Morjens!
Valvoja: Käyttäjä
Morjens!
Olen uusi cruiseriharrastaja (ja vielä nyybi) ja pitäis alkaa rakentaan tuosta hj-60 pikkuhiljaa vähän maastokelpoisempaa. Ongelma vain on raha tai lähinnä sen puute! Autossa ei ole mitään offailulisävarusteita. Alla 31" renkaat. Rahaa vois käyttää n.300€/kk rakentamiseen. Mutta mistä aloittaa? Alusta on lättänä eli jouset melkein suorat. Ei panssareita,ei vinssiä,ei lukkoaksuloita, ei mitn. Mistä pitäis lähteä liikkeelle? Kun noi em tekis niin rahaa menis n.2500e mun laskujen mukaan. Epäillyttää tuo lukottomuus, alustan mataluus ja se, ettei pääse irti kun johonkin jurskahtaa!
Kyllä lukottomalla hojarillakin pääsee maastossa tosipitkälle,ei ne lukot ole autuaaksi tekevät.
Kannattas satsata ensin renkaisiin jotkut 33"10,5 tai 33"12,5.15 kumeihin,nyt joku tietysti sanooo et sinne mahtuu 35"kumit mut onko ne lailliset niin se on eri asia.
Läsähtäneisiin jousiin kannattaa laitta lisäkierrejouset,auttaa vallan penteleesti.
Sit pidemmät iskarit eteen ja taakse et saapi enemmän ulosjoustoja.
Kai siinä on vinssi nokalla ja vinssin kaveriksi Hi-Lift ABT tms.maastotunkki...
Sillon taas tarvii duunata kunnon puskurit ja helmat että pystyy nostelemaan
Kannattas satsata ensin renkaisiin jotkut 33"10,5 tai 33"12,5.15 kumeihin,nyt joku tietysti sanooo et sinne mahtuu 35"kumit mut onko ne lailliset niin se on eri asia.
Läsähtäneisiin jousiin kannattaa laitta lisäkierrejouset,auttaa vallan penteleesti.
Sit pidemmät iskarit eteen ja taakse et saapi enemmän ulosjoustoja.
Kai siinä on vinssi nokalla ja vinssin kaveriksi Hi-Lift ABT tms.maastotunkki...
Sillon taas tarvii duunata kunnon puskurit ja helmat että pystyy nostelemaan
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Tuolla searchilla kun etsin niin porukka oli sitä mieltä, että auton alusta muuttuu kivikovaksi lisäkierrejousilla!? Voiko tuo vielä kovemmaksi muuttua? Eikä ole vinssiä. tosin tossa olis yksi hyväkuntoinen tyrkyllä 300€. Toiset vain sanoo, että toi orkkisvinssi on etujousien surma ja aikamoisen etuylityksen saa aikaiseksi. En tiedä riittääkö mulla taito tuoda sitä sisäänpäin! Sähkönen olis helpompi mutta niin saakelin kallis.
mun mielestä kannattaa opetella ajelemaan ensin ilman lukkoja,mä ajelin hiluxilla 4-5vuotta ihan ilman lukkoja sen jälkeen lisäsin kitkalukot eteen sekä taakse.
mä alottaisin rakentamisen renkaista/vanteista,alle jotkut 7"-8"-15 vanteet,renkaiksi jotkut halvat kuitenkin metsässä toimivat esim bf mutterrain/britgestone dueller.
ja kun budjetti sallis niin alustankimppuun lattajouset/iskarit uusiksi,hj orkkis jousitus metsässä mun mielestä syvältä.
se vinssi kannattaa tosiaankin laittaa niin sisään kuin mahdollista jotta keulaylityksestä pääsee eroon,on sitten eriasia laittaako sähkö tai mekaanisen alkaa olla noi mekaanisetkin jo aika hinnoissa.
itse en ole yhdestäkään mekaanisestavinssistä maksan yli sataa euroa(mulla on noita 5kpl) nyt taitaa hinta liikkua200-400€.
10000 sähkövinssit alkaa olla nykyään suht sopuhinnoissa,ostaisin vinssin kuitenkin ennen lukkoja.
lukot vois lisätä sitten kun ajotaidot ovat kehittyneet ja alkaa tuntua siltä että ei huvita enää lukottomalla ajella.
kuitenkin tärkeysjärjestyksenä pitäisin renkaat,puskurit/helmaputket, tunkki, vinssi.
tuolta offroad tekstin alta löyttyy mun kuvia autoista/rakenteluista,hmm rakentelu/autotilanne on pikkasen karannut "lapasesta" 5kpl land cruiser 1kpl hilux.
mä alottaisin rakentamisen renkaista/vanteista,alle jotkut 7"-8"-15 vanteet,renkaiksi jotkut halvat kuitenkin metsässä toimivat esim bf mutterrain/britgestone dueller.
ja kun budjetti sallis niin alustankimppuun lattajouset/iskarit uusiksi,hj orkkis jousitus metsässä mun mielestä syvältä.
se vinssi kannattaa tosiaankin laittaa niin sisään kuin mahdollista jotta keulaylityksestä pääsee eroon,on sitten eriasia laittaako sähkö tai mekaanisen alkaa olla noi mekaanisetkin jo aika hinnoissa.
itse en ole yhdestäkään mekaanisestavinssistä maksan yli sataa euroa(mulla on noita 5kpl) nyt taitaa hinta liikkua200-400€.
10000 sähkövinssit alkaa olla nykyään suht sopuhinnoissa,ostaisin vinssin kuitenkin ennen lukkoja.
lukot vois lisätä sitten kun ajotaidot ovat kehittyneet ja alkaa tuntua siltä että ei huvita enää lukottomalla ajella.
kuitenkin tärkeysjärjestyksenä pitäisin renkaat,puskurit/helmaputket, tunkki, vinssi.
tuolta offroad tekstin alta löyttyy mun kuvia autoista/rakenteluista,hmm rakentelu/autotilanne on pikkasen karannut "lapasesta" 5kpl land cruiser 1kpl hilux.
Apukiekuroilla saa tosi noileen jousituksen kysy vaikka PikkuF:ltä eli President of SLCK.Orggisvinssi ei ole etujousien surma,kyllä se on toi iso kone joka siellä painaa.Laittaa sitten jonkun 12000lbs.sähkövinssin mahollisimman sisälle niin pääsee suuresta etuylityksestä
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Mulla on ollut kolme hj:ta. Ensin 61 lukoilla ja toisena 60 ilman edes kitkalukkoa ja nykyään uudestaan 61 lukoilla. Offaamisesta ei ole kokemusta paljon mittään. Olen sen verran laiska etten haluaisi jatkuvasti vinssata niissä paikoissa missä lukolla menisi vielä helposti. Eli tietysti pitää rengastus laittaa kuntoon minimi 33" ja hommata maastotunkki (tärkeämpi kuin vinssi jopa mun mielestä). Itse laittaisin ensin ainakin takalukon ennenkuin vinssiä hankkisin, koska niinkuin jjtp sanoi niin hj:n joustot ovat aika heikot niinpä saatta meno hyytyä helposti kun akselin toinen rengas ei kosketa maata kunnolla. Ja kun maastoajosta puhutaan niin pitähän kaluston olla oikeasti 4WD eikä lukotonta 2WD:tä. En viitsisi millään enää lähteä lukottomalla hj:lla metsään. Ja vaikka kuinka opettavaista on ajella ilman lukkoja niin loppujen lopuksi ilman niitä ei hj:lla kunnolla pärjää, vaan saa vinssata turhissa paikoissa missä lukoilla menisi heittämällä. Ja onhan se hyvä oppia ajamaan lukoillakin niin ettei riko kalustoa väärällä käytöllä.
Mek. vinssi ei mielestäni paina oleellisesti enemmän kuin 10000 lbs sähköinen. Mulla meni suhtkot terhakkaat latat linttaan parin mettäreissun jälkeen vaikkei mek. vinssiä ollut. Eikun asentamaan mek. vinssi ylemmäs ja taaemmas. Mulla ei ole enää puskuri ottanut kiinni vaan jousien päät (siitäkin pääsee eroon kunhan kierrejousitus swap on tehty).
Kun ei ole juurikaan kokemusta sähkövinsseistä ja kun en luota sähkövehkeisiin niin en halunnut keulaan sähköistä. Nyt mulla keulassa olevan mekaanisen lisäksi sähköinen takavinssi.
Ilman muuta pitää laittaa kunnon palkit kynnyskoteloiden tilalle ettei kivet ja kannot murjo ovia solmuun ja niistä pystyy hyvin maastotunkilla nostamaan.
Mek. vinssi ei mielestäni paina oleellisesti enemmän kuin 10000 lbs sähköinen. Mulla meni suhtkot terhakkaat latat linttaan parin mettäreissun jälkeen vaikkei mek. vinssiä ollut. Eikun asentamaan mek. vinssi ylemmäs ja taaemmas. Mulla ei ole enää puskuri ottanut kiinni vaan jousien päät (siitäkin pääsee eroon kunhan kierrejousitus swap on tehty).
Kun ei ole juurikaan kokemusta sähkövinsseistä ja kun en luota sähkövehkeisiin niin en halunnut keulaan sähköistä. Nyt mulla keulassa olevan mekaanisen lisäksi sähköinen takavinssi.
Ilman muuta pitää laittaa kunnon palkit kynnyskoteloiden tilalle ettei kivet ja kannot murjo ovia solmuun ja niistä pystyy hyvin maastotunkilla nostamaan.
24V ehdottomasti ja Kunnon akut esim Optima yellow top
http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... ucts_id=60
Tai sitten Exide Maxxima Deep Cycle
http://www.exide.fi/prod03.htm
http://www.offivaruste.com/catalog/prod ... ucts_id=60
Tai sitten Exide Maxxima Deep Cycle
http://www.exide.fi/prod03.htm
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
joo olis tosiaankin jo vaikea löytää noin isoa alenninta mikä vinssille riittäis,aina kannattaa käyttää 24v vinssiä jos se suinkin on vain mahdollista.Anonymous kirjoitti:Sit kysyisin vielä sähkövinsseistä että kun hojossa on 24v järjestelmä niin kannattaako laittaa 24v vinssi vai 12v vinssi jännitteenalentajan kanssa? Vai onko makuasia?
kun jännite 24v "putoaa" 12 voltiksi niin virrantarve tuplaantuu,eli esim 100w poltin 24v vie virtaa n 4ampeeria niin 12v 100w tarviikin jo n 8 ampeeria.
mulla on 15000lbs/12v vinssi jonka pelkät releenkäämit haukkaa 5a virtaa,sit kun lähtee vinssin moottori mukaan niin jo alkaa ampeereja hukkumaan.
tommonen langaton kaukosäädin tuli sähkövinssille hommattua ettei tarvi käyttää sitä vinssin langallista kaukosäädintä.
tilasin ton ruotsista kun siellä 169€ sama suomessa jopa 400€.
löpinää&tilausohjeet löytyy tuolta jos jotakin sattuu tommonen langaton säädin kiinnostamaan.
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=20779
ton langattoman releet kestää 8a
Lisäkierre jouset
Noista lisäkierre jousista vielä sen verran,että minkä auton jouset olis hyvät ja joutuuko niitä lyhentämään? Ja saako ne sujautettua paikalleen ilman isonpia purkamisia vai miten olette laittaneet. Kiitos etukäteen!
Tää aihe olisi ajankohtainen. Miten olette ko palkit toteuttaneet esim HJ60/61? Edellinen omistaja on laittanut mun autoon rungossa kahdella helevetin järeällä putkella kiinni olevat melkosen järeät putket molempien kylkien suojaksi. Ainut vaan, että sinne runkoon on tosiaan matkaa -> ei uskalla nostaa. Ja sinne putkien väliin kun jää kanto, niin...hector kirjoitti:
Ilman muuta pitää laittaa kunnon palkit kynnyskoteloiden tilalle ettei kivet ja kannot murjo ovia solmuun ja niistä pystyy hyvin maastotunkilla nostamaan.
Eli kaikki neuvot kylkiputkista tervetulleita. Mitä kokoa olisi hyvä laittaa? 40x60x3?
Myös puskurien ja pohjapanssarien (hj60) kuvat, ohjeet ym kiinnostavat.
nimim mieluiten tekis kerralla hyvät...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999