkea tartti ja useamman pesukerran, että sai renkaan puhtaaksi. Oman harminsa aiheutti kulutuspinnan merkinnät, että ne sai säilymään.
Mutta kannatti. Paljo paremmalta näyttää, mitä entinen kuluneempi rengas.
Samalla ku laitoin vararenkaan paikalleen, niin jotain pientä näperrystä keskeneräisten kans.
Uudet sulakkeet. Ei auttanu mihinkään.
Puuttunu lämppärinvaijerin läpivientikumi. Tämäki ois ollu helpompi laittaa ennen venttiiliä yms.
Ja keltaset ruuvit huoltoluukkuihin.
Seuraavaksi pitäis sitte paneutua autosähkön hienoon maailmaan ja metsästää viat toimimattomiin valoihin.
En alkanu purkaa autoa osiksi. Latasin akut. Seuraavana päivänä menin kokeilemaan uudelleen ja tadaa!
Elon merkkejä löyty. Edessä palaa jopa melkein kaikki valot.
Kuskin lähivalo ei toimi. Takana toimii vain vilkut, jarruvalot ja kuskin puoleinen sumuvalo. Eli päätä joutuu vielä raapimaan. Mittaristossa onneks toimii kaikki. Lämpömittarista en vielä tiedä, ku en ole lämpimäks asti käyttäny. Lasinpyyhkijän moottori toimii, mutta pyyhkijät ei liiku.
Boosterin avulla lähti jopa käyntiin.
https://youtu.be/fD7uX8QCve4
Ja käy.
https://youtu.be/3xCcVcYU2jQ
Edicin tanko paikalleen.
Niin jopa sammuuki.
https://youtu.be/17Z8A5IQgQk
Toimimisen merkiksi liimasin tarran paikalleen. Ainoa Cruiserworldista ostettu tarra, jota voi käyttää.
Tuli paljo parempi mieli tämän jälkeen. Viimeksi startannu avaimesta vuodenvaihteessa 2015/2016. Ja kun kerran lähes kaikki jopa toimii.
Akkuja koitin vielä herätellä latailemalla viikon verran tyhmillä latureilla.
Mutta turhaan. Ne on pilalla. Joten uudet kehiin.
Näitä nyt pitää koittaa latailla sillon tällön, että pysyisivät elossa. Ostin Lidlistä 12/24V älylaturinki, niin ei tarvi kaivella kenkiä esiin latausta varten.
Aikaa ja halua, alkaa selvittelemään sähkövikoja, odotellessa paneuduin keväällä ostettuun vararenkaaseen. Renkaan pitäis olla käyttämätön, joten sehän oli pakko ostaa. Lähtökohtana ei hirveen sievä, mutta sitäkin kiehtovampi putsausta ajatellen.
Kaivoin vanhan uskollisen hammasharjan ja Megacleanin esiin ja aloin jynssäämään. Kolme iltaa myöhemmin se oli valmis. Sitten vielä rengasliikkeen kautta, ja vanne renkaasta toiseen.
Putsasin myös sisuskumin ruosteista.
Paljon kaikkea tartti ja useamman pesukerran, että sai renkaan puhtaaksi. Oman harminsa aiheutti kulutuspinnan merkinnät, että ne sai säilymään.
Mutta kannatti. Paljo paremmalta näyttää, mitä entinen kuluneempi rengas.
Samalla ku laitoin vararenkaan paikalleen, niin jotain pientä näperrystä keskeneräisten kans.
Uudet sulakkeet. Ei auttanu mihinkään.
Puuttunu lämppärinvaijerin läpivientikumi. Tämäki ois ollu helpompi laittaa ennen venttiiliä yms.
Ja keltaset ruuvit huoltoluukkuihin.
Seuraavaksi pitäis sitte paneutua autosähkön hienoon maailmaan ja metsästää viat toimimattomiin valoihin.
Re: Hj60 "Lumikki"
Tää on kyllä hieno!
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Re: Hj60 "Lumikki"
Takavalojen johtosarja kulkee lattialla kuskin puoleista reunaa pitkin taakse. Ainakin takapenkin istuinosan paikkeilla lattialla on moninapaliitin ja takaluukun sivuposkessa taisi olla toinen. En nyt äkkiseltään huomannut oletko nää käynyt läpi mutta vastaantulleissa potilaissa liittimet ovat olleet ulospäin ihan ok mutta johdoista ja pinneistä ei ole ollut mitään jäljellä liittimen sisällä, erityisesti siinä takapenkin kohdalla olevassa.
Re: Hj60 "Lumikki"
Joo kyllä ne johtonippujen paikat ja reitit on tuttuja, ku kaikki on irti ollu. Takapenkin kohdilla ei ole mitään moninapaliitintä. Yhtä pötköä kojelaudan alta takavalon tienoille. Siellä on liitin jolla kytkeytyy puolelta toiselle menevään nippuun ja siitä nipusta on sitte liittimet molemmille takavaloille, sumareille jne. Tähän sähköasiaan tulee päivitystä tilanteeseen läjiaikoina.vartiainen kirjoitti: ↑Ma Joulu 12, 2022 1:03 pm Takavalojen johtosarja kulkee lattialla kuskin puoleista reunaa pitkin taakse. Ainakin takapenkin istuinosan paikkeilla lattialla on moninapaliitin ja takaluukun sivuposkessa taisi olla toinen. En nyt äkkiseltään huomannut oletko nää käynyt läpi mutta vastaantulleissa potilaissa liittimet ovat olleet ulospäin ihan ok mutta johdoista ja pinneistä ei ole ollut mitään jäljellä liittimen sisällä, erityisesti siinä takapenkin kohdalla olevassa.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Re: Hj60 "Lumikki"
Varmaan kyseessä oli joku jälkiasenteinen liitos sitten. Siitä on jo aikaa mutta muistaisin että muutamassa kaapelissa oli vaan vihreää jauhoa sisällä. Potilas oli sellainen hj60 jossa puuttui takaparkit ja polttoainemittari ei toiminut. Vika oli johtosarjassa.